Avatar billede m-johansen Juniormester
10. maj 2022 - 23:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Harddisk tikker og fryser

Hej

For et års tid siden, oplevede jeg at min bærbare begyndte at lave nogle tikkende lyde periodisk. Når det stod på, blev hvad jeg nu havde åbent af programmer på computeren stille og roligt langsommere, hvor det til sidst frøs helt og jeg var nødsaget til at slukke den manuelt på knappen. Det lykkedes mig dog at afhjæloe problemet, ved at geninstallere computeren til fabriksindstillingerne.

Nu et års tid efter, står jeg i samme situation. Efter ca. 5 minuters brugstid, kommer den klikkende lyd tilbage, efterfulgt af at alt på skærmen langsomt fryser fast og lydene fortsætter. Jeg har førsøgt at gendanne computeren til fabriksindstillingerne igen, men denne gang bliver jeg mødt af et andet problem, for nu mangler jeg pludselig en drevpartition......hvad gør jeg lige her og har i et bud på, hvad der for harddisken til at tikke sådan (harddisken er ikke en SSD, som i nok allerede har gættet jer til)

Venlig hilsen
Mads
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. maj 2022 - 23:53 #1
Tikker harddisken er det ikke et godt tegn. Sørg for om muligt, hurtigst at få dens indhold over på en anden harddisk hvis der der vigtige filer på den.
Det er tydeligvis en alvorlig mekansk fejl, og harddisken er døende.
Der er ikke andet at gøre end at skifte den du, evt. med en SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2022 - 06:36 #2
Køb ny ssd og installer Windows på denne. Den gamle disk sætter du i en dock og forsøger at tilgå filerne. Du har kørt ALT for længe med den disk. Der er risiko for at du ikke får filer ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. maj 2022 - 11:30 #3
Jeg håber at det vil lykkes dig at redde filerne, men lige så snart en harddisk begynder at klikke så er enden nær - det samme gælder til dels hvis der kommer en skurende lyd nar der starten. Dette skyldes lejerne er slidte. Man må huske på, at når pc´en er tændt roterer diskene med 2,5" harddiske med 5400 omdr/min og for 3.5" helt op til 7200 omdr/min.
Avatar billede m-johansen Juniormester
11. maj 2022 - 12:18 #4
Hej med jer

Tak for jeres gode råd.
Da jeg lidt havde set dette komme, så har jeg sørget for at intet går tabt på harddisken, så jeg har styr på mine filer.

Og det lyder som en rigtig god ide med en SSD, for så er jeg jo ude over disse mekaniske rotationer, da det er flash som SSD benytter?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. maj 2022 - 13:48 #5
Bemærk også at en SSD, så at sige ikke bliver varm, samt det måske aller vigtigste, at den er hurtigere end en harddisk.
Avatar billede m-johansen Juniormester
11. maj 2022 - 15:09 #6
Tak for hjælpen og de gode råd. Jeg lukker denne tråd.