Avatar billede kristine Juniormester
06. april 2022 - 11:10 Der er 4 kommentarer

Gendannelse

Hjælp: - jeg er ved en fejl i.f.m., oprydning af filer i Open Office, uheldigvis kommet til at slette dokumenter, som skal bevares.

Kan ikke finde hjælp på nettet, så håber der er en klog mand/quinde, som kan hjælpe med dette problem

Kristine
Avatar billede visto Professor
06. april 2022 - 11:26 #1
Jeg kender ikke gendannelsesprogrammer - det er er givetvis andre der gør - men i første omgang: gem endelig ikke noget indtil du har forsøgt at gendanne. Så vidt jeg ved er den eneste forskel på en ikke slettet og en slettet fil blot en information om at filen er slettet, resten er intakt indtil du overskriver den ved at gemme nye ting. Gør i det hele taget så lidt som muligt med maskinen, så der ikke, selv om du ikke aktivt gemmer noget, utilsigtet foregår noget, der overskriver dine slettede filer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2022 - 11:37 #2
Du må først og fremmest se i papirkurven, om filerne skulle være her. Filer der slettes, havner som udgangspunkt her - med mindre du har valgt en "hård sletning" (typisk at holde shift nede, mens man sletter), for så slettes filen "rigtigt".

Dernæst kigger du om du har filerne i din backup... - men sådan en har du nok ikke, siden du spørger. En backup kan ellers redde meget.

Hvis filerne ikke er i papirkurven eller din backup, kan du forsøge om et program som https://www.ccleaner.com/recuva - dette kan scanne de "ledige" områder af harddisken efter noget der ligner filer. Som Visto er inde på, kan data der er slettet, blive overskrevet, eks. af at du downloader og installerer programmet. Men hvis ikke du har et setup til at sætte din harddisk til "offline", kan det jo være nødvendigt.

Den store gyldne "offline" løsning er at hente og lave en BootCD, eks. https://www.hirensbootcd.org/

Med den kan du lave en bootbar DVD eller USB-stick, der starter en selvstændig udgave af Windows op. De indeholder også Recuva samt andre recovery programmer.
Avatar billede kulawig Professor
06. april 2022 - 12:12 #3
1. stop med at bruge pc ... hvergang du laver noget vil der blive skrevet på HDD og dermed risikere du at overskrive filer
2. fra en anden pc henter du Recurva portable ned og ligger på en usb
3. usb i din maskine og lave en søgning på dokumenter

link:
https://portableapps.com/downloading/?a=rcvPortable&n=rcvPortable&s=s&p=&d=pa&f=rcvPortable_1.53.2074_online.paf.exe

mvh
Avatar billede Henningth Mester
08. april 2022 - 17:22 #4
Recuva virker fint - altså medmindre du har foretaget andre ting der lagres på disken (system gemmer også diverse file hele tiden). En god løsning er at alle dokumenter og billeder lagres på harddisk 2 hvis man har en sådan - så kan man nå at redde det selvom systemet strør om sig med diveres tmp- filer.
I øvrigt er en slettet blot en fil hvor første tegn i filnavnet er erstattet med et spørgsmålstegn som tegn på at den/de sektorer kan overskrives.