Avatar billede 1963 Praktikant
11. maj 2022 - 20:09 Der er 10 kommentarer

Mitid

Hej
Jeg kan desværre ikke scanne mit pas på min egen telefon og skal derfor høre om jeg kan gøre det på en andens telefon, der kan scanne, naturligvis med min egen kode til nemid og eventuelt ved at sætte mit sim-kort i den telefon?
Hilsen 1963
Avatar billede INK Ekspert
11. maj 2022 - 20:28 #1
Nej, det kan du nok ikke. Men hvorfor vil du skanne dit pas? Hvis du ikke specifikt er blevet bedt om det gennem e-boks, er det ikke nødvendigt. Alternativet er et besøg på Borgerservice med pas/kørekort.
Avatar billede nemlig Professor
11. maj 2022 - 21:09 #2
#1 Det er ikke korrekt.
Der kan sagtens anvendes en anden telefon, men ligger der en NemID-app. i forvejen på en anden bruger, skal den først afinstalleres, hvorefter NemID-app geninstalleres med den nye bruger, der skal opgraderes til MitID. Det tager lidt tid, da NemID først er aktiv 1 time efter aktivering. Herefter kan man opgradere til MitID.
Når det er på plads, så afinstalleres NemID-app'en igen og den oprindelige bruger geninstallerer NemiID-app'en og genaktiverer den.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. maj 2022 - 08:45 #3
Du kan få Mitid uden hverken Pas Kørekort eller Dåbsattest!
i Mangel af disse skal du blot kontakte Borgerservice medbringende en Fødselsattest
Jeg har været hele turen igennem, sammen med min Banksupporter jeg har ingen af delene kun Fødselsattesten! pga.dårligt syn.
Husk at bestille tid i borgerservice.
Avatar billede 1963 Praktikant
12. maj 2022 - 09:27 #4
Tusind tak for jeres gode svar.
Jeg tror at jeg vil forsøge mig med det svar jeg har fået af "nemlig"

Jeg er iøvrigt godt klar over at jeg kan få det klaret af Borgerservice, men jeg kan først få en tid hos dem d. 8/6, og jeg har allerede nu problemer med at logge på min bank.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2022 - 10:15 #5
jeg har mitid (og nemid) kørende - men mitid er ikke verificeret pga manglende pas. Det generer dog ikke i den daglige brug af mitid - det offentlige, banker osv kører fint.
Avatar billede thov Forsker
12. maj 2022 - 10:24 #6
Har du en iPhone eller er det en af de andre med Android ?
Der er stor forskel, for den nødvendige NFC chip er permanent aktiveret på iPhone.
Med Android skal man aktivere NFC gennem Indstillinger>Flere forbindelser.
Der er nok risiko for sikkerheden med NFC, for når jeg aktiverer NFC på mit Garmin smartwatch, slukker den selv efter 1 min.
Det minut var også rigeligt, da jeg stod i Netto og havde glemt dankortet.
Avatar billede fase Professor
12. maj 2022 - 13:57 #7
Kan du ikke bruge din nemid til at aktivere din mitid uden pas. Kun hvis din nemid skal opdateres, skal du på borgerservice.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2022 - 21:49 #8
Så længe du har NemID kørende, kan du aktivere MitID:
https://youtu.be/mX-qIcysd48

Oplysninger kan findes her:
https://www.mitid.dk/?language=da-dk

Kan nok også aktiveres borger.dk ved at gå til "Mit Overblik".
https://www.borger.dk/Om-borger-dk/Saadan-bruger-du-borgerdk/opdatering-af-id-oplysninger
Avatar billede INK Ekspert
13. maj 2022 - 08:20 #9
Opdatér ID-oplysninger i NemID

Nogle NemID-brugere skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Med MitID indføres nye, skærpede regler omkring digitale identiteter. Dette er med til at øge sikkerheden for, at man er den, man udgiver sig for at være, når man får udstedt et MitID.
Ikke alle registreringer i NemID lever op til kravene i MitID. Skal du opdatere dine ID-oplysninger, får du direkte besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.
Avatar billede 1963 Praktikant
13. maj 2022 - 15:58 #10
Jeg ved at jeg skal have opdateret mine oplysninger, blandt andet fordi, når jeg logger ind på Nemid bliver jeg bedt om, af Digitaliseringsstyrelsen, at opdatere mine oplysninger. Da min egen telefon ikke kan scanne bliver jeg nødt til at tage på til Borgerservice for at få det gjort, men da jeg har fået en løsning på mit problem fra "nemlig" har jeg ikke længere et problem.
Tusind tak for alle jeres meget gode indlæg.