Avatar billede Tinna Mester
25. maj 2022 - 18:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Meget stor fil til PDF

Hej.
Jeg har en stor PSD fil, som jeg skal have gemt som PDF. Kan nogen måske hjælpe mig med hvordan jeg gør det?
Den er lavet i Photoshop, men den størrelse fil, kan kun gemmes som PSB, RAW eller TIFF.
Hvis jeg gemmer den som TIFF, kan jeg åbne den i Illustrator, og arbejde med den der, men den crasher hver gang jeg forsøger at gemme som PDF. Den er for stor, går jeg ud fra.
Jeg kan heller ikke lave den i In Design, da max længden på et dokument er på 550 cm. Mit billede er 600 x 100 cm.

Nogen der har en ide?
Avatar billede ebea Ekspert
25. maj 2022 - 19:02 #1
Der er en max størrelse på PDF formatet (5080x5080 mm), som gør at du ikke kan lave i den str. du beskriver her. Din er på 6000 mm på den ene led.
Avatar billede ebea Ekspert
25. maj 2022 - 19:40 #2
Som opfølgning til #1, så har jeg prøvet at lave en fil i Coreldraw, i custom format 6000x1000 mm, og eksportere den som et PDF dokument. Og det kan lade sig gøre. Hele tegningen kommer korrekt ud i det korrekte format.
Så om der ligger en begræsnsning i Phtoshop, ved jeg ikke. Men begræsningen i PDF, ser ud til at kunne flyttes.
Avatar billede prodic Mester
25. maj 2022 - 19:50 #3
PDF-formatet har en specifik begræsning, som du i teorien kan være løbet ind i.

Alternativt kan du - hvis muligt - ændre på din Image Resolution fra f.eks. 300/inch til 150/inch. Du vil yderst sjældent have behov for 600x100cm i 300/inch, så jeg vil anbefale dig at kigge på Image Resolution med respekt for hvad filen til sidst skal bruges til (spørg evt. trykkeri eller lign.)
Avatar billede milter Ekspert
25. maj 2022 - 19:57 #4
Tillad mig et forsigtigt spørgsmål. Hvad skal fillen bruges til, siden den tilsyneladende absolut skal gemmes som PDF?
Avatar billede milter Ekspert
25. maj 2022 - 20:05 #5
Jeg fik ikke opdateret, men mit spørgsmål drejer sig nok om det samme, som prodic er inde på. Kig på linket herunder:

https://resources.printhandbook.com/pages/viewing-distance-dpi.php
Avatar billede Tinna Mester
25. maj 2022 - 22:01 #6
Tak til jer alle. Det er til et meget stort banner. Opløsningen har jeg ændret på flere gange, uden at det ændrede på noget. Løsningen blev, at dele filen midt over, gemme som tiff, åbne i illustrator, hvor jeg der kunne gemme som PDF. Besværligt. Men det lykkedes. :)
Avatar billede Tinna Mester
25. maj 2022 - 22:03 #7
Skal lige sige, at selvom filen blev delt, kunne photoshop stadig ikke håndtere den. Mærkeligt.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. maj 2022 - 23:19 #8
Bannere til tryk plejer at skulle gemmes i et vektorformat for at se knivskarpe ud på tryk. Rastergrafik, som anvendes i både TIF og PDF, vil i dén sammenligning altid fremstå mere pixeleret - især hvis det blæses op i en høj opløsning.

Det virker lidt underligt, hvis et bannertrykkeri ikke kan håndtere EPS, SVG, og hvad vektorgrafikformaterne ellers hedder.
Avatar billede Tinna Mester
26. maj 2022 - 08:08 #9
Ja, jeg spurgte faktisk også om det samme. Jeg er bare reserve på et job,  fordi dem der plejer at lave det, holder ferie. Men han insisterede på, at det skulle være som pdf. Opløsningen er ikke så høj, da jeg jo er nødt til at kompensere for, at det skal være meget stort, og læses på afstand.