Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
06. maj 2022 - 11:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Forskel på Windows 10 og Windows 11 ?

Er der nogen grund til at skifte til Windows 11 fra Windows 10 ?
*
Hvis man altså kan ?

*
Hvad gør Windows 11 bedre end Windows 10 ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. maj 2022 - 11:35 #1
Well... M$ beskriver jo en række sikkerhedstiltag, men om de rykker det store her-og-nu synes jeg er lidt plumret.
Ellers er der nyt grafisk udtryk, der læner sig meget op af Mac - det er jo så en spørgsmål om smag og behag; jeg synes selv det er et frisk pust.
Applikationer har indtil videre ikke givet knas her. Jeg har opgraderet en desktop-PC og en laptop uden problemer. Laptoppen er en Surface uden TPM2.0 men kører fint Win11 alligevel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. maj 2022 - 11:35 #2
Ingenting.

Med mindre det nyere design tiltaler dig.

Tvært imod er flere funktioner låst længere væk end de er i Windows 10, så de fleste jeg kender bryder sig ikke specielt meget om Win11...
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2022 - 11:43 #3
Man kan godt opgradere fra Win 10 til Win 11. Jeg har selv haft Win 11 på min bærbare der var født med Win 10, og opgraderede til Win 11, men har geninstalleret Win 10.
Jeg synes, at Win 11 ikke er så brugervenlig som Win 10, og yderligere er det som om Microsoft har indført endnu flere måder at snage i brugernes adfærd.

https://www.digitaltrends.com/computing/windows-11-vs-windows-10/

Det er også langt fra alle pc´er der kan køre med Windows 11 - i hvert fald uden små "cowboydtricks". Jeg har købt en brugt bærbar og denne kan godt, men min stationære er ikke umiddelbart i stand til det, i det den er omkring 4-5 år.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
06. maj 2022 - 12:08 #4
Mange Tak - Jeg kigger på jeres svar ...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 12:40 #5
Jeg er enig i #2 og #3.
Personligt synes jeg at brugerfladen på Windows 11 er blevet for simplificeret, på bekostning af det ydre man lige ser.
Højreklik funktionen er for mig stort set ubrugelig i Windows 11.
Bruger du en del 3 part programmer der ligger i højreklik skal du udvide denne for at tilgå disse programmer.
Du får når du højreklikker på proceslinjen kun mulighed for at gå til indstillinger for proceslinjen. Du kan ikke trække elementer ned på proceslinjen som du kan med Windows 10. Du kan ikke flytte rundt på proceslinjen som du kunne før. Har du flere opgaver med samme program kørende grupperes de i stedet for. Denne indstilling havde men i Windows 10.
Hovedet i stifinderen er for simpelt. Det er yderst få muligheder man har der.
Windows 11 har nogle kedelige fesne mappeikoner, når men selv opretter mapper. Og det er svært at se om der er indhold i dem. Der kommer en smal hvid streg i toppen når der er filer i. Mener heller ikke man kan se miniaturer mere i mapperne (ikke testet).
Jeg har selv en pc med Windows 11 som test, og på den har jeg installeret StartAllBack for at få de gamle dyder tilbage. Så er den for mig tålelig at bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 12:43 #6
#1 Ja det minder om en blanding af Mac og Chromium styresystem. Jeg har selv testet den nyeste Cloud Ready 2,0, og når man går ind og tjekker opdateringer til Windows 11 minder den til forveksling om samme menu i Cloud Ready 😀
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2022 - 13:30 #7
#5 - Jeg synes at det er sørgeligt, at man som bruger skal have besvær med at få Win 11 til at fungere som man ønsker det. Men det er typisk; når noget virker godt, så bliver det ændret, så resultatet er oftest at ændringen ikke er en forbedring, men tværtimod en irritetion er brugerne.
Det værste eksempel var da Windows 8 kom frem og lappeløsningen Windows 8.1. Der havde udviklerne hos Microsoft rigtig vadet rundt i spinatbedet. Det er desværre langt fra alle brugere er tør gå i gang med at installere programmer, der kan rette op på Microsofts "smarte" påfund.
Mht. Windows Vista kom frigivelsen af dette OS for tidlig, da meget hardware og software ikke kunne samarbejde med Vista, samt stillede Vista for store krav til CPU en´s ydelse  og RAM mængden, i forhold til hvad normen var dengang.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 13:38 #8
#7 Det er jo ikke bedre nu. Microsoft har med udbredelsen af Windows 11 udviklet et system som deres egen Surface Pro modeller ikke kan håndtere.
Det kalder jeg da en større svipser.
Og problemet med programmer der i starten ikke virkede fordi man havde "glemt" at forny nogle certifikater der får programmet il at virke.
Ja og der er sikkert flere svipsere på den liste 😉
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2022 - 14:31 #9
Hvis du ser på windows generelt, så er hver anden version lavet fordi salgsafdelingen ville have det NU, og det er reelt en ufærdig version af den næste.
w7 var god, w8 skrammel (w9 findes ikke), w10 er god, så glæd dig til w12.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2022 - 15:04 #10
Det har du helt ret i...... som jeg nævner så var Win 8.1 en lappeløsning, nogenlunde som at sætte plaster på et brækket ben. hvad angår Win 12 så har dette laaange udsigter, hvis Microsoft da ikke finder ud af, at Win 11 ikke lige frem er populært blandt brugerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 15:22 #11
#10 Markedsandele mellem Wíndows 11 og Windows 10 er her indenfor de sidste 2 måneder gået helt i stå. Så en artikel om det her på siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 15:45 #12
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2022 - 16:43 #13
Jeg har faktisk også en mistanke om at Microsoft prøver at få brugerne over i diverse abonnenmentsordninger. Jeg tror også at én af årsagerne til brugernes modvilje er den, at mange ældre pc´ere ikke kan køre med Windows 11.
Med kan på sin vis sige at MS´ jagt på indtjening går ud over brugerne, men i sidste ende skyder MS sig selv i foden, fordi brugerne ikke vil finde sig i denne pengegriskhed. Sætningen "mere vil have mere" gælder stadig.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 18:59 #14
#13 Som jeg før har nævnt tror jeg også det bliver sådan. Måske en der minder om Windows 365.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2022 - 19:35 #15
Ja, det var lige nøjagtigt Office 365 jeg havde i tankerne. Men så er det da godt at Libre Office findes. Yderligere kan Libre Office også læse ældre Word filer, noget de nyere versioner ikke er i stand til.
Men igen stikker grådigheden sit grimme fjæs frem hos MS.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2022 - 19:43 #16
Windows 365 er en pakke hvor både Windows og Office 365 indgår. Det findes allerede nu men primært til virksomheder.  Jeg tænker måske der kan komme en afgrening af denne model bare til private så man fra hvilken enhed man har kan tilgå den cloud pc man abonnerer på. https://m.youtube.com/watch?v=V14Ia2uwrtk
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2022 - 11:15 #17
#16 Ja, en afgrening. Jeg vil nok nærmere kalde det en gevækst, der skyldes en sygdom (en sygdom, der hedder pengegriskhed hos MS)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2022 - 12:27 #18
#16 😂
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. maj 2022 - 08:34 #19
Mange T@K
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 12:00 #20
Man kan faktisk sige at hhv. succesen og fiaskoen med Windows versionerne kører i bølger, hvor den ene version er en succes og den næste en fiasko.
Nu kender jeg ikke til Windows 95 og 98, men til ME (Mistake Edition) heller ikke til Win 2000. ME👎,  XP👍, Vista👎, Win 7, 👍, Win 8/8.1👎, Win 10👍 Win 11👎
Der tegner sig et tydeligt mønster, kan man sige.
Avatar billede f-arn Guru
09. maj 2022 - 17:01 #21
Efter at ha' kørt Windows 11 som VM, både for og efter lanceringen af den officielle udgave, endte jeg med at blokere den i Gruppe politik...