Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 08:01 Der er 21 kommentarer

Jeg kan ikke lokalisere stier for internetgenveje for Firefox ikoner

For nogle uger siden ændrede jeg ikonet for internetgenveje fra Microsoft Explorer/Edge til Firefox, som jeg har brugt længe.

Men det har tilsyneladende ledt til følgende ændring: Under egenskaber for en genvej kan jeg ikke længere lokalisere den fulde url nogen steder. Ikke desto mindre havner jeg det korrekte sted på nettet, når jeg eksekverer genvejen. Det ser ud som om browseren kører via C:\Brugere\conta et eller andet.

Hvor ligger disse oplysninger så nu?, spørger jeg mig selv. Jeg frygter, at de nu ligger samlet et eller andet sted fremfor som før på de enkelte genveje. Hvordan, hvis overhovedet, kan jeg igen få stien til at fremgå under genvejens egenskaber?
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 09:56 #1
Er dette dit eget brugernavn under oprettelsen af Windows, lyder det rigtigt.

Hvordan har du ændret dette?

Måske kan du sagten komme til ind under Windows Indstillinger derefter gå til:
1: Apps.
2. Tryk ind til Default apps / Standardapps.

Skift dit Internet browser til andet og ændre den ígen til dit favorit browser.
Dette vil nok rette det fejl du oplever?

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/%C3%A6ndre-standardprogrammer-i-windows-e5d82cad-17d1-c53b-3505-f10a32e1894d

https://youtu.be/XKn4wk_SW_A
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 10:32 #2
@Jørgen B: Ikonet tilknyttet genveje har jeg såmænd bare ændret via 'Skift' under fanebladet 'Generelt' på en eller anden genvej.

Tak for dit forslag, men det virker ikke. Og jeg har også svært ved at se, at det skulle gøre nogen forskel. For det ser ud som om selve Firefox genvejene simpelthen ikke har et felt under Egenskaber, hvor den fulde sti fremgår.

@Enhver, der bruger Firefox: Jeg vil gerne høre, om I oplever det samme?
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 10:38 #3
Okay, hvad med hvis du installerer Firefox om igen, selv om den allerede er dette. Hjælper dette?

Hvilken Firefox benytter du nu?
-Tryk Menu (Tre streget på firefox startet).  Tryk på "Hjælp" og tryk "Om Firefox".
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 10:47 #4
Jeg vil nok helst undgå at afinstallere og geninstallere Firefox, idet jeg har diverse addons, jeg så skal til at bøvle med ligeså. Og 'Om Firefox' melder også, at "Der er ingen opdateringer til Firefox i øjeblikket", så jeg tænker, den kører, som den skal. Versionen er 100.0 (64-bit).
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 10:51 #5
Jeg tænker snarere, at der er sket en eller anden underlig (irreversibel?) konvertering af genvejsdata i forbindelse med mit skifte af ikon for nogle uger siden. Men det lyder jo også helt skørt.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 10:53 #6
Der er slet ikke snak om afinstallering. Men blot installere blot igen, som det er.

Dansk udgave?
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 10:57 #7
Ja, det er dansk udgave. Nu er det måske mig, der er dum eller overforsigtig, men jeg har det nu bedst med at afinstallere et program, før jeg geninstallerer det. (Og der imellem måske køre et check af registreringsdatabasen.) Jeg tænker, det er det 'reneste' at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 10:59 #8
Tja, er dette hurtig genvej på skrivebord? Slet denne hurtig genvej, og installer senere Firefox 100.0.1 og indsæt flueben for opret genvej.

Lad mig lige finde dette et øjeblik.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 11:04 #9
Dansk 64-bit Firefox 100.0.1
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/100.0.1/win64/da/Firefox Setup 100.0.1.exe
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 11:05 #10
Kopier hele teksten, også den uden hyperlink. Kør installation og indsæt flueben, opret Hurtig genvej.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 11:06 #11
Firefox undersøger om dette er nyere udgave er den dette, vil det spørge om du vil opgradere nu. Så, afinstallering behøves ikke for Firefox.
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 11:15 #12
Hermed gjort. Det var jo let nok :-). Og der var tale om en opgradering, for den spurgte hertil. Men det har, som jeg tænkte, ikke afhjulpet problemet.

Jeg tænker, vi misforstår hinanden. Det er selve genvejene, der mangler et felt, hvori den fulde sti til internetsiderne fremgår. Et sådan felt har altid været der, indtil for nogle få uger siden. Jeg tror ikke det som sådan, har noget med Firefox at gøre, men mere med en eller anden underlig konvertering, der har fundet sted, som tidligere nævnt.

PS: Jeg lukker min computer ned nu og er først tilbage i eftermiddag.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 11:21 #13
Ja, som sagt, skal der bare slette for tidligere Hurtig genvej, hvis dette er på skrivebordet. Og få installationen oprette nyt Firefox genvej.

Det lyder nærmere at du har blank ikon billede og den spørger efter fulde sti Firefox:

Ja, hvis man sletter ikonet, og lade installationen oprette hurtig genvej ikke hjælper.

Indsæt trinnene, hvordan du har ændret det med skærmdump.

Dette link kan bruges:  https://imgbb.com/
Avatar billede jernrosen3 Forsker
15. maj 2022 - 13:15 #14
Ved at lade din markør hvile på ikonet kan Du få hele internet-URL'en at se.

Aktiver skrivebord - lad musen/markøren hvile på ikonet :

https://ibb.co/tcnWtYp
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 13:42 #15
@Jørgen B: Jeg har valgt at uploade billeder af de fire faneblade under Egenskaber for genvejen til for eksempel nærværende side. Links:

https://ibb.co/12rXm7K
https://ibb.co/wy2XWnB
https://ibb.co/g4PLwNW
https://ibb.co/3zTyDdp

Før i tiden befandt der sig nederst på 'Generelt' fanebladet et felt med den fulde url. Nu fremgår der kun servernavnet under fanebladet 'Detaljer'. Derfor spørger jeg mig selv, hvordan min computer trods bærer sig ad med at finde den rigtige internetside.
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 13:45 #16
@jernrosen3: Godt tip. Når jeg placerer musen over en af mine genveje kommer der ingen angivelse af url. Men når jeg dobbeltklikker på genvejen, så kan computeren trods alt finde frem til den rigtige side. I browserens adresselinje figurere kortvarigt C:/Brugere/conta et eller andet, og så redirigeres der. Jeg fatter ikke en bjælde.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
15. maj 2022 - 13:56 #17
Du kan prøve at åbne genvejen i notesblok.

Højreklik på ikonet - åben med - notesblok.

Der kan Du læse hele URL'en.

Jeg har brugt FireFox i mange år - og jeg kan ikke huske at der har stået fuldstændig URL under ikonet; men måske et min hukommelse ikke hvad den har været.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 13:56 #18
Ja, som sagt. Det er denne der bare skal slettes.

Er den slettet, start Firefox installation om igen, og lad den oprette hurtig genvej.
Avatar billede John Fredsted Mester
15. maj 2022 - 15:07 #19
@jernrosen3: Interessant. Du har ret: URL'en figurerer i notesblok. Det er trods alt en smule beroligende, idet den information så tilsyneladende stadig er tilknyttet selve genvejen, og ligger ikke og flyder rundt et eller andet sted. Men jeg forstår så stadig ikke, hvorfor jeg ikke, modsat dig, får URL'en frem, når jeg holder musen over genvejen.

Det kan da godt være, du husker rigtig. Men jeg mener så bestemt, at jeg indtil for nylig kunne finde den fulde URL under fanebladet 'Generelt'. Men måske det har skyldtes, at ikonet tilsyneladende ikke har været Firefox-ikonet, men et andet? Hmm.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2022 - 15:20 #20
Det kan skyldes, fordi du manuelt har ændret den, at det ikke kan tolke før der tidligere fra Microsoft Esge og har lavet den om til Firefox som standard at det ikke husker tidligere sti der var på Edge og kan ikke tolke fra Firefox
Avatar billede John Fredsted Mester
16. maj 2022 - 07:31 #21
@Jørgen B: Det er bestemt en mulighed, jeg er enig.