Avatar billede bbkdk Seniormester
10. marts 2022 - 07:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fingeraftrykslæser på Samsung telefon og MitId

Min fingeraftrykslæser på min Samsung telefon virker ikke. Jeg har renset selve læseren, men stadig er det et held, hvis den starter. Og det er jo et problem, idet jeg nu jo ikke kan komme ind på f.eks. min netbank.

På NemId var der herefter en kode på 4 cifre, der kunne åbne applikationen. Denne kode kan jeg huske, og det virker bare.

På MitId er der åbenbart en kode på 6 cifre, der skal anvendes, hvis læseren ikke virker.

Men hvor kan jeg finde denne kode - jeg kan nemlig ikke lige erindre, at jeg har indtastet en sådan kode.
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. marts 2022 - 07:44 #1
Hvis du åbner mitid App er der en tandhjul , herunder finder du "glemt pin-kode"
Avatar billede bbkdk Seniormester
10. marts 2022 - 08:00 #2
Nu er jeg kommet i tvivl.

Jeg kan godt huske mit BRUGER-ID til MitId.

Det er koden, der skal bruges, hvis fingeraftrykslæseren ikke virker, som jeg ikke kan huske.

Er der den kode, som jeg kan få, hvis jeg ringer til MitId?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2022 - 08:05 #3
Nej, ingen kan udlevere en kode. Men man kan nulstille en kode.

Hvis nogen kunne udlevere en kode/password, ville de være dybt utroværdige, for så ville de selv kunne bruge koden.
Avatar billede bbkdk Seniormester
10. marts 2022 - 08:17 #4
Tak for svarene, men jeg er stadig i tvivl..

Nu spørger jeg helt konkret:

Når jeg forsøger at anvende fingeraftrykslæseren, virker den ikke, og siger så, at der er anvendt for mange forsøg.

Så hvordan godkender jeg så anmodningen om at indtaste et eller andet, for at komme ind i f.eks. netbank?
Avatar billede bbkdk Seniormester
10. marts 2022 - 09:56 #5
Jeg har løsningen.

Ringede til MitId og fik en engangskode.

Hvis man kan logge på MitId kan man selv ændre koden.

Men hvis man (som i mit tilfælde) ikke kan logge på MitId, er det nødvendigt enten at ringe til support, eller at henvende sig i kommunens borgerservice, for at få en engangskode, så man kan komme på systemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2022 - 10:10 #6
Fedt med tilbagemeldingen :-) - det hjælper formentlig andre. MitID er trods alt så nyt endnu, at vi kan det "på rygraden". Jeg bruger den eks. selv stort set ikke, fordi alle de sider jeg benytter, fortsat er konfigureret til at bruge NemID.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. marts 2022 - 10:41 #7
ad#6
"Det 11 år gamle NemID går på pension, og det vil ifølge planerne senest 30. juni 2022 være helt slut med NemID og papkortet"
Det ved du sikkert, det er jo lige om lidt👌