Avatar billede f-arn Guru
21. maj 2022 - 13:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Få billede fra vid med geolokation.

I stedet for at ta' billeder, optager jeg ofte i 8k video, og det irriterer mig at jeg ikke kan finde noget program til Windows, der tar' geolokationen med, når jeg eksporterer et billede fra videoen.
Avatar billede milter Ekspert
21. maj 2022 - 18:45 #1
Er det kun lokation, eller mangler du alle EXIF-data ved eksport?
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. maj 2022 - 22:01 #2
Geo data findes typisk ikke i videoformaterne. Du skriver ikke hvad du fotograferer med - TLF eller kamera og hvilke formater i video og billeder.

se

https://support.pix4d.com/hc/en-us/articles/202560789-How-to-geolocate-Images-using-a-GPX-File-with-GeoSetter

Det kræver du har en gpx fil - den kan du optage med en app (f.eks. komoot ) eller et ur med gps f.eks Garmin Forerunner..  OG Hav korrekt dato/tid på kamera - GPX filer får typisk tid fra satelitter så den er oftest helt præsis.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. maj 2022 - 14:01 #3
#2: MP4-containeren har faktisk geodata i headeren, men man skal grave dybere for at finde dem. Denne video viser, hvordan de udtrækkes fra en videofil vha. almindelige gratis værktøjer som EXIFtool: https://www.youtube.com/watch?v=Uje5si23lBk
Avatar billede f-arn Guru
22. maj 2022 - 15:30 #4
@milter

Med de ting jeg har prøvet, får jeg ganske enkelt ingen Exif data med.
Jeg har prøvet VLC, diverse video redigerings programmer, men ingen a dem ta'r Metadata med ved eksport af billeder...
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2022 - 20:30 #5
@ f-arn.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig tidligere har arbejdet med det her emne, men jeg har af ren og skær nysgerrighed kigget på det.

Ifølge det, jeg har læst, så er der ingen fast standard for, hvor og hvordan metadata gemmes i en videofil. Og jeg har ikke kunnet finde noget overhovedet om, hvorvidt en videofils metadata er indlejret i de enkelte frames eller kan kopieres til dem ved et frame grab. Desuden kan en videofil være sammensat af flere optagelser, som er optaget på forskellige tidspunkter og på forskellige steder.

Mit umiddelbare gæt vil være, at det kun kan lade sig gøre ved at finde de relevante data i videoen, kopiere dem,  derefter åbne et frame grab i et billedredigeringsprogram eller andet, som kan ændre eller tilføje metadata til filen. Og så er spørgsmålet, om det kan lade sig gøre, hvis "sproget" i originalfilen ikke er det samme som i det nye program. Det kender jeg desværre ikke meget til.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. maj 2022 - 07:39 #6
#5: Videoen, jeg linker til i #3 viser, hvor de ligger i fil-headeren. Den viser også, hvordan de udtrækkes og gemmes som en GPX-fil.

Men modsat stillbilleder kan video indeholde en serie af geolokationer, da man jo ofte bevæger sig fra A til B, når man optager en video.
Avatar billede f-arn Guru
23. maj 2022 - 08:43 #7
Jeg kan sagtens finde og kopiere det ønskede over. Jeg håbede bare at finde et Windows program der automatisk tog metadata med, når man eksporterede et billede.
Min telefon kan nemlig godt, også med videoer optaget på andres telefoner af andre mærker.
Avatar billede f-arn Guru
25. maj 2022 - 16:38 #8
Jeg må bare fortsætte med at kikke  🤔
Avatar billede eurositi Ekspert
25. maj 2022 - 17:32 #9
Der er masser af gratis WIndowsprogrammer, som kan læse geodata fra billeder og plotte dem ind på et kort. Men at lave stillbilleder ud fra en videofil og få de godt skjulte geodata fra videoens header med over i de enkelte billeder lyder som et ret specielt krav. Jeg tror, det bliver svært at finde.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. maj 2022 - 23:31 #10
Forestiller man sig videoen fra et dashcam -eller en kamera monteret i bilruden på en kørende bil. Så er et geotag i videoheaderen ikke nok.
Så er fletningen med GPX fil jeg har nævnt ovenfor vel vejen.  Jeg har hat et program der automatisk kunne gøre det for mange billeder så længe tidstemplet var inden for gpx filen.