Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 12:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Database i excel eller access

Mon der er nogen herinde der kan hjælpe mig med opbygning i enten excel eller access som indeholder følgende:

Det skal være en kunde, maskin og særlige aftaler database

Jeg skal have et kundekartotek hvor jeg skriver kunden ind i, kundenavn, adresse, kontaktperson, kontaktperson mail og telefonnummer, faktureringsmail, i dette kartotek skal man kunne gå ind i et maskinkartotek hvor der også kan tilgås kundekartoteket.

Særlige aftaler:
Rabataftaler
Timepris
Kørselpris
Antal maskiner
Bemærkninger

Maskinkartotek:
Den skal kunne generere et Internnummer så jeg kan give maskinen (eks, 55000) som jeg så påfører maskinen

Informationer der skal være i maskinkartoteket:
Internnummer (firmanavn/den der skal genereres) her skal der være en søgefunktion til:
Internnummer Kunde
Mærke
Model
Stelnummer
Mastnummer
Aggregat serienummer
Årgang
Placering af maskinen
Kontaktperson
Hovedeftersynsdato

Det der skal skal være af funktioner er at under Hovedeftersynsdatoen skal der måske være en fane der hedder hovedeftersyn, så jeg kan gå ind i og se hvilke hovedefter syn jeg har den efterfølgende måned, det skal komme op så jeg både kan se maskinen og klikke ind på kunden.

Hvis man kan, skal jeg have mulighed for at smide nogle eftersynsskemaer som jeg allerede har lavet i excel ind i databasen.
mvh Agerbo
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2022 - 12:49 #1
Jeg tror, at hvis du vil have lidt respons, så skal du nok komme op med noget eks. som du allerede har lavet.
At bede nogen om at lave noget, selvom du oplister hvad du kunne tænke dig, så er der langt fra dette, til noget brugbart.
Så prøv at uploade hvad du selv har konstrueret.
Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 13:04 #2
Hej ebea

Hvordan uploader jeg en access fil hertil?

Jeg har 2 databaser som jeg har prøvet at modificere, men jeg mangler knowhow.
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2022 - 13:19 #3
#2 - Du kan uploade filer, til bl.a.  www.dropbox.com  hvor det Link du får til filen hos dropbox, indsættes herinde. Så kan alle tilgå filen/filerne du har uploadet.
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2022 - 15:51 #5
#4 Jeg kan se i databasen "...kunde og opgavekartotek", at du har lavet stort set, hvad du har listet op i dit åbnings spørgsmål.
Så hvad mangler du i den?

Og hvad har du lavet i Excel, og uploader du dette, eller skal det kun være i Access?
Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 17:25 #6
#5
ebea

Kan man smide denne excel skabelon ind i databasen ?
https://www.dropbox.com/s/anasogmspgs4rn9/MidtjyskTruck%20MB.xltx?dl=0

Kan man lave et maskinkartotek som kædes sammen med kundekartoteket på en let måde ?
https://www.dropbox.com/s/z8elc7l3mgzascc/MB%20kunde%20og%20opgavekartotek.accdb?dl=0

på forhånd tak for dine gode råd indtil videre
Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 18:00 #7
#5

Jeg tror at linket er forkert, så du får lige dette her:
https://www.dropbox.com/s/z8elc7l3mgzascc/MB%20kunde%20og%20opgavekartotek.accdb?dl=0
Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 18:02 #8
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2022 - 18:36 #9
#8 - Du kan godt hente dine Excel data ind i Access. I Access, i menuen foroven, kan du vælge "Eksterne data", og derinde vælge "Ny datakilde", og derefter "Fra fil", og så vælge "Excel".

Men du får ikke en skabelon ind, som ser ud som den i dit Excel ark. Hvis det skal se ud som de andre skemaer, skal du opsætte en ny skabelon.

Men hvorfor vil du lave det i Access, når du har et skema i Excel ?
Som jeg ser det, mangler du at lave et kunde kartotek, og et maskin kartotek, og så sammenkæde disse oplysninger med dine rapporter.
Avatar billede Agerbo Mester
27. maj 2022 - 18:56 #10
#9
Kan du vise mig hvordan jeg evt. laver det hele i Excel, da jeg absolut foretrækker at holde det hele der?
Hvordan vil et kunde kartotek og et maskin kartotek så skulle bygges op, så det kan kædes sammen og minimere indtastning og lette udskrivning/eksport til en evt. pdf fil ?
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2022 - 20:04 #11
#10 - Jeg har sendt dig en privat besked, da denne tråd ellers ender op med at blive meget lang.
Avatar billede Agerbo Mester
03. juni 2022 - 09:33 #12
#11
Jeg vil gerne sige ebea 1000 tak for al den hjælp og vejledning jeg har fået i forhold til mit spørgsmål.
Jeg markerer derfor det sidste svar som løsningen på spørgsmålet og er taknemmelig for din tålmodighed.
mvh Agerbo