Avatar billede Krølle-Bora Novice
05. april 2022 - 01:00 Der er 9 kommentarer

ChromeCast fra forskellige IPhones

Vi har en TV med monteret ChromeCast. Vi har et WiFi net og et lokalt netværk for vores TV-værelse. Vi har to IPhones. Den ene har altid direkte god kontakt til både Wifi og det lokale netværk i værelset. På den anden står det mest “Enheder i nærheden” i stedet for det lokale netværk. Selv om den kun er to meter fra TVn, finder de to apparater ikke hinanden. Efter at have eksperimenteret, startet og lukket de forskellige dele under en times tid, fungerer det til sidst. Men hvorfor fungerer det ikke på en gang? Hvorfor finder TVn ikke denne Iphone eller hvorfor finder denne Iphone ikke TVn? Detsamme problem opstår, når man kobler denne Iphone via Bluetooth til en højtaler for at lytte til musik. Efter det kan den heller ikke finde TVn. Hvad er der galt? Hvad gør vi forkert? Det drejer sig om en Iphone SE fra 2020. Er der nogen, der forstår, hvad der er galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2022 - 08:04 #1
Hvad mener du med WiFi OG lokalt netværk? - hvad er det for et lokalt netværk? - så vidt jeg ved kan telefoner (og en alm. ChromeCast uden ethernet adapter) kun være på ét WiFi netværk ad gangen.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. april 2022 - 22:38 #2
Hvis ikke telefonen og chromecast er på samme netværk, så kan de ikke fungere sammen. Når den skal forbindes med tv er det ikke et spørgsmål om at være tæt på dit  tv, det er et spørgsmål om at have forbindelse til det netværk, som chromecast er på.
Ud fra din beskrivelse lyder det som om, at din tlf har svært ved at få kontakt med dit netværk, idet du skriver noget óm netværk i nærheden.
Det kan så være en dårlig modtager i telefonen, eller et dårligt signal på det lokale netværk.
Det kan du så checke ved at du går ud i nærheden af din router, som laver det lokale netværk og ser så om ikke telefonen vil hoppe på. Gør den det, så kan du forbinde den til chromecast derfra i stedet for at gå tæt på tv, da du så får længere vej til signalet. Du kan også, hvis du får forbindelse ved routeren gå tilbage mod tv.et og se, om den så hopper af netværket.
Gør den det, så er du tilbage ved det jeg tidligere skrev - enten har telefonen en dårlig modtager eller også har du et dårligt signal i tv værelset.
Avatar billede Krølle-Bora Novice
06. april 2022 - 00:26 #3
Hej igen og tak for Jeres kommentarer. Der er kun ET WiFi-netværk med routern lige bagved TV-skærmen. Begge telefoner og TV-n har meget god kontakt til WiFi-netværket. Der er måske to meter mellem routern og telefonerne.

Når man vil caste noget, er der en lille tom firkant øverst til Højer på billedet i mobiltelefonen. Trykker man på det, får man spørgsmålet, hvad man vil caste til og enten forslaget STUEN ( der TV-n er) eller forslaget “Enheder i nærheden”, der en 4-sifferet kode skal fyldes ud. I det første tilfælde fungerer Chrome Cast. I det andet fald fungerer det ikke. Helt håbløst og uforklarligt, hvorfor telefonen på trods af at del er i netværket og foran enheden, ikke kan finde den. Nogle gange kan den finde STUEN, men TV-skærmen tager ikke noget imod. Så står det på TV-skærmen, at den er parat til casting, men den mærker ikke noget af telefonen som er opkoblet mod den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2022 - 08:08 #4
Har du installeret Google Home appen på den iPhone der ikke virker? - prøv at se hvad den siger.

Det kan ske du har sat sikkerhed på dit "Google Home" netværk, så gæster ikke har lov at se din ChromeCast.

I så fald kan du invitere brugeren af den telefon der ikke virker, til dit hjem - så bør den blive synlig.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. april 2022 - 23:12 #5
Glem alt om "enheder i nærheden". Det er kun "stuen" som du åbenbart har navngivet din chromecast, som du skal forsøge at caste til.
Avatar billede Krølle-Bora Novice
07. april 2022 - 00:58 #6
Præcis. Netop derfor er det så irriterende, når vires Iphone kun spørger efter “Enheder i nærheden” og dermed ikke kan finde TV-n foran sig. Men jeg prøver Oles forslag i morgen og tjekker, om Google Home er installeret på denne telefon. Tak for Jeres kommentarer.
Avatar billede Krølle-Bora Novice
11. april 2022 - 13:01 #7
Jeg har nu prøvet, at invitere den problematiske telefon som gæst. Men det går heller ikke. Først skulle man enten skrive vedkommendes navn eller e-mail-adresse. Dem kunne systemet dog ikke finde. Så stod der at den havde brug for et google konto. Nu har jeg oprettet et google konto ned Gmail-adresse, men systemet kan alligevel ikke finde ham, når jeg vil invitere ham. Har I nogen ide, hvordan man løser det?
Avatar billede Krølle-Bora Novice
11. april 2022 - 13:08 #8
Det mærkelige er også, at denne telefon altid i sidste ende finder “stuen”. Men det starter med “Enheder i nærheden” og så er man nødt til at vente i måske 20(!) minutter, foran et Google-billede på TV-skærmen til telefonen finder “stuen” (chromecast). Hvorfor tager det altid så lang tid? Det er nok med at man lytter på lidt radio med telefonen. Vil man så vende tilbage til chromecast, søger den på ny i 20 minutter.
Avatar billede Krølle-Bora Novice
11. april 2022 - 13:38 #9
Google havde åbenbart registeret en anden e-mail-adresse. Nu kunde jeg i hvert fald invitere den anden telefon og på den har jeg via Google Home accepteret invitationen. Det virker som om telefonen nu har nemmere for at komme i kontakt med det lokale netværk. Jeg takker lige nu for al hjælp og vender tilbage, hvis det dukker op flere problemer.