Avatar billede m-johansen Juniormester
13. maj 2022 - 20:36 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Videresalg af Windows PC

Hej eksperter

Jeg sad med et par andre Windows brugere her den ene aften, hvor vi snakkede lidt om vores erfaringer og anbefalinger med videresalg af PC'er.

Der var dog lidt uoverensstemmelser om hvad man her burde gøre og hvor de følsomme oplysninger kunne gemme sig, på sådan en bærbar eller stationær maskine.

Vi nåede dog lidt frem til konklusionen, at alt hvad der var værd at bekymre sig om, måtte ligge på selve harddisken, da der ikke burde være andre steder, hvor filer kunne lagres. En enkelt mente dog, at der dog stadigvæk godt kunne ligge noget brugs-historik tilbage efter at harddisken, var blevet udskiftet til en ny.

Hvad mener i. Er der andet en harddisken, som ville være værd at have i tankerne, ved et eventuelt videresalg af en Windows 8 eller nyere maskine?
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2022 - 23:13 #1
Hvis harddisken er fjernet/udskiftet, kan jeg se at skulle være noget at bekymre sig om.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2022 - 00:09 #2
Sider du har været på kan muligvis genkende PCen og have historik liggende - men kun for siden selv.
Hvis den skal sælges/gives væk lav en ren installation og overskriv den ledige plads.
Avatar billede m-johansen Juniormester
14. maj 2022 - 07:34 #3
Hej Kurt

Tak for din besvarelse.

Jeg går ud fra, at ved at få foretaget en "ren installation og overskrive den ledige plads". Tænker du her på at geninstallere windows til fabriksindstillingerne?

Det som du skriver angående hjemmesider muligvis kan genkende pc'en og ikke omvendt. Har vel noget med computerens IP adresse at gøre, som man vel ikke rigtig bør eller kan gøre så meget ved?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 08:23 #4
#3 Ved klargøring til salg af en pc gør jeg følgende:
Opretter et installations medie til at installere Windows om. Kan hentes på Microsoft siden. Jeg ville selv vælge at installere Windows 10 på maskinen, og er den kompatibel med Windows 11 kan den nye køber selv foretage sig dette.
Når jeg så starter installation op og kommer til der hvor Windows skal installeres sletter jeg først alle partitioner (de nedlægges som man siger). Disken står nu som ikke allokeret og det er hele disken der vælges når man installerer.
Når installation er færdig kan man hente CCleaner free. Det er et oprydnings program der kan overskrive ledig plads som Kurt54 beskriver. Du burde så være rimelig sikker på der ikke kan gendannes data fra disken. Skal det gøres bedre skal disken overskrives med tilfældig data før man begynder på at installere, men så er det et "live medie" man booter op på og udfører denne opgave. Hirens har sådan et værktøj.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. maj 2022 - 08:55 #5
#3
Når køberen sætter PC'en til sit eget netværk, får den en ny IP adresse.
Avatar billede m-johansen Juniormester
14. maj 2022 - 10:13 #6
#4
Ja det lyder også som en god måde at gøre det på, som du beskriver her. Men det sikreste (hvis man vil ofre pengene på det til den nye køber) er vel at udskifte harddisken, da alle partitioner og data er lagret på den?

#5 Ja det er der vidst noget om  :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 10:27 #7
#6 Ja alle data har du jo så i hånden når disken ikke bruges.
Du kan tillige tilgå diskens indhold hvis du kobler den i en dock på din egen nye Windows pc.

Er disken HDD vil en SSD i den gamle pc give et boost i performance hvis du køber en ny disk. Du skal dog vurdere om merprisen på opgraderingen næsten kan indeholdes i salget på computeren. En 256 GB SSD fra nogle af de kendte mærker koster fra 250 kr og opefter. Jeg vil ikke anbefale at sætte mindre end 256 GB i en pc.

Alternativt kan computer sælges uden disk i, men vises frem med din egen disk at den virker efter hensigten.
Så kan køber selv vurdere hvilken disk der skal indkøbes til computeren. Men det sætter et krav til køber at denne selv kan komme videre derfra, eller har en der kan hjælpe med det.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. maj 2022 - 10:40 #8
Hvis hele disken (som beskrevet i #4) overskrives med Active Killdisk fra Hirens boot medie, er disken helt blank, og alle partitioner er væk.
Én overskrivning er rigeligt til, at selv ikke sort magi kan gendanne noget som helst.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 10:41 #9
Jeg er enig i #8
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 10:49 #10
Har både den gamle og den nye version af Hirens. På den nye er der Eraser der kan overskrive disken. Bemærk den fylder ca 3 Gb i størrelse.
https://www.hirensbootcd.org/download/
Avatar billede m-johansen Juniormester
14. maj 2022 - 10:56 #11
#8
Så det du siger er, at det at anvende Active Killdisk, ville være tilsvarende effektivt som det at isætte en ny harddisk?

Efter anvendelsen af Active Killdisk, skal der også anvendes en ny Windows licenskode, som ved udskiftning af harddisken, da Windows også forsvinder efter brugen af Active Killdisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 11:01 #12
#11 Windows 11 er digitalt aktiveret og bør blive aktiveret automatisk ved første besøg til Windows Update. Når man installerer springer men blot registrering af kode over. Det er kun i visse tilfælde at men bruger en Windows 7 eller 8 kode at men kan indsætte den. Er pc på et tidspunkt opgraderet fra Windows 7 eller 8 skal man ikke skrive kode ind heller ved en ny installation. Det sker automatisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2022 - 12:10 #13
Rettelse til #12:
Windows 10 er også digitalt aktiveret.
Avatar billede m-johansen Juniormester
14. maj 2022 - 19:17 #14
Tak for jeres gode råd. Så har jeg lidt at tilføje, når jeg snakker med drengene næste gang.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2022 - 22:21 #15
#3 - MAC adresserne skifter ikke og mange andre finger aftryk. Kombinerer man dem
Jeg tror faktisk denne computer jeg skriver fra er unik -alene på Diskene i den. 4 forskellige HD og 2 forskellige SSD.