Avatar billede filia Juniormester
29. april 2022 - 22:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Stereoreceiver med balancekontrol?

Jeg skal have mig en ny stereoreceiver og stiller ikke de store krav, ud over at den meget gerne skal have en balanceknap, så jeg kan flytte på lyden i højttalerne. (Plus en cd-afspiller vil også være fint).
Men den funktion ser ud til at være blevet en sjældenhed, i hvert fald medmindre man vil op i pris, og det vil jeg helst ikke. 3 - 4.000,- maks.
Jeg har ikke haft held med at google bl.a. 'stereo receiver with balance control'. Dvs. det giver desværre ikke specifikke søgeresultater.
Er der nogen, der ligger inde med et godt bud?
Avatar billede filia Juniormester
29. april 2022 - 22:19 #1
Og forresten skal den også have DAB +.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. april 2022 - 00:42 #2
https://www.hifiklubben.dk/denon-rcd-m41-kompaktanlaeg-med-bluetooth/denrcdm41dabps/

Balance kan justeres fra fjernbetjening der er ikke en Fysiskbalance knap på receiveren. Min Nad C 715 er på samme måde. Jeg vil Tro alle seriøse HI-FI kan justere balance.

Denon har også digital indgang som vel er det smarteste hvis man vil have lyd fra tv over anlægget. Og Bluetooth indgang.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2022 - 11:07 #3
Ja det ser jo godt ud, men der er ikke USB.
Noget andet er, hvordan man skifter mellem F.eks CD og DAB.
Jeg købte for nylig en Phillips radio. der har man sparet på knapperne, så man istedet får en lille rude med ikoner, som man kan vælge ud fra.
Besværligt og i mit tilfælde brillekrævende.
Avatar billede filia Juniormester
01. maj 2022 - 02:48 #4
Tak, Kurt, den kunne måske være et bud. Ja, nogle har balancen i fjernbetjeningen, men det fremgår ikke af specifikationer generelt, mærkeligt nok.
Så det bedste er nok egentlig at spørge forhandlerne direkte om det.
:-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. maj 2022 - 03:13 #5
Min NAD C 715 har en knap der skifter mellem bas trible balance og så bruges det store lydstyrke knap - så det kan klares uden fjernbetjening. Den har for iøvrigt også USB med optage funktion. Måske skal du kigge på brugtmarkedet hvis du mere er til dedikerede knapper. Og husk DAB er ikke nok DAB+ er der skiftet til i DK.

Manualer er ofte til at finde på internettet.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwifuIObjr33AhXl-ioKHSN3DJIQFnoECCkQAQ&url=https%3A%2F%2Fmanuals.denon.com%2Frcdm41%2Feu%2Fen%2Fdownload.php%3Ffilename%3D%2FRCDM41%2FEU%2FEN%2Fpdf%2FRCDM41_EU_EN.pdf&usg=AOvVaw0m5UHg7R_pujqmAYjzWKia
Avatar billede filia Juniormester
01. maj 2022 - 11:47 #6
Kurt, tak for begrebet 'dedikeret knap', det kendte jeg ikke. Ja, jeg 'gider' ikke rigtig fjernbetjeninger, jeg foretrækker, at det hele sidder nemt og overskueligt på fronten.
I det hele taget er jeg måske lidt fjernbetjeningsblind, for jeg kan ikke se nogen balancekontrol på fjernbetjeningen i den Denon-manual, du har lagt link til - ?
Og er den ikke også DAB og ikke DAB+? Men det kan jo klares med en adapter, når det er.
Avatar billede store-morten Ekspert
01. maj 2022 - 21:34 #7
Kraftig og prisvenlig stereo receiver fra Yamaha. R-S202D kommer med bluetooth, FM og DAB+ radio.
https://www.av-connection.dk/?PGr=9301

Den lille populære CRX-B370D er et kompakt alt-i-et anlæg med CD-afspiller, DAB+ og FM radio.
https://www.av-connection.dk/?PGr=14961

CRX-N470D er et kompakt alt-i-et anlæg med CD, DAB+ og netværksfunktioner som MusicCast og AirPlay. Tilslut blot et par højttalere og nyd den gode Yamaha lyd.
https://www.av-connection.dk/?PGr=15041

Balancekontrol på fjernbetjening, men det skal jo kun indstilles en gang ;-)
Avatar billede filia Juniormester
02. maj 2022 - 23:59 #8
Tak, Morten, gode bud, to af dem har jeg haft kig på i forvejen. Og har i det hele taget ikke været opmærksom på, at balancekontrollen befinder sig i 'options' i fjernbetjeningen. Lidt klogere kan man jo altid blive.
:-)