Avatar billede Temco Professor
06. maj 2022 - 03:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Rengøre rist I bruseniche

Ligegyldigt hvordan jeg søger online for at finde ud af hvordan man rengør risten i brusenichen, får jeg kun resultater om rensning af afløb, o.a.

Kan nogen hjælpe?

(Den er ret beskidt.)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2022 - 06:59 #1
Det har du ret i.

Fandt en manual i pdf-format til en unidrain vandlås. På side 3 står hvordan man renser risten.

Regner med at det er samme fremgangsmetode for alle riste i rustfrit stål.

https://www.unidrain.dk/fileadmin/2016_hjemmeside/Brochurer/unidrain_vandlaas_vedligeholdelse.pdf

God weekend!
Avatar billede Temco Professor
06. maj 2022 - 19:06 #2
Jeg leder efter en måde at opløse skidtet på. Gider ikke børste. Har i forvejen for meget kæmpe med på badeværelset. Må være andre måder.
Avatar billede Temco Professor
06. maj 2022 - 19:07 #3
Opvaskemiddel eller mild sæbe, står der. Det er slet ikke nok.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
07. maj 2022 - 15:33 #4
Så er den bedste løsning nok at købe en ny rist. ;-)
Avatar billede falster Ekspert
07. maj 2022 - 19:09 #5
Prøv at smøre den ind i et rensemiddel -evt. blot almindeligt opvaskemiddel, rengørings-do eller brun sæbe - men gerne grundrens.

Pak den ind i husholdningsfilm og lad den ligge i et døgn.

Giv den derefter en gang med skuresvamp eller børste.

Og læg den i eddike/fortyndet eddikesyre et par timer.

Hvis der ikke er et synligt resultat - så #4 :-(

Hvis der er, men ikke nok. Gentag behandlingen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. maj 2022 - 20:23 #6
Tag risten op, læg den i en gryde med edikke, sæt gryden i kog. Sluk igen. Lad det stå nogle timer og varm vandet kortvarigt op engang imellem.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
16. maj 2022 - 05:35 #7
Kautisk soda .....i gryden ligeledes, tag en maske på, hvis du skulle få læst til at kigge i gryden...
Avatar billede Temco Professor
16. maj 2022 - 06:36 #8
Jeg har ingen gryde jeg kan ofre på det. Så ville forsøge mig med noget af det andet. Ville - fordi jeg har droppet det.

Jeg kan nemlig ikke få gulvet i brusenichen ren. Ikke kalken men et lag, angiveligt bestående af en blanding af skidt og sæbe (og måske kalk). Har forsøgt både med specialrengøringsmidler og andet, jfr. råd og anvisninger på nettet.

Så nu har jeg opgivet. Hverken gider eller orker at kæmpe mere med lortet. De kan stedet sætte nogen til det på min regning (sådan blir' det jo...). Bare ærgerligt.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
16. maj 2022 - 07:35 #9
Jeg overtog, for mange år siden et badeværelse, samt forgang, fra en skiltemaler.
Der var kun 1 valg, og heldigvis plads til  det.

Nye fliser henover skidtet ....!

held og lykke ;-)
Avatar billede Peter Guru
16. maj 2022 - 15:00 #10
Nu vi er ved rengøring.
Hvordan vejer man CO2? Man omtaler altid CO2 i ton.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. maj 2022 - 07:02 #11
#10: Ingeniøren havde svar på dette spørgsmål tilbage i 2010:

Citat: "CO2-udledning fra energiforbrug beregnes på basis af opgørelser af brændselsforbrug fordelt på forskellige anvendelser og udledningsfaktorer for de forskellige brændsler. I de nationale opgørelser bliver brændselsforbruget udtrykt som energiindhold i det anvendte brændsel svarende til den officielle danske energistatistik fra Energistyrelsen. Udledningsfaktorerne er stort set uafhængige af anvendelse, men varierer afhængigt af brændsel, således er udledningsfaktorerne for kul, fyringsolie og naturgas henholdsvis 95, 74 og 57 kg pr. GJ."

Under forbrændingsprocesser bliver CO2 dannet når kulstoffet i brændslet reagerer med ilten i luften og danner CO2. Dette gør, at mængden af dannet CO2 på vægtbasis er større end den mængde brændsel, der forbrændes.

Et eksempel kunne være benzin. Benzin har en CO2-udledningsfaktor udtrykt pr. energiindhold på 73 kg CO2 pr. GJ. Hvis det kombineres med brændværdien på 43,8 GJ pr. ton og vægtfylden på 0,75 ton/m3 fås en CO2-udledningsfaktor på ca. 2,4 kg CO2 pr. liter benzin svarende til ca. 3,2 kg CO2 pr kg benzin. Et forbrug på ca. 400 liter benzin vil altså give en CO2-udledning på ca. 1 ton.

Kilde: https://ing.dk/artikel/hvordan-vejer-man-co2-udledningen-109457[/b]
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. maj 2022 - 07:04 #12
Avatar billede gssupply Praktikant
22. november 2023 - 11:59 #13
Vi anbefaler et godt sanitetsrengøringsmiddel, se her: https://www.gs-supply.dk/shop/category/sanitetsrengoeringsmiddel-126