Avatar billede visto Professor
22. april 2022 - 19:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forhindre opgradering til Windows 11

Jeg har en ret ny (Lenovo bærbar) computer, som er præinstalleret med Windows 10. Pludselig meddelte den, at Windows 11 var i gang med at blive downloadet, og at jeg ville få besked på, hvordan installation kunne foretages.

Men jeg ønsker at undgå Windows 11. Kan det lade sig gøre? I givet fald hvordan?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2022 - 20:41 #1
Jeg forstår udemærket din irritation. Jeg har fundet noget her der forhåbentlig kan fjerne problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=AnNJ2Fw7_s0&ab_channel=majorgeeks

Man skulle eller tro at Microsoft var blevet klogere efter tvanginstallationerne i 2015 ved overgangen til Windows 10.
Avatar billede visto Professor
22. april 2022 - 21:19 #2
Det ser fint ud.
Jeg havde håbet - og troet - at der var en simpel indstilling Windows, der muliggjorde det, men man skal åbenbart ud i lidt af en operation i reg.databasen.

Men en halv flaske rødvin i blodet tør jeg ikke rode med det lige nu.
Jeg vender tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2022 - 22:54 #3
Det er måske for sent, hvis installationen er påbegyndt.
Men ellers, hvis man går i bios Advanced PCH-FW config
TPM Device select og slår TMP fra, får man besked om, at Windows 11 ikke kan installeres fordi computeren ikke opfylder minimuns krav. Det virker for mig. Jeg har både en PC med W10 og en med W11.
23. april 2022 - 00:59 #4
gå i registreringsdatabaseeditoren

filen HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft > Windows > WindowsUpdate

Her skal vi kigge efter en registerværdi kaldet TargetReleaseVersion
og giv den værdien” 1
findt TargetReleaseVersionInfo

Hvis det ikke findes, opretter vi det ved at højreklikke på et tomt mellemrum og vælge Ny> Stringværdi. Ved denne lejlighed redigerer vi det for at angive den version, som vi ønsker at blive i. For eksempel 21H1.

genstarste pcen det er det
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 10:02 #5
#4
På min computer findes der ingen WindowsUpdate under HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft > Windows >
Så jeg valgte at følge #1, hvor valgene er de samme, men stien dertil er lidt anderledes.

Jeg har version 21H1. Som jeg forstår det, er 21H2 nyere. Skal jeg i TargetReleaseVersionInfo skrive 21H1, fordi det er den jeg har, eller vil det, hvis jeg skriver 21H2, give mulighed for en nyere version af Windows 10?

#3
Selve installationen er ikke påbegyndt. Den begyndte at downloade med henblik på senere installation. Men jeg afbrød downloadet, der var nået til 2%.
Avatar billede falster Ekspert
23. april 2022 - 10:34 #6
#1 og #4 er det samme.

Det er lettest - efter min mening - at gå til "kilden" for linket i #1.

https://www.majorgeeks.com/content/page/block_windows_11.html

og downloade - et stykke nede

Download Block Windows 11 From Installing and extract the six files

og så f.eks. anvende filen til 21H2 (den nyeste W10-version).

Der er også en "slette" reg-fil af indstillingen med i zip'en.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2022 - 12:02 #7
Hvis du har TPM2 indstillinger i bios deaktiver det. Win 10 har ikke behov for det. Med ikke aktiveret hardware får du besked om at hardwaren ikke er til stede eller aktiveret. Og så bør du ikke få tilbud om Windows 11.
Så enig i #3
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 12:11 #8
#6
Du har helt sikkert ret i, at det vil være lettest at downloade filerne, som gør arbejdet med at ændre reg.databasen.
Jeg kan personligt bedst lide at gøre det selv, så jeg præcis ved, hvad der er sket, så jeg har valgt den manuelle vej, som den beskrives i linket i #1.
Jeg har indsat D1H2 i TargetReleaseVersionInfo.

Jeg har så tilgode at se, om det vil virke i længden.
Lige nu er Windows 11 ikke længere at se under Windows Update >Tilgængelige indstillinger, og computeren er heller ikke gået videre med at downloade Windows 11 (Jeg valgte forinden i Diskoprydning > Ryd op i systemfilerne at slette Windows Update Oprydning, forestillede mig, at den måske ville slette de 2% installationsfiler til Windows 11, som allerede var downloadet, og dermed måske forhindre at dowloadet fortsatte).
Forneden oplyses dog, at PC'en kan køre Windows 11, og "Den specifikke tidsindstilling for, hvornår den vil blive tilbudt, kan variere, efterhånden som vi gør den klar til dig."

Tak for alle svar.
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 12:16 #9
#3 og #7
Jeg var ikke klar over, hvad TMP kunne gøre i forhold til Windows 10, så jeg turde ikke bruge den model, men efter beskrivelsen i #7, kunne det måske have været lettere at bruge den metode, som jeg skriver mig bag øret, hvis jeg på et tidspunkt igen vil få en tvangsinstallation af Windows 11.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2022 - 12:51 #10
Det er i hvert fald ikke usandsynligt at Microsoft igen prøve at tvinge Windows 11 ned på brugernes pc´ere.
Men så er der heldigvis nogle dygtige folk, der udvikler programmer, der blokerer for disse ufine tiltag.
Jeg mener at brugernes pc´ere er disses private ejendom, og dette i realiteten er et brud på den private ejendomsret. Man har jo som bruger ikke givet samtykke til dette.
Avatar billede falster Ekspert
23. april 2022 - 14:19 #11
#8 - i starten.

Helt OK :-)

Ved så små reg-filer, som der er tale om her, kan man blot åbne dem i - f-eks. - Notepad, for at overskue, hvad de laver i  basen.
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 18:08 #12
Jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt nøglen WindowsUpdate skal oprettes under
HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft >
eller
HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft > Windows >

https://www.majorgeeks.com/content/page/block_windows_11.html
er der uoverensstemmelser mellem det skrevne og det viste, og #4 angiver også en anden sti, end det der vises i videoen under #1

Skal nøglen WindowsUpdate være i \Microsoft eller \Microsoft\Windows ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2022 - 20:08 #13
Jeg ville gerne hjælpe, men er ikke sikker på hvad der præcis skal gøres - det at begynde at pille i registreringdatabasen kan gå grueligt galt, men der er mange brugere her på eksperten, der med stor sandsynlighed kan hjælpe dig med at komme i mål.
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 20:42 #14
Jeg fjerner lige min markering af #1 som godkendt løsning, indtil det er afklaret.
Avatar billede visto Professor
23. april 2022 - 21:01 #15
Mit gæt er, at det foregår i
Microsoft > Windows >
idet det er det, der fremgår af filen fra
https://www.majorgeeks.com/content/page/block_windows_11.html
og tekstenhttps://www.majorgeeks.com/content/page/block_windows_11.html tolker jeg på samme måde.
Desuden er det den sti, der nævnes i #4.

Da jeg ikke har forstand på reg.databasen, har jeg brug for en bekræftelse på - eller afkræftelse af - at det er i
Microsoft > Windows >
det foregår.
Avatar billede f-arn Guru
24. april 2022 - 08:13 #17
Jeg har, igen, to kommentarer... 😉

Jeg bruger kun Windows 10 Pro, så jeg har gjort det via Group Policy.

Ifølge majorgeeks, kan man få det på en Home version på denne måde ->

https://www.youtube.com/watch?v=7wkgwEhtqdI

------

I Group Policy har jeg så indsat Windows 10 som eneste accepterede ->

https://ibb.co/4spHJ9q
https://ibb.co/vQrsnpw

Jeg har bevidst ikke indsat et versions nummer, og sidste gang der udkom en, gjorde det at Windows bare downloadede den nye 😂
Avatar billede f-arn Guru
24. april 2022 - 08:22 #18
Jeg vil så lige tilføje, at jeg et andet sted i Group Policy, har indlagt en 90 dages forsinkelse på versions opdateringer 😎
Det skyldes Microsofts tidligere problemer med kvalitets kontrol 😣
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 10:28 #19
Jeg har valgt at fortsætte med reg.database-metoden, og da der åbenbart er fejl i videoen #1 (det er HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows der skal arbejdes i), kører jeg efter #16, hvor tekst og billeder passer sammen.

Tak igen til alle jer venlige mennesker for svar og kommentarer.