Avatar billede Henningth Mester
18. marts 2022 - 13:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Windows 11 "bøvl"

Hej alle
Jeg har tidligere skrevet om et problem herinde og troede at problemet blev løst. Næh nej, så let er det ikke - det er tilbage.
F.eks. google-maps zoomer ind til højeste niveau. Valgruder (også herinde) kan kun bladres med bogstaver - ikke med mus. Excel scroller af sig selv mod højre til enden. Systemvinduer scroller selv ned til bunden o.s.v..
Musedriver fjernet og geninstall. (trådløs) - USB mus testet - det er noget gak det her.
Overvejer at nulstille Win11  og har læst på nettet omkring dette - men der er mange forskellige og nogen gange modstridende forklaringer. Hvis jeg vælger at nulstille med bevarelse af filer mister jeg så programmer og genveje i Edge?
Hvorledes med alle mine licenser - mister jeg dem? (office, outlook m.v.)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2022 - 13:41 #1
Er det en bærbar? - en klassiker er at trackpoint musen hænger. Siden du har testet USB-mus, har du så husket at disable den indbyggede mus? - ellers er det jo ligefedt hvor mange mus du sætter til, så længe den "defekte" stadig sidder på...
Avatar billede Henningth Mester
18. marts 2022 - 13:56 #2
Nej, almindelig "gulv-pc"
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2022 - 14:22 #3
Er det en opgradering den Windows 11 du har?
Mener en nulstilling fjerner programmer på C drevet, men du kan beholde dine filer.

Alternativ metode kunne være at du henter installationsmedie hos Microsoft og laver en "In Place Upgrade" Her kan du vælge både at beholde filer og programmer.
Om det løser dit problem kan jeg dog ikke love dig.
Dit problem er formodentligt driver relateret.
Avatar billede Henningth Mester
18. marts 2022 - 14:45 #4
Nej, ikke en opgradering jeg har. jeg prøver at "nærstudere" In Place Upgrade" og ser hvad jef får ud af det.
(har forøvrigt prøvet med CMD/SFC og CMD/DISM - med div. varianter - na-da)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2022 - 17:29 #5
Det er yderst sjældent at en driver kan give den type problemer - det er normalt hardware-relateret.

En "In-Place" opgradering er bare en opgradering af Windows, hvor man benytter en setup.exe fra et nyere medie. Og da der indtil videre kun er én version af Win11, giver det næppe anledning til nogen ændringer i systemet.

Siden det er en stationær, så start excel. Når "scrolleriet" begynder, så hiv alle mus fra PC´en, en ad gangen. Stopper det?
Hvis ikke, så hiv tasteturet fra.

Det er enten tastetur eller mus den er galt med, og jeg er ret overbevist om at det er et hardware problem.

Hvis ikke, kan det være et "sjovt" program der er installeret... - men den type har jeg nu ikke set siden 00´erne...
Avatar billede Henningth Mester
18. marts 2022 - 19:52 #6
Hurra - det var løsningen. Tænkte slet ikke på tastaturet da det kun er få måneder gammelt. Alt kører glat når det er taget fra.
Mange tak for hjælpen