Avatar billede barth Professor
30. marts 2022 - 17:07 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Windows11 opstartbillede

Jeg er ude for noget underligt. Når jeg starter min computer, får jeg pludselig dette billede: https://ibb.co/h1HKdBX
Det har jeg ikke prøvet før, og det er selvfølgelig ikke noget stort problem. Jeg trykker blot enter til start Windows11, og så starter den normalt op. Men det ville være rart at slippe af med.
Og underligt er det også, at hvis jeg genstarter computeren kommer det ikke. Kun når den er lukket ned, og starter igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 17:25 #1
Det er fordi du har installeret Macrium Reflect, og at du ved installation af dette har givet lov til at denne kan køre i dos tilstand under opstart hvis du vil gendanne et image du har oprettet. Ved ikke om du i indstillingerne for Macrium kan fjerne den tilgang igen. Jeg bruger Aomei Backupper til image filer.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 17:28 #2
Prøv i indstillinger at gå ind der hvor du kan oprette et "rescue media" til at starte op med. Her bør du kunne deaktivere boot muligheden. Fjerner du den vil jeg anbefale du opretter et medie du booter fra når du har behov for at starte det i dos tilstand
Avatar billede barth Professor
30. marts 2022 - 18:19 #4
Det er rigtig at jeg bruger Macrium Reflect, Men jeg bruger også Aomei Backupper  Problemet med den er blot at den ikke virker hvis jeg har geninstalleret Computeren.
Hvor finder jeg "rescue media" i indstillinger?
Tak for jeres råd. Jeg vil prøve at se om jeg kan rette indstillingerne i morgen.
Avatar billede barth Professor
30. marts 2022 - 18:21 #5
Tak også for linket til /How-to-Remove-Macrium-Reflect-Boot-Entry
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 18:24 #6
#4 Hvis du geninstallerer Windows forsvinder Macrium jo selvfølgelig på C drevet og virker derfor ikke. Det er derfor du på en måde skal have et "medie" til at starte programmet i. Macrium har derfor muligheden under boot. Tror måske Aomei kan det, men så er det i pro udgaven. Mening med image er jo at man kan rulle tilbage så man undgår at installere om når systemet øvler.
Avatar billede barth Professor
30. marts 2022 - 19:00 #7
Når jeg har geninstallet har jegcså startet med at installere Macrium. Derefter har jeg geninstalleret fra en gemt fil og har fået hele min gamle computer igen. Det kunne Aomei ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 19:38 #8
#7 Jeg forstår ikke det med du siger du installerer om??
Macrium ruller jo det image du har gemt tilbage til den tilstand det var da du oprettede det. Bruger du boot muligheden som du viser i billedet kan du jo rulle tilbage med det samme. Hvis du ikke vil have det billede i opstarten, kan du bruge en usb og lave rescue medie . Med dette kan du boote op og rulle image, du formodentligt har på en ekstern disk, over på din systemdisk. Og så bør pc starte op som den var da du oprettede mediet.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 19:55 #9
Rettelse til det sidste i forrige indlæg:
Og så bør pc starte op som den var da du oprettede image filen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. marts 2022 - 20:07 #10
Fordelen ved den menu er at hvis din Windows er gået død - kan du genetablere  et image uden at skulle boote på et eksternt medie - hvis dit image er på computeren. Da det er C-drevet der genetableres - skal du jo ha et andet drev til imaget. Jeg laver et andet drev til mine data - så C-drevet holdes forholdvis lille. Det gør at lave image og lægge det tilbage går ret hurtigt - og dine data overlever på D-drevet.
Avatar billede barth Professor
30. marts 2022 - 20:43 #11
Jeg har også kun programmer på mit C-drev. Alle filer har jeg på D-drev og extern harddisk. Det er her fra jeg geninstallerer
Det jeg skriver om geninstallering med Macrium er de gange hvor min computer er gået helt ned og jeg må begynde for fra. Når jeg så har geninstalleret Windows11 har jeg gendannet min gamle opsætning med Macrium. Det er det jeg ikke kan med Aomai. Den kan kun gendanne fra det bestående system. Ikke fra et nyt
Jeg laver en system backup hver uge til min externe harddisk.
Tak for al jeres hjælp.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. marts 2022 - 23:48 #12
Ja menuen her sparer dig for geninstallering af windows og den tid det tager -
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 06:44 #13
#12 Ja pc skal virkelig været gået død hvis denne menu ikke vises.  Og selvom man har denne menu kan jeg kun anbefale også at have et rescue medie ved siden af. Jeg kan stadig ikke fatte at det skal være nødvedigt at installere Windows om for bagefter at rulle et image tilbage. Det bør et rescue medie kunne gøre uanset bare der er et synligt system på disken??
Avatar billede barth Professor
31. marts 2022 - 16:44 #14
Nu har jeg løst problemet ved at gendanne med Aomei fra i søndag.
Men er der en der vil fortælle mig, hvad jeg skal gøre næste gang jeg jeg laver et sysgtem backup med Macrium Reflect så jeg undgår dette problem.
Jeg forstod ikke helt 220661 Ekspert's forklaring i starten af denne dialog.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 17:20 #15
#14 Var problemet udelukkende den boot menu hvor du skulle vælge Windows eller Macrium Reflect?

Jeg synes jo den mulighed var god at have hvis Windows ikke ville køre.
Så havde du jo mulighed for at starte Macrium alligevel og rulle tilbage til noget der virkede.
Er den genvej væk skal du bruge andet boot medie som du skal oprette.
Ellers er du jo nødt til at installere igen og så rulle image tilbage.
Det er for mig en bøvlet arbejdsgang du laver.
Jeg hopper ud af tråden her.
Avatar billede barth Professor
31. marts 2022 - 17:25 #16
Nej. Problemet var st jeg fik dette billede når jeg tændte minicomputere. https://ibb.co/h1HKdBX
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 17:33 #17
#16 Det er jo det jeg mener med "boot menu"!

Det at du har adgang til Macrium Reflect på det tidspunkt under boot er jo en sikkerhed for at du kan starte Macrium op og indlæse et image der virker hvis Windows bøvler.
Men det ser jo ud til du hellere vil bøvle med at installere om hver gang Windows ikke kan starte op, installere Macrium igen og så rulle image tilbage. Du forstår ikke hvordan programmet kan bruges føler jeg.

Fornemmer du ikke har prøvet at trykke på "Macrium system recovery"?
Teksten fortæller jo hvad du kan med den adgang.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 17:37 #18
#16 Prøv at læse #12. Kurt54 har samme mening som jeg har i #17.
Avatar billede barth Professor
31. marts 2022 - 17:40 #19
Når jeg har gendannet har jeg trykket på restore, og det har jo virket fint.
Tak for al hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 17:45 #20
Velbekomme.
Ser dog ikke ud til du vil bruge den hjælp der gives for at gøre det nemmere for dig selv.
Du kan risikere du igen får den adgang når du installerer Macrium igen hvis du ikke ser dig for.
Der spørges under installation om denne adgang skal aktiveres. Vær opmærksom på dette.
Avatar billede barth Professor
31. marts 2022 - 18:29 #21
Hej Expert.
Jo du kan tro jeg vil forsøge at bruge de mange råd. Jeg vil i de kommende dage læse grundigt igennem og se om jeg kan finde ud af det. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2022 - 19:24 #22
#21 Ok.
Er du "uheldig" og får denne menu frem igen med Windows 11 og Macrium system recovery, og du stadig ikke ønsker den er der muligvis også en anden måde at fjerne den på:
Gå i søg og skriv msconfig. Kør system administration som administrator.
Gå i fanen boot.
I denne står hvilke elementer der har adgang til Windows boot menu.
Windows 11 vil sikkert stå øverst. Men Macrium kan måske også stå derinde.
Det man så gør er at slette de linjer med Macrium og KUN disse.
Sådan ser min Windows 10 ud herinde https://ibb.co/zxYbyNT
Avatar billede barth Professor
31. marts 2022 - 20:44 #23
Hej 220661

Tusind tak. Fint råd.