Avatar billede Novice-1 Seniormester
19. april 2022 - 16:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

og har windows 10 -syntes engang man ku reducere opløsning når man så TV på PC

sad forleden og så noget  TV på PC og tænkte på gamle dage - er der nogen indstillinger man kan bruge i dag som jeg ikke kender til så jeg kan reducere forbruget i GB hvis jeg er villig til at gå på kompromis med kvaliteten

OG
har netop købt TV med chromecast, og vil fortrinsvis se TV via antenne
men kan man også her reducere reducere opløsningen
--men så løber man vel ind i at desto større skærm desto dårligere vil opløsningen da blive sammenlignet med de 14" pc

og tænkte på om der kører en masse programmer i baggrunden der æder af internetforbindelsen
har lige prøvet ccleaner, og kan se man kan sætte programmer i dvale- men er måske ikke nogen der belaster internettet?

på forhånd tak
Avatar billede eurositi Ekspert
19. april 2022 - 18:06 #1
Det kan vist kun delvis kontrolleres manuelt. De fleste apps/hjemmesider justerer automatisk billedkvaliteten efter den målte forbindelse.

I Netflix-appens indstillinger bør man selvfølgelig sikre sig, at afspilning kun er muligt, når man er tilsluttet WiFI eller en kablet forbindelse, så der ikke bruges mobildata.
Derudover kan man spare data ved at downloade videoer i den laveste kvalitet (SD) og afspille de downloadede film/afsnit i stedet for at "live-streame" dem.

På YouTube kan du i dine kontoindstillinger anmode om altid at foretrække video i AV1-format: https://i.imgur.com/Vi78wZe.png
AV1 er et nyt videoformat, som reducerer bitraten (og dermed dataforbruget) ift. ældre videoformater som H.264. Det er dog ikke alle videoer, som er tilgængelige i AV1-format på YouTube.

DR TV giver, så vidt jeg kan se, ikke mulighed for selv at styre kvaliteten.

Hvis du virkelig gerne vil reducere dataforbruget mest muligt, skal du formentlig sætte en hastighedsgrænse i enten WiFi router-indstillingerne eller i dine internet-indstillinger.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
19. april 2022 - 19:36 #2
#1  Tusind tak!!