Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
22. april 2022 - 14:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

GetLastRow - Google spreadsheet

Hej Eksperter,

Jeg har fundet følgende kode på nettet og den indsætter også en ny row/række.

Problemet er, at den indsætter den under "knappen". Jeg har brug for, at den skal indsætte den nye row/række efter den sidste. Har prøvet at teste med getLastRow, men kan ikke få det til at virke. Er der nogen der kan hjælpe?

--

const addRowAtMax = () => {
  let maxValue = 0
  let maxRow = addRowAtMax
  const sh = SpreadsheetApp.getActiveSheet()
  const values = sh.getSheetValues(1, 1, -1, 1).forEach( (cell, row) => {
    if(cell[0] > maxValue) {
      maxValue = cell[0]
      maxRow = row
    }
  })
  sh.insertRowsAfter(maxRow + 1, 1)
}

--

God dag :-)
Mvh Rickie
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2022 - 15:23 #1
Hvis din sidste række er "knappen", kan du så ikke "bare" rette koden til:

sh.insertRowsAfter(maxRow, 1)

Altså fjern + 1, så "burde" den indsætte den inden knappen.
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
22. april 2022 - 16:34 #2
Hej jakobdo,

Det virker desværre ikke.
Jeg har taget et printscreen som du kan se her: https://ibb.co/sVs184t
Det er ikke udfor hver række men i toppen at knappen er (+)

Får følgende fejl;
Exception: Cannot convert '() => { let maxValue = 0 let maxRow = addRowAtMax const sh = SpreadsheetApp.getActiveSheet() const values = sh.getSheetValues(1, 1, -1, 1).forEach( (cell, row) => { if(cell[0] > maxValue) { maxValue = cell[0] maxRow = row } }) sh.insertRowsAfter(maxRow, 1) }' to i
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2022 - 16:57 #3
Hvad med at overveje insertRowsBefore så?
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
22. april 2022 - 17:31 #4
Det virker desværre ikke. Kan jeg dele det med dig?
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
22. april 2022 - 17:36 #5
Tror jeg har "sovset" helt op idet. Måske kan du vise hvordan du ville gøre det - altså hele koden?
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. april 2022 - 13:31 #6
Jeg ved slet ikke hvordan jeg får kode til at blive afviklet i google sheets, så det skal jeg lige have luret, inden jeg kan hjælpe yderligere. :)
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
23. april 2022 - 14:54 #7
Det kan jeg tilgængæld hjælpe med :-)

Extensions --> Apps Script. Derefter kan du f.eks. Insert --> Drawing, som jeg har gjort i dette tilfælde og trykke på de 3 prikker og "Assign a script"

God lørdag :-)
Avatar billede expnet Seniormester
24. april 2022 - 09:55 #8
Det her virker ved mig:

function AddNewRow() {
  var Sheet = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet();
  var indexID = Sheet.getSheets()[0];
  var lastRow = Sheet.getLastRow();
  Sheet.insertRowsAfter(lastRow,1);
  SpreadsheetApp.getUi().alert("Ny række indsat");
}
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
24. april 2022 - 11:58 #9
Du er simpelthen en stjerne :) Det virker præcis som jeg vil.
Tusind tak for hjælpen og rigtig god søndag.
Avatar billede expnet Seniormester
24. april 2022 - 12:28 #10
Velbekommen
Avatar billede rickiegrayholm Juniormester
24. april 2022 - 15:42 #11
..også tak til dig jakobdo for indsatsen :)