Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. maj 2022 - 16:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvornår (Årstal) blev "Elefantens Vuggevise" ændret ?

Vi har snakket om
"Elefantens Vuggevise" ...
*
Den originale havde jo sætningen.
*
"I morgen får du en neger dreng. Ham kan du bruge som rangle"
*
(Må se pudsigt ud !)
*
Det blev ændret til :

"I morgen får du en kokosnød. Den kan du bruge som rangle"
*
Nok bedre ...
*
Men hvornår skete ændringen ?
*
Hvem foreslå ændringen ?
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2022 - 17:19 #1
Godt spørgsmål, og jeg tvivler på nogen finder det 100% korrekte årstal.

Teksten er fra 1948. Min egen mor har indspillet et kassettebånd for mig engang i slut 70´erne, hvor hun synge "Kokosnød", så et sted derimellem...

Når jeg ser på nettet finder jeg folk der hævder i 80´erne at have haft forklæder med teksten, hvor ordet var "Negerdukkedreng" - den tilskrev jeg ellers Kim Larsen i hans fortolkning.

Men svaret må nok være "engang i 60-70´erne".... - og takket være min mor, er min tekst med "Kokosnød", selv om jeg plejer at sværge til ikke at censurere...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. maj 2022 - 18:57 #2
Tak, ole_madsen ...
Ja, Kokosnød er bedre end Negerdukkedreng !
*
Avatar billede milter Ekspert
30. maj 2022 - 20:13 #3
Og "kokosnød" ryger nok også snart i skraldespanden. I nogle lande bruges ordet "coconut" som et nedsættende ord af nogle om "ikke-hvide", som er blevet for "hvide", dvs. de bliver betragtet som forrædere mod deres egen kulturelle baggrund. Brun udenpå, men hvid indvendig.

https://mediadiversified.org/2013/08/09/acting-white-bounty-and-coconuts/
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2022 - 20:41 #4
Hvad med isen fra Frisko "Kæmpe Eskimo"?
Jeg har en en kloakrenser af mærket "Eskimo". Dette må sgu da gøre nogle sarte sjæle krænket - det stå med en eskimo og stikke den ned i alverden "dejligheder" i kloaken....😜
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. maj 2022 - 21:16 #5
Åh ja - cocunut = no good ....
*
Vi har en chokoladebutik / isbar. Der har en is, de kalder "Eskimois" - (Ikke Kæmpe Eskimo. - Indehaveren blev groft mobbet i lokalavisen.
*
Men holdt på, at hendes gode is skulle vedblive at kaldes "Eskimois" -

Det hedder den stadig - Og dagen efter gav hun gratis is mene 10-12. En lørdag.
*
Jeg gik derhen. Klokken var 16. Jeg havde ikke tid før.
*
Ville betale. Men fik også en gratis Eskimois i vaffel. Smagte godt.
Jeg havde skrevet et postkort med støtte-ord, som jeg havde med.
*
Enig - man kan godt gå for vidt. Og ændre ord, som før var "OK". ...
*
Det synes jeg ikke om ...
*I øvrigt har jeg senere læst, det det tog hårdt på isdamen, psykisk *
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. maj 2022 - 22:04 #6
T@K