Avatar billede TheLibrarian Mester
20. april 2022 - 13:37 Der er 2 kommentarer

Filstørrelse - kan jeg gøre noget?

Jeg sidder med nogle store datatræk som kun kan trækkes som excelfiler. De fylder typisk 750.000 linjer og ender omkring 54MB når jeg gemmer dem.
Mit problem er at jeg har brug for at kunne arbejde videre med dem i et datavisualiseringsprogram (Tableau, der er et par fif ift. at få det til at glide lettere, men jeg prøver at reducere ift. selve datakilden også).
Jeg har forsøgt at fjerne formateringen i filerne (de kommer som en tabel) - det ser ud til at gøre filen endnu større. Jeg har forsøgt at kopiere kun teksten, lægge i et nyt dokument og gemme som csv. Det gør også filen større.

Er der noget jeg kan gøre for at reducere størrelsen, og derved gøre den videre håndtering lidt lettere?  I den efterfølgende analyse skal jeg trække på en 4-5 af disse ark samtidig, og det bliver ret voldsomt.
Avatar billede eurositi Ekspert
20. april 2022 - 15:32 #1
Hvis Tableau kan arbejde med xlsb (binært workbook-format til regneark), kan dette formentlig reducere filstørrelsen
Se: https://support.microsoft.com/en-us/office/reduce-the-file-size-of-your-excel-spreadsheets-c4f69e3a-8eea-4e9d-8ded-0ac301192bf9
Avatar billede TheLibrarian Mester
21. april 2022 - 08:58 #2
@eurositi
Desværre fjernede Tableau den mulighed i 2020.

Er der nogen god forklaring på hvorfor filen bliver større, når jeg fjerner ting i den?