Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2022 - 18:03 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Robotstøvsuger råd til køb.

Jeg har brækket et par lændehvivler, og får derfor hjemmehjælp fra kommunen til at støvsuge.
Men jeg synes ikke det bliver gjort ordentligt, så jeg tænker på at købe en Robotstøvsuger.
Men jeg har ikke forstand på disse støvsugere, så jeg søger råd, fra nogen som har erfaring.
Prisloftet er op til 10.000 Kr.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
24. maj 2022 - 09:38 #1
Youtube-kanalen "The Hook Up" har uafhængig bedømmelser - også af Robotstøvsugere. Kunne være du kunne bruge hans input.
Jeg har også kikket efter en, og har endnu ikke funden den rette. Det er desværre svært at finde bedømmelser på Internettet, som ikke har interesse i salget af det bedømte produkt - og det "farver" jo desværre bedømmelsen, og min tillid til samme.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2022 - 12:55 #2
Tak for dit forslag. 😊
Avatar billede Erik K Ekspert
24. maj 2022 - 21:46 #3
Jeg har ca halvandet års erfaring med en robotstøvsuger, som gør det, man kan forvente af sådan en, rigtig godt.
Jeg vil gøre opmærksom på, at de alle har visse begrænsninger, som man skal overveje om man kan leve med, inden man investerer.
F.eks.
1. De kan ikke komme helt ind i hjørnerne
2. Der skal være plads til, at de kan komme rundt om ting, som stole-, bord- og sofaben.
3. Genstande, som f.eks. sofaer og senge skal have en højde, så den kan køre ind under dem
4. Dørtrin skal være lave (= med eller < ca 1 cm) for at de kan køre hen over dem. I teorien skulle de kunne klare lidt mere, men i praksis kan de ikke.

Jeg har denne model, som samtidigt kan tørre gulvet over med en fugtig gulvklud:(kan undlades)
Xiaomi Roborock S5 Max Robotstøvsuger som jeg købte for små kr 3.000 hos Roboteksperten.
Som skrevet, gør den det den skal/kan ganske udmærket - med de begrænsninger den slags maskiner har.
Min datter har denne: iRobot Roomba i7. Den kan kun støvsuge og har samme "skavanker som min, men koster et par tusinde mere.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2022 - 10:05 #4
#3
Halvandet år er jo ikke så meget, men robotter udvikler sig, som alt inden for elektronik, meget hurtigt. Jeg har set på din, men ved ikke hvad jeg skal mene.
Har set på denne her, med ?
https://www.roboteksperten.dk/produkt/irobot-roomba-975-robotstoevsuger/
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2022 - 10:07 #5
Ps. Tak for dit indslag.😊
Avatar billede Erik K Ekspert
25. maj 2022 - 14:04 #6
Der er ikke sket den store udvikling de sidste par år.
Den du henviser til, er sikkert udmærket og kan bortset fra "vask" af gulvet det samme som min.
Alle andre specs og evner er stort set de samme.
De angiver dørtrinshøjde til 1,6 cm - det skulle min også kunne og det lan den også i nogen tilfælde, men det afhænger meget af vinklen den skal køre over. I praksis er max 1 cm nærmere realiteterne. Reklamer skal som altid læses med forbehold.
Læg mærke, at de skriver, at den kører helt ind til kanter (fodlister) - det gør min også. De nævner ikke hjørner, hvor de alle har et lille problem.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2022 - 15:25 #7
OK:-)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2022 - 16:29 #8
Avatar billede Erik K Ekspert
26. maj 2022 - 16:53 #9
Held og lykke med den.
Det er præcis den jeg har, bortset fra at min er sort.
Vi er glade for den og hvis man kan leve med ovennævnte begrænsninger, som de alle har, så gør den det godt. Man må så selv tage hjørnerne en gang imellem.
De frie arealer klarer den godt og den kører fint ind over tæpper, bare de er tunge nok til at den ikke skubber dem væk.
Avatar billede Kaspersh Praktikant
30. juli 2022 - 13:27 #10
Henrik jeg har selv lige købt Roborock S7 og lavet en større test af den. Jeg har tidligere haft en Roborock S5 som Valby har købt og forsøgt at køre dem lidt op mod hinanden. Der jeg føler robotstøvsugere normalt gør det ret godt er på hårde gulve. Når det kommer til gulvtæpper gør de det OK, men der er stadig plads til forbedringer.

Roborock S7 er lige kommet med et nyt moppesystem som gør at den rent faktisk skrubber gulvet i stedet for bare at tørre det af ligesom Roborock S5 normalt bare har gjort. Jeg prøvede at teste det af med kaffepletter og må erkende at det faktisk er ret effektivt. Det ændrer dog ikke på at man en gang i mellem nok stadig skal vaske gulvet med noget ajax eller lignende, da vandtanken ikke kan tåle den slags kemikalier.
Du kan læse lidt mere om det her, hvis du er interesseret https://forbrugsguiden.dk/roborock-s7-test/