Avatar billede KurtG Forsker
24. marts 2022 - 14:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Delphi5. Fejlmelding ved Jpg.SaveToFile(JpgFileName)

I et program samler jeg to jpg-billeder ved først at konvertere til bmp-billeder og derefter samle de to billeder til et bmp-billede.
Derefter tilbage til jpg-billede ved 'Assign'.
Det går altid godt.
Men når jeg vil gemme det samlede jpg-billede, får jeg ofte fejlen 'jpeg error #36'. Det skyldes, at filen er for stor og derfor ikke gemmes.
Men der er ingen problemer med at gemme det samlede bmp-billede, selv om det er meget større., ofte 25 Mbyte
Det ser ud til, at problemet opstår ved jpg-filer større end ca. 2,5 MByte.
Jeg har søgt en del på nettet for evt. at bruge et andet program end det indbyggede 'JPEG'.
Det ser ud til, at https://www.simdesign.nl/index.html har en løsning fra 2007, der er opdateret i 2015, men deres download virker ikke.

Er der nogen af jer, der har mødt problemet og fundet en løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2022 - 15:46 #1
Der er flere JPEG libs for Delphi.

En hurtig googling finder bl,a.:

https://sourceforge.net/projects/imagefilelib/
Avatar billede KurtG Forsker
25. marts 2022 - 11:23 #2
Den fandt jeg ikke, måske fordi jeg mest var fokuseret på JPEG error #36.
Jeg ser om jeg kan få det til at virke med det link.
Avatar billede KurtG Forsker
28. marts 2022 - 11:38 #3
Løsningen blev ImageFileLibBCB fra Michael Vinther.
(https://sourceforge.net/projects/imagefilelib/files/)
Den har en unit 'JPEG.dcu', som kan erstatte den originale i Delphi5.
Han skriver bl.a.:
JPEG:
Note that both Delphi 5 and Delphi 6 have bugs in their JPEG handling, but not
the same bug: The JPEG unit supplied with Delphi 5 cannot save JPEG images to
a file size greater than about 1 MB. Delphi 6 cannot read JPEG images if the
image height is only one pixel.