Avatar billede J. Nielsen Ekspert
04. april 2022 - 14:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Tale til tekst software

Jeg har brug for at transkribere nogle gamle breve.
Jeg har prøvet Word online hvor der er en diktatfunktion og desuden hjemmesiden https://www.speechtexter.com/
Det er dog ret ubrugeligt. Ord genkendes kun dårligt
Er der nogen der har en bedre løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2022 - 14:43 #1
Word - 2016 eller nyere: https://support.microsoft.com/da-dk/topic/dikter-tekst-ved-hj%C3%A6lp-af-talegenkendelse-05725ee2-ae2e-438f-847c-b80e754eb50b

Problemet med flere er, at dansk er et lille sprog, så det ville gå bedre, hvis du indtalte på engelsk, og fik google til at oversætte bagefter... Men prøv Word først.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. maj 2022 - 20:22 #2
Det er nok den bedste løsning. Jeg har købt et headset som har en lidt bedre mikrofon. Det er vigtigt at tale direkte ind i mikrofonen. Men som der står på siden du linker til er dansk kun delvist understøttet. Fx. virker tegnsætning ikke ordentligt og der er fejl i de fleste sætningern undtagen meget simpelt sprog. Det med at indtaste på engelsk og oversætte har jeg ikke prøvet, så er det nemmere bare at skrive det ned.