Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 09:20 Der er 31 kommentarer

Blå skærm

Jeg har gennem længere tid haft gentagne blå skærm. Derfor bestottede jeg mig til at nulstille min PC og starte helt forfra.
Det var ikke godt. den starter nu konstant op med blå skærm. og jeg kan ikke komme videre.
Jeg blev opfordret til at downloade Windows 11 igen på et USB stik og starte op igen. Men det blev det ikke bedre af.
Senere kom jeg ind i Bios og satte den i opstart fra USB. så kom jeg ind, men ak, jeg får ikke lov til at installere Windows.
Har i et råd til hvordan jeg får fjernet den blå side den starter op på.
I må gerne ringe til mig på 42601322.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. april 2022 - 13:22 #1
Det kan tyde på en hardwarefejl - bundkort, grafikkort, CPU, RAM.
Er der tale om en stationær eller en bærbar, og hvilket mærke og model er der tale om.
Kommer der nogen bip ved opstart?
Hvilket styresystem er der installeret på maskinen...jeg gætter på Windows 10. Det er kun nyere maskiner. der er i stand til at køre med Windows 11. Er maskinen mere end 3-4 år gammel kan dette være årsagen til at Win 11 ikke kan installeres.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 13:34 #2
Det er en bærbar Acer og Win 11 Den er Ca 2 år gammel. Og det var Win 11 der var installeret.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2022 - 14:39 #3
jeg ville nok teste med et usb-stik mere. Hent Mint Linux og lav en bootbar usb med den. Den kan køres fra usb, så evt dokumenter uden backup kan du hente den vej. Derefter ville jeg så lade Mint Linux formatere harddisken (gerne NTFS-format). Så lukke ned, skifte til dit usb med windows, og installere (eller prøve på det) windows forfra - lad windows selv formatere og styre disken.
Mint: tag den lille Xfce Edition på https://linuxmint.com/download.php
For at kunne boote på den, så skal du lige igennem en opgave på https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html - så du skal hente iso-filen til en anden pc, og så der oprette filer på usb'en.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. april 2022 - 15:30 #4
#2 Du skriver at den er to år gammel. Er den det, må den være født med Windows 10, da Windows 11 først kom frem i oktober 2021. De må så være blevet opgraderet til Win 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2022 - 16:38 #5
Jeg er enig med Claes57.
Hvis computeren kan køre på en live Linux så er der ikke hardwarefejl. Så er det formodentligt drivere der driller siden du får blå skærm.
Problemet med at installere om kan være fordi der ligger et system den forsøger at boote på når du forsøger at installere.
Får du personlig data ud, kan disken derefter slettes i alle partitioner der har med systemet (c drevet) at gøre, så den står som ikke allokeret inden du forsøger at installere.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 17:36 #6
Er du ikke vant til Linux kan windowsfx være et alternativ til mint da den forsøger at ligne Windows i grænsefladen. Enig med Claes og Erik og 220661. Er der hardware fejl og den er under 2 år så kig på garantien -før den overskrider 2 år.

https://windowsfx.org/index.php/home/about-windowsfx
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 18:06 #7
Jeg har opgraderet til Win11.

Er Linux og Windowsfx på dansk? Jeg er ikke god til engelsk.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2022 - 18:27 #8
Linux Fx kan køre på dansk. Har selv haft den installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2022 - 18:30 #9
Og det er både i win 10 og 11 version jeg har testet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 19:08 #10
Ja den kan installeres på Dansk - men kør den LIVE hvis du skal redde data.Ikoner for stifinder og microsoft edge browseren- ligger i bunden af skærmen - Kan du browse rundt op internettet og se dine filer i stifinder er hardwaren nok OK Det kræver ikke store engelsk kundskaber -når du klikker på verdenskortet på Danmark for at fotælle hvor du er stopper det dig nok ikke den skriver Copenhagen. Dette indlæg er skrevet fr en ikke installeret windowsfx.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 19:12 #11
Nu har jeg overført til USB og der står i rækkefølge:
Disk
Boot
Casper
Dists
EFi
isolinux
pool
preseed
MD5SUMS
ReADME. diskdefines

Er det ok? og kan jeg starte op på det USB stik?
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 19:17 #12
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 19:20 #13
ISO filen du har downloadet skal ligges på USB med et simpelt værktøj - der gør den bootbar.

Rufus kan anbefales

https://rufus.ie/da/
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 20:10 #14
Jeg har nu fået installeret linux og ska så have installeret win 11. Kan i hjælpe mig med det? hvordan kommer jeg på nettet?
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 20:22 #15
Har du mulighed for at kable komputeren er det det letteste - wifi kan godt være lidt besværligt på linux - er den på kabel og du opdater finder den muligvis wifi.
Men eller ligger netværks ikone nede ved uret som på windows.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. april 2022 - 22:22 #16
Det er svært at finde ud af, hvor du befinder dig lige nu, men jeg undrer mig over, at det slet ikke har været på tale at køre den interne reinstallation.
På alle Acers pc.ere plejer man at kunne reinstallere fra en skjult partition, således at den bliver, som da den forlod fabrikken. Det plejer at være noget med at trykke på en bestemt tast, mens den booter.
Ved du om hele harddisken er blevet slettet, eller om partitionerne stadig kan være intakte?
Fortæl evt. hvilken model det er du har købt, så vi måske kan finde manualen til den og se, om der står nogle guldkorn i den.
Hvis du bor i nærheden af 4800 vil jeg evt. gerne se på den.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. april 2022 - 22:23 #17
Den blå skærm som fremkommer - står der ikke noget på den?
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. april 2022 - 23:03 #18
Den blå skærm er væk efter installation af Linux. Jeg bor i Lyngby ved København. Min PC er Acer Aspire 5
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. april 2022 - 00:23 #19
Har du installeret på harddisk eller bare afviklet fra USB  ?-
Selv om du har installeret kan dine data stadig være tilgængelig afhængig af hvad du gjorde i nedenstående skærmbillede.

https://ibb.co/pPN0X1t

Du er vel ikke så heldig din Windows er blevet rask.

men det ser da ud til din hardware virker hvilket linux skulle afklare.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 07:22 #20
Jeg har forsøgt at installere fra USB. Men det ser ud som om den mangler drivere. Har hentet Win 11 via en ældre pc der bruger Win 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 16:35 #21
Drivere i Windows 10 drivere bør være kompatible i Windows 11. At du har fået en blå skærm tyder mere på at en opdatering til Windows har gjort at den er blevet ustabil og derved går ned.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 17:50 #22
Claes57 hvordan formater jeg Linux, kunne du ikke give mig et vink?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 18:03 #23
#14 Jeg forstår ikke hvorfor du har installeret Linux hvis det er Windows du vil køre??
Jeg anbefalede at køre Linux  "Live" (og kun live), for at få eventuelle private filer ud.
Skal/vil du køre Linux og Windows sammen så anbefales det af dem der bruger det, at Windows skal på før Linux kommer på.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 19:56 #24
Jeg gjorde som Claes57 anbefalede. Det var ikke noget med live. Jeg skal ikke bruge Linux. Me forstod at ved at installere den så fjernede den fejlen med blå skærm. Og så efterfølgende formatere harddisken og installere Win 11.
Nu vil jeg gerne slette Linux og installere Win11. Kan i hjælpe mig med det?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 20:36 #25
#24 hvis du booter på dit installationsmedie til win 11 nu, får du så blå skærm eller besked om manglende drivere?

Vedr claes57 vejledning i #3 kan jeg ikke han har skrevet du skulle installere. Han skriver "den kan køres fra usb" hvilket betyder live.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 20:54 #26
Spørgsmål 1 ja det fik jeg.
2. Ja det misforstod jeg så, ærgerligt.

Men kan jeg slette Linux. Eller har du et forslag om hvad jeg gør?
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 20:56 #27
Undskyld når ger forsøger at booete nu så sker der ikke noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 20:58 #28
Hvis du kan boote på dit Windows medie bør du kunne nedlægge alle partitioner på disken med Linux og lader Windows oprette nye til Windows 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 21:00 #29
Ah
Kig i din bios om usb er sat til uefi boot. Det mener jeg den skal være for at boote.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2022 - 21:01 #30
Hopper af for i aften.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. april 2022 - 21:45 #31
Ok. Tak