Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. april 2022 - 17:42 Der er 8 kommentarer

Faktura Nr? ud fra en txt fil, samt hvordan gemme rapport som pdf fil

Jeg har hid tid brugt excel til faktura og følgesedler, men ved overgangen ønsker jeg det på Access og tænkte om det kunne lade sig gøre at lave "faktura nr" på samme måde. Jeg tænkte nemlig at kunne bruge samme txt fil som jeg hidtid har brugt.

Hvor man har en txt fil med nr liggende som kædes sammen med hvilket format man ønsker.

jeg har læst mig frem til at Dmax funktionen har muligheden for at styre numerering, men jeg vil gerne kunne ændre på nummer, hvis en fejl opstår.

Og så kunne det være lækkert at kunne faktura Rapport som Pdf.fil som kan hentes uafhængit af Access.

Håber at det er forståligt det jeg har skrevet, ellers bare spørg.

Mvh Dennis
Avatar billede Gustav Ekspert
15. april 2022 - 18:36 #1
Ja, DMax kan bruges til at generere det næste nummer:
Fakturanummer = Nz(DMax("Fakturanummer", "Faktura"), 0) + 1

Fakturaen kan du udskrive til PDF således:
    Const ReportName    As String = "Faktura"
    Const FileNameMask  As String = "Faktura{0}.pdf"

    Dim Path            As String
    Dim FileName        As String
    Dim FileId          As String
    Dim FullPath        As String

    ' Bruges i fakturaens forespøgsel til at filtrere denne til ét fakturaID.
    TempVars("FakturaID").Value = Me!FakturaID.Value

    Path = Environ("USERPROFILE") & "\Documents\"
    FileId = Str(Me!Faktura.Value)
    FileName = Replace(FileNameMask, "{0}", FileId)
    FullPath = Path & FileName
    DoCmd.OutputTo acOutputReport, ReportName, acFormatPDF, FullPath, False, , , acExportQualityPrint
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. april 2022 - 19:34 #2
Hej Gustav,

alt det du skriver er jeg sådan nogenlunde med på, men min bekymring er, at jeg har en db hvor jeg har en del gammelt indskrevet (som ikke behøver at blive "faktureret" da det allerede er, det er indstastet pga registrering af andre værdier.
Derud over mangler der stadig enkelte detaljer hvorfor vi stadig kan få brug for at bruge gammel faktura og deraf kan "fakturanr.txt" stadig bruges, håber jeg da.

mvh Dennis
Avatar billede Gustav Ekspert
15. april 2022 - 19:48 #3
Sådan noget må man fikse manuelt. Ellers skal man over i noget kunstig-intelligens-noget, og det vil nok være at drive det for vidt.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. april 2022 - 20:02 #4
Gustav,

Vil det sige at man ikke kan hente en value fra en fil i access??

mvh Dennis
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. april 2022 - 20:13 #5
Gustav,

denne Dmax funktion, har den en eller anden "beholder" hvor den gemmer værdien???  ellers hvordan gemmes værdien?
For hvis man kunne komme til den så kunne det måske lade sig gøre den vej.
Avatar billede Gustav Ekspert
15. april 2022 - 22:21 #6
Jo da, det er bare at åbne filen og læse værdien. Der er masser af kodeeksempler derude på den operation.

Værdien fra DMax kan man enten gemme i en variabel eller direkte i et tabelfelt. men DMax læser fra en tabel eller forespørgsel, ikke fra en tekstfil.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
16. april 2022 - 09:45 #7
Undskyld, jeg kan ikke lade være. Du nævner "fejl" i fakturanummer. Det må der i princippet ikke være, hvis du har sendt det ud af huset. Så skal du sende en kreditnota og sende en ny faktura. Det kan selvfølgelig være en 'teknisk' fejl, så du er nødt til det. Jeg ville bruge kræfterne på at få det hele til at spille med et regnskabsprogram, hvor du kan indlæse csv-filer. Find f.eks. et her: www.regnskabsguiden.dk. Jeg går ud fra, at når skriver faktuaer, skal du også lave regnskab. Undskyld igen, for det var ikke dét du spurgte om.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
16. april 2022 - 12:29 #8
Hej Jørgen,

Det er selfølgelig af teknisk årsag at jeg ønsker den mulighed i overgangen fra gammelt system over til nyt. Det kommer til at spille helt fint.