Avatar billede hherskind Mester
14. marts 2022 - 19:49 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Stifinder vil ikke lave ny mappe

Windows 10, 64 bit, seneste version.

Min Stifinder giver ikke længere mulighed for at oprette en Ny mappe på nogen måde. Som en workaround opretter jeg ny mapper med et Commander- program.

Hvordan får jeg repareret Stifinder?
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. marts 2022 - 19:53 #1
Avatar billede hherskind Mester
14. marts 2022 - 22:29 #2
Hej jakobdo.Tak for dit bud, som jeg ikke havde været forbi. Det har jeg nu, men endnu er problemet ikke løst.

Kommentarer til de forskellige løsningsforslag under dit link:
1. Yderligere opdatering af Windows gav ikke noget
2. Tastaturgenvej virker ikke
3. Ikke forsøgt at anvende kommandoprompt. Som nævnt er det muligt for mig at oprette mapper via et Commander-program.
4. Genstart af Stifinder gav ingen effekt
5. Kørsel af SFC Scan gav resultatet: "Windows Resource Protection did not find any integrity violation." (Det skal siges, at jeg måtte følge denne procedure for at få en kommandoprompt med administratorrettigheder: Skriv "kommando" i Windows' søgefelt, og du vil se "Kommandoprompt" angivet som hovedresultatet. Højreklik på det pågældende resultat og vælg "Kør som administrator".)
6. Kontrol af Windows sikkerhedsindstillinger gav ingenting, da min Windows ikke viser noget, der ligner "Manage Controlled folder access".
7. Jeg har ikke tjekket min (Norton) antivirus. Det er måske en fejl, men som sagt kan jeg fint oprette mapper via Commander-programmet samtidig med at mit antivirusprogram kører.
8. Rediger Windows registreringsdatabasen. Denne løsning har jeg ikke kastet mig ud i. Spørgsmål: Vil det være en "uskyldig" ting at foretage sig??

Til slut under linket hedder det, at man - udover at geninstallere Windows - kan "reset" Windows. Er det rigtigt? Og hvordan foregår det i givet fald?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2022 - 23:04 #3
Kan det være noget med rettigheder?
Eller findes muligheden slet ikke ved højreklik?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2022 - 23:08 #4
Man kan lave det der hedder "In Place Upgrade" hvor man opgraderer med samme version af Windows som der ligger på nu. Under installation vælges at man beholder private filer og programmer. Men som ved en enhver installation vil jeg anbefale backup. Men inden du gør dette prøv følgende:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende  5 kommandoer ind på en gang.

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Højreklik i Powershell vinduet.
Scanning med de nævnte kommandoer bør blive kørt efter hinanden.
Når den når til sfc /scannow skal man lige trykke på enter for at den kører den igennem.

4. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid :-)
Avatar billede f-arn Guru
15. marts 2022 - 07:15 #5
Avatar billede hherskind Mester
22. marts 2022 - 22:01 #6
jakobdo og f-arn anbefalede begge et fix til registreringsdatabasen. Det var lidt farligt, så jeg prøvede alt andet først uden held. Men da jeg så lagde den anbefalede ny nøgle ind i registreringsdabasen og genstartede maskinen, var problemet løst. Tusind tak til jer begge!
Hilsen,
Henrik