Avatar billede Oliver Nielsen Praktikant
15. marts 2022 - 02:52 Der er 9 kommentarer

2 routere på samme netværk

Hej

Jeg bor i et hus hvor min router er placeret i den ene ende af huset (hvor jeg har en super forbindelse). Når jeg så er i mit soveværelse som er i den stik modsatte ende af huset har jeg lidt mere svingende hastigheder. Jeg har et antennestik i mit soveværelse og tænkte derfor på om det er muligt at sætte en ekstra router op via det og om det vil løse mit problem?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede jk45 Forsker
15. marts 2022 - 06:13 #1
Det vil du ikke kunne bruge til noget, måske du skulle se efter noget i den her retning
https://www.proshop.dk/Homeplug/TP-Link-TL-WPA7517-KIT-Homeplug/2974124
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. marts 2022 - 06:55 #2
Eller bare en repeater - som placeres et sted undervejs med god 'sigt' begge veje - eksemplet er en billig løsning kun med 2.4Ghz (uden 5 Ghz). Men det har løst et problem for mig.

https://www.pricerunner.dk/pl/272-3200132754/Access-Points-Bridges-Repeaters/Gembird-WNP-RP300-03-Sammenlign-Priser
Avatar billede kulawig Professor
15. marts 2022 - 08:39 #3
2 Routere på samme netværk - det er noget rod med mindre du har 200 % styr på DHCP og IP adresse konfiguration

så:
1 router og 1 acces point med kabel imellem er det optimale
1 router og 1 repeater  er ok (koster i bånd bredde)

alternativt køb en mesh router og tilhørende ekstender
Avatar billede Oliver Nielsen Praktikant
15. marts 2022 - 10:19 #4
Jeg skal helst kunne sidde og game nede i den anden ende så internettet skulle helst være i top. Jeg synes aldrig rigtig de der små forlængere virker ordentligt for mig. + jeg har ikke rigtig mulighed for at sætte en "undervejs"
Avatar billede kulawig Professor
15. marts 2022 - 11:27 #6
så er svaret
router 1 med kabel ind fra modem og kabel ud til "router 2"

opsæt "router 2"  til at være en switch og forbind med kablet fra router 1

hvis du vil game er det den mest hensigtsmæssige måde  (og det koster ikke alverden at trække 20 meter netværks kabel)
15. marts 2022 - 11:31 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2022 - 18:10 #8
Som jeg husker det fra nogle år siden:
Router 1 skal styre tildeling af IP og skal have DHCP aktiveret og kablet på normal vis.
Router 2 Skal have DHCP deaktiveret og måske have en fast IP, koblet fra router 1 lan port til lan port1 på router 2. Wan porten (internet ind) skal ikke bruges på router 2 når den skal bruges som access point.
Sådan husker jeg det. Men det er nogle år siden jeg så det beskrevet sidst så måske jeg husker forkert??
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2022 - 18:19 #9
Nu er der modem på billedet her hvor det typisk er koblet i en enhed nu.
Men monteringen skulle være som vist på billedet for at der ikke skal gå kludder i IP adresserne.
Det her er ikke det billede jeg så dengang.
https://lantechca.files.wordpress.com/2011/05/add-wireless-ap.png