Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 03:24 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Tilslutning af ekstern harddisk

Jeg skal have bestilt en ekstern harddisk.

Min computer har 2 x USB3.2 type A porte og 4 x USB2.0 porte.
Skal jeg så køber en harddisk hvor der står 3.2? Får jeg mest ud af det?

2. Skal man kigge efter andet end størrelsen?

3. Hvilke mærker er bedst?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 10:13 #1
Her er der lidt om USB stikkene:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 11:18 #2
Jeg ville gå efter en  USB3  2,5 tomme harddisk - den kan forsynes med strøm fra USB porten. USB 3.2 er ikke nødvendig.  3,5 Tomme kræver ekstern strømforsyning.

EKS:

https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/lagring/ekstern-harddisk-hdd/seagate-expansion-plus-barbart-hard-drive-4-tb/347317?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all

Måske mere plads end du lige nu har brug for.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 12:01 #3
Hvis du har penge nok og ikke det store pladsbehov  kunne dette være et forslag.

https://www.av-cables.dk/ekstern-harddisk/adata-sc680-ekstern-ssd-harddisk-usb-c-3-1-gen2-sort-480gb.html

fås i andre størrelser. Er det en Harddisk du vil afvikle styresystem fra f.eks. windows to go er SSD at foretrække.  Men prisen pe Terabyte er noget højere i forhold til alm harddisk.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 16:40 #4
#2 - Jeg har en ven der tidligere havde en 3,5" ekstern harddisk uden ekstern strømforsyning. At harddisken med tiden gik i stykker er en anden sag, men det var på grund af slid - den skurede fælt i lejerne. Det var egentlig ikke så mærkeligt, for når han mødte klokken 7 om morgenen var det først han gjorde, at sætte den til hans arbejds pc, og så kørte den eller til klokken 15:30 hver dag gennem mange år.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 18:15 #5
Mine eksterne 3,5" diske skal have 12 V-hvilket ikke umiddelbart fås fra et USB A-stik (usb2/ usb3) - 12 V kan fås fra USB-C -men USB-C på computeren er endnu ikke slået helt igennem men er ved at blive almindelige - om end  den Lenovo jeg købte jan 2021 ikke har det. Men fysisk fylder en 3,5 meget mere end en 2,5.
Jeg googlede lige på det og fandt "Sammenlignet med strømforbruget på IDE-harddiske reduceres strømforbruget på SATA-harddisken, da en sådan harddisk kan fungere med 5000 millivolt" - det overrasker mig -
Den sidste 3,5 tomme harddisk jeg  købte bruger 5,3W hvilket ifølge standarden ikke kan får fra USB2/3 via a stik (som er det normale usb-stik) - det var en 5400 omdrejninger disk formode 7200 bruger mere strøm.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 19:16 #6
Jeg har selv tre eksterne 3,5" harddiske (sata) og disse får alle strøm fra deres respektive strømforsyninger.
Harddisken som min ven havde var sandsynligvis en IDE, for det er omkring 10-11 år siden den gik i stykker, og på det tidspunkt havde den været i brug i adskillige år.
De to er tilsluttet via USB 3.0 og den ene er tilsluttet via USB mini A.
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 19:23 #7
Jeg forstår ikke nok til jeg kan gå på nettet og kigge på udvalget. For mange tal. Men så må jeg jo købe en af dem I foreslår.

Har aldrig hørt om Adata. Så må blive Seagate disken. Lyder også til at være ok. Både det du skriver og det der står på hjemmesiden (dvs. så meget af det jeg fatter).
Kan se der er et backup program med. Ville være nemme med et sådant. Men har aldrig formået at finde ud af nogen af dem jeg har downloadet (de fleste kan heller ikke tage backup af filer på Skrivebordet, hvilket jeg har brug for) så det bliver manuelt arbejde. Det kan man vænne sig til.

Harddisken er udelukkende til backup. Og jeg får aldrig brug for at tage dem med nogen steder hen. Skal tilsluttes min stationære og blive hvor den er.
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 19:25 #8
Jeg forstår ikke nok til jeg kan gå på nettet og kigge på udvalget.

Alle mulige tal, IDE, SATA, USB C, USB A, osv.

Ved intet om alt det. Og orker ikke at begynde på det. Antager den Seagate er ok.
Støjer sådan en?
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 19:49 #9
Øv.

Handler helst ikke hos Elgiganten. Af andre steder jeg kan finde den er det billigste sted Proshop - til 845 kroner. det er for meget.

Syntes det er blevet besværligt. Tror jeg glemmer det indtil videre og håber den jeg har vil tænde.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 19:55 #10
Nej den støjer ikke. Begynder den på det, så er det fordi lejerne er slidte, men det forekommer først efter adskillige års brug, og så er det på tide at skifte den.
En SSD (findes kun som 2,5") er 100% støjfri, i det der ingen bevægelige dele er.
Men som back up er en HDD at foretrække.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 20:07 #11
#9 Jeg forstår godt dine føelser over for Elgiganten. Det er ikke andet end fup og fidus de lever højt på. Jeg kommer der aldrig mere.

Åben linket herunder - det siger alt.

https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-gigant-for-enhver-pris_219648
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 20:31 #12
Jeg synes jeg har gjort nogle gode handler der -sætter dog ikke den store lid til deres rådgivning - jeg ved hvad jeg vil have når jeg kommer der.  Deres prissætning er meget mærkelig - den Seagate jeg linkede til ser ud til at koste det samme i 1T og 4T udgave !!!  Her et andet 4T tilbud men har du brug for så meget.

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Intenso-Memory-Center-Black-Ekstern-Harddisk-4-TB-Sort/2388012?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 20:33 #13
SE bort fra #12 er med ekstern strømforsyning .
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 20:44 #14
Nej mindre kan sagtens gøre det.
Den meget gamle jeg har stående (en Amitech med ekstern strømforsyning, at den har ekstern strømforsyning er uden tvivl en tilfældighed, har garanteret bare købt noget) er på 250 GB. Backup'en, der er komplet, er på cirka 80 GB.

Har dog brug for en del mere end 250 GB. Til feriebilleder. Tager 3-400 billeder på en tur (hvis ellers den l*rte pandemi vil stoppe).
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 20:48 #15
11# Jeg har også vidst hvad jeg skulle have, men selv om jeg havde tjekket det på deres "fine" hjemmeside, så var varen ikke at finde i butikken. Seneste kedelige oplevelse havde jeg 1. maj 2021, hvor jeg skulle have en Samsung mobiltelefon. Fredag 30. apil var jeg inde på Elgigantens hjemmeside, og der stod på denne side, at der var 11 stk. på lager i Herlev afdelingen. Jeg kørte der til og var der omkring klokken 10:10. Jeg talte med en medarbejder og han gik ind for at finde den ønskede mobil, men kom tilbage og sagde at der ikke var nogen, og så prøvede han at prakke mig en anden model på. Så skred jeg og købte i stedet den rigtige model hos en webshop i Århus, med levering mandag eller tirsdag, og til samme pris.
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 20:53 #16
#12
Den du linker til koster  mere end de maks. 500 jeg havde regnet med at ofre. Når det er sagt, er 161 kroner ekstra ikke en formue. Så det kunne jeg måske godt lever med.

Men mærket, Intenso, har jeg aldrig hørt om. Så ved ikke...
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2022 - 20:58 #17
#16 har trukket anbefalingen tilbage se #13
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 21:00 #18
Ok.
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 21:20 #19
Der er ikke meget at vælge imellem hvis man ikke vil give mere end 5-600 lroner.

Hvad med den her så. Er den i orden/god?
https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Seagate-Expansion-Ekstern-Harddisk-2-TB-Sort/2976620

Irriterende man ikke længere kan få noget der vejer lidt, til stationær brug. Er klar over det er udviklingen.
Avatar billede Temco Professor
15. april 2022 - 21:24 #20
Egenskaber:    Apple Time Machine-kompatibel.

Det lyder forkert.
Opgiver. Er sgu ikke til at finde ud af hvad man skal købe, når man ikke er inde i det alt sammen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 23:26 #21
Der er mange fælder og begreber i computerverdenen, så jeg forstår godt at du føler dig på Herrens mark.
Det værste er at der hele tiden kommer nye ting til og dette er yderligere med til at forvirre.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2022 - 09:04 #22
#4 Den tror jeg simpelthen ikke på.
3,5" diske skal bruge 12 volt til at rotere de større skiver i disken, så 12 volt må den have haft på en måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2022 - 09:11 #23
Sådan er strøm tilslutning på en 3,5" sata disk
https://i.stack.imgur.com/O6PWJ.jpg
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. april 2022 - 10:31 #24
#22 Ja og selv om 5V kan steppes op til 12v er der ikke nok effekt i et usb stik. Hvorimod de 12V i det 2polede stik mine forsynesmed meget let og billigt kan bringes ned til 5V - 7805 eller 7905 er vist navnene på en meget billig kreds til det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2022 - 12:03 #25
Harddisken var med 3,5" kabinet. Derfor kan jeg ikke tro at der var tale om en harddisk på kun 2,5". Der har da eksisteret eksterne kabinetter på 2,5" i mange år. Jeg ved godt at der findes konsoller der muligør, at en 2,5" harddisk kan monteres i stationære kabinetter og formentlig også i et eksternt. Jeg synes bare ikke at det giver nogen mening at anvende et 3,5" kabinet når det kun er en 2,5" harddisk inden i det.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2022 - 12:13 #26
#25 Har ikke selv testet en 2,5" disk i et 3,5" kabinet uden forsyning på.
Men leder strømmen de rigtige veje hen til 2,5" disken, er det jo i praksis ikke umuligt at den kan virke kun med usb stikket i som jo leverer 5 volt der er nok for en 2,5" disk.
Avatar billede Temco Professor
01. maj 2022 - 23:03 #27
Avatar billede Temco Professor
21. juli 2022 - 15:58 #28
Fandt ikke ud af det
Avatar billede Temco Professor
21. juli 2022 - 15:59 #29
Fandt ikke ud af det. Har mistet overblikket. Kan ikke længere overskue det.