Avatar billede nu_igen Professor
10. juni 2022 - 08:59 Der er 30 kommentarer

HP CROMEBOOK log in

Hej. I min naivitet har jeg købt en CROMEBOOK til min mand, som ikke er nogen Pc nørd. I forvejen var jeg i tvivl om han skulle have en Ipad eller en alm. bærbar. Da det gik op for mig ved info fra sælgeren, at en CROMEBOOK er en “hybrid”, syntes jeg godt om den.
Cromebook er nem at betjene, bortset fra at min mand har svært ved at taste sin adgangskode til Google (gmail), som er svær.
Jeg kan ikke finde info om man kan slippe for at logge ind hver gang.
Der er en mulighed for at lade være med at logge ud og sætte i dvale eller “sluk”. Det går vel ud over batteriet?
Han har mulighed for at lade Cromebook’en køre på strøm hele tiden, men er det godt for maskineriet?
Det vil være dejligt med hjælp.
Jeg har prøvet at ændre hans GOOGLE ADGANGSKODE til noget nemt, men det vil GOOGLE ikke acceptere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2022 - 10:24 #1
Jeg tror desværre ikke, at det er muligt at logge ind uden en adgangskode - der er og mere og svindel, så det er pga. sikkerheden at der løbende strammes op.
Men der er sikkert nogle her på eksperten der ved mere om emnet.
Avatar billede nu_igen Professor
10. juni 2022 - 11:18 #2
Tak for svaret. Ja det kræver nok en person, der bruger CROMEBOOK. DOG MÅ DET VÆRE MULIGT AT SLUKKE UDEN AT LOGG3 UD…… TROR JEG.
Avatar billede nu_igen Professor
10. juni 2022 - 17:47 #3
Jeg har talt med en supporter. Der kræves log in hver gang man har brugt cromebook, så uanset om man har logget ud, lukket eller bare klappet skærmen ned, forlanger maskinen et password for at starte. (Det man bruger til f.eks gmail).
Supporteren anbefalede en windowsbærbar i stedet for.nu leder jeg så efter en bærbar med 15,6 skærm. Jeg har set på mange, men min mand vil gerne have en, der ikke er så let som de fleste vi har set på.
Krav: dagligt brug til bank, avislæsning, og surf.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2022 - 18:17 #4
Jeg ved ikke om en brugt kan komme på tale, men der er her et par links til firmaer der handler med brugt IT-udstyr. Jeg har selv handlet der flere gange og det er ok.

https://www.datamarked.dk/brugt-lenovo-baerbar-computer_950.html

https://www.refurb.eu/da-dk/baerbar-computer
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 08:59 #5
Hej Erik….. tak for svaret. Jeg kender så lidt til hardware at jeg foretrækker nyt i stedet for brugt, selvom jeg ville have købt den samme gamle model som vi har nu, en HP notebook, 15,6 tommer, hvis den stadigvæk kunne købes.
Jeg har da også tænkt at jeg selv vil skifte det interne batteri på den, når manden har fået en ny bærbar. Det er så knald eller fald :-).
Cromebook’en ville være fin til mig, men ikke til min mands store fingre og ulyst til at Logge ind HVER gang den skal bruges. Underligt at der ikke kan logges ind biometrisk eller med en nem adgangskode. Tastaturet er også uvant.
Nu har jeg kig på: https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/acer-aspire-3-156-barbar-computer-sort/ACNXGY9ED003?utm_source=pricerunner&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=el220896_2022-2023_-_Pricerunner_klik_MTUTIC_5362363472521123&utm_content=noncategory#reviews
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 11:08 #6
Min mand kan sagtens leve med at strømkablet til en bærbar er sluttet til altid. Men er det godt for maskinen?
Avatar billede f-arn Guru
11. juni 2022 - 12:41 #7
Til de behov du beskriver din mand har, virker det til at være en ok computer, men når Elgiganten påstår man kan "skabe en spændende video" på den, bli'r de, efter min mening, direkte utroværdige... 4GB RAM, videoredigering... Ikke noget jeg ville gøre.

Hvad angår altid at ha' strømkablet i, kan man jo slukke på stikkontakten 😆
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. juni 2022 - 12:47 #8
Min Lenovo kan stilles til den kun oplader batteriet til 50-60 % - det skulle være godt for batteriet.

Med hensyn til ACERen - 4G ram ingen ledig slot synes jeg er for lidt til WINDOWS - og lagerpladsen er også lille - SSD performer dårligt og slides mere ved næsten fyldt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2022 - 13:13 #9
#7 Mine erfaringer med Elgiganten, er at det eneste det drejer sig om i det skodfirma erat fuppe kunderne. De ansatte aner ikke hvad de står med, de skal bare sælge så meget som muligt, så dyrt som muligt.
Avatar billede fase Professor
11. juni 2022 - 13:55 #10
Du mener da formentlig ikke ganske alvorligt at købe den computer, du har henvist til.
Cpu'en er ikke nogen hurtigløber, hukommelsen er i underkanten og harddisken er for lille. Det med harddisken taler jeg af erfaring om, når der kommer en og klager over at harddisken er fuld, så er der kun en løsning nemlig en ny større. Så derfor mindst 256 GB harddisk.
Men måske kunne du købe en brugt. Jeg har flere gode er faringer med firmaet.
https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-thinkpad-t570/112176
Jeg har for øvrigt sendt min mailadresse på lav det selv til dig angående konvertering af PDF til doc (wordfil).
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 14:11 #11
@#10
Tak for svaret. Hvis du læser, hvad den skal bruges til, er der ikke behov for at gemme noget som helst af private skrivelser, billeder eller andet. Manden kan klare sig med den mere end 10 år gamle notebook og skal kun klare at surfe + de andre ting, som bank, borger. dk. Han har office programmet installeret, men bruger intet af det.
Derfor er 256 gb mere end rigeligt.
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 14:16 #12
@#11
Her er specifikationerne på den notebook han har. Eneste krav er større hurtighed.
https://support.hp.com/za-en/document/c01963552
Avatar billede fase Professor
11. juni 2022 - 14:19 #13
#10
Jeg har skam læst, hvad du skriver. Mit svar er givet ud fra mine oplevelser med andre i samme aldersgruppe og samme behov. Valget er naturligvis dit.
Hvis manden klarer sig med den nuværende notebook, hvorfor skal han så have en ny?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2022 - 14:29 #14
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 14:38 #15
@#11
Der interne batteri er ved at stå af! Det kunne jo skiftes, men maskinen må gerne være lidt hurtigere . Når han har fået n ny, vil jeg kaste mig over at skifte batteriet. Så kan jeg, hvis det lykkes bruge den sammen med et ineraktivt program til min strikkemaskine. Min mand er årgang 1935 og har ikke interesseret sig for IT/EDB, for det havde han folk til. Selvfølgelig har han haft en PC på arbejde, men det var vist kun firmaspecifikke programmer han interesserede sig for  og havde på den Pc.
Avatar billede fase Professor
11. juni 2022 - 15:33 #16
https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-thinkpad-t570/112176
Mit link virker hos mig og linker direkte til en rimelig maskine til en rimelig pris i stedet for den nu_igen henviseer til og som ikke er hurtigere en den maskine hendes mand har nu.
Prøv at markere mit link, højreklik og vælg gå til https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-thinkpad-t570/112176 , så kommer du til det jeg anbefaler som hurtigere og bedre end den fra Elgiganten. Måske skulle jeg ikke have includeret fed skrift i linket.
Avatar billede fase Professor
11. juni 2022 - 15:35 #17
Nå nu blev det til et link, nå svaret bliver gemt. Så kan der klikkes direkte på linket.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. juni 2022 - 15:49 #18
#10 så vidt jeg kan se har Acer en lidt bedre CPU. Når det er sagt vil jeg til enhver tid foretrække den Lenovo du linker til -dobbelt op i RAM og SSD.
4G Ram kunne måske gå lige nu - da XP kom var 256MB OK da XP sluttede skulle man ikke være under 1024MB - opdateringerne og øget sikkerhed gør nok også nuværende windows tungere.
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 16:59 #19
Den viste Lenovo er grade C = med ca 30 %batterieffekt og med ridser og skrammer. Det er ikke prisen jeg går efter, men jeg skal ikke købe nogen Bentley, når jeg har brug for en folkevogn….. og så er jeg til en NY folkevogn.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2022 - 19:03 #20
Nu du nævner Folkevogn (VW) så husk "Dieselgate" skandalen 😉
Avatar billede nu_igen Professor
11. juni 2022 - 19:56 #21
Hej, så retter jeg til cykel i stedet for. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2022 - 20:35 #22
🚲👍
Avatar billede nu_igen Professor
12. juni 2022 - 17:38 #23
Hej igen. Jeg er ved at blive rundtosset af at lede efter en egnet bærbær. Mærkeligt nok har jeg altid haft gode erfaringer med HP PRODUKTER.
HVAD SIGER I TIL DENNE?
https://www.bilka.dk/produkter/hp-15-dw1018no-baerbar-computer/200038920/
Er der nogen, der kan sammenligne med  den vi har nu, hvor det interne batteri er ved at være færdig.

https://support.hp.com/za-en/document/c01963552

Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen
Avatar billede nu_igen Professor
12. juni 2022 - 17:38 #24
Jeg har ledt efter en HP Pavillion, men den er åbenbart udsolgt.
Avatar billede fase Professor
12. juni 2022 - 23:14 #25
Skal det absolut være en HP ? Ved siden af den jeg har anbefalet, er der en i grade B. Sådan en har jeg købt og der er som ny. Den du henviser til fra Bilka, kunne jeg ikke drømme om at købe, så hellere give lidt mere og få noget du ikke skal blive skuffet over.
Avatar billede nu_igen Professor
13. juni 2022 - 09:00 #26
@#25
Jeg forstår ikke helt, hvordan du kunne anbefale den førstnævnte refurb pc med 30 % batterilevetid. Vi  køber gerne nyt til en pris der svarer til den ydelse vi har brug for. Som jeg skrev, har vi altid været altid været tilfredse med HP produkter. Kom gerne med et forslag til NYT, DER IMØDEKOMMER mandens behov.
De fleste nye er jo til folk der vil streame, game, redigere videoer etc. Det har JEG isenkram til. (Imac med windows ). Alligevel tak for svaret. Jeg fik selv løst Pdf konverteringen)
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
13. juni 2022 - 09:09 #27
Hvad forstår man ved hukommelse. Er det REN lagerplads til “safe” eller er pladsen i forvejen optaget af andet forudinstalleret?
For 25 år siden kunne jeg skifte/ HD og RAM, vidste noget om Clockfrekvens og kunne imponere  mine kursister ved at gøre det:-). Det var dengang jeg kunne fortælle noget om GhZ, clockfrekvens. Siden den tid har man ikke selv kunnet/ skullet pille ved pc’ ens indmad.
Avatar billede nu_igen Professor
13. juni 2022 - 10:15 #28
Avatar billede nu_igen Professor
13. juni 2022 - 18:05 #30
Som sædvanlig endte det med noget, der var dyrere.
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/lenovo-ideapad-5-i38256-156-barbar-computer/389818.
Desværre med win 11.
Jeg fik oplyst at der allerede bruges ca. 60 Gb til windows og andre programmer. Hm….
Tak til alle som har guidet mig i den bærbare jungle.
Ingeborg