Avatar billede mort1 Ekspert
10. juni 2022 - 14:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows mail 2012 - problemer

Min nabo har et, eller nærmere to, problemer med sin Windows mail 2012:
1: Mail fra offentlige instanser, med besked om at der er mail i e-Boksen, kan ikke åbnes - Når man vil åbne mailen kommer denne besked:
https://ibb.co/1zPnS7k
og det giver samme besked, hvis man prøver igen.
Almindelige mails åbnes uden problemer.
2: Når man vil slette gamle mails, det vil i dette tilfælde sige mails fra før 8. oktober 2021, kommer denne besked:
https://ibb.co/1zPnS7k
og hvis man prøver at slette alle, fra før den nævnte dato, kommer denne besked, hvor det jo ser ud som om sletning er i gang, men der sker bare intet:
https://ibb.co/6RMNGND
Nogen der har et bud på, hvordan dette problem / disse problemer afhjælpes ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2022 - 15:36 #1
Windows Live Mail er ikke længere aktuelt.
Jeg brugte det selv, med stor tilfredshed, men hvad sikkerheden angår er det forældet.

https://komputer.dk/internet/e-mail/sig-farvel-til-windows-live-mail

https://windowsreport.com/windows-live-mail-2012-shut-down-alternative/
Avatar billede INK Ekspert
10. juni 2022 - 15:57 #2
Du kan med fordel installere Thunderbird. Kan nemt overføre gamle mails (eksport / import), men mails kan også trækkes direkte over.
Springet er ikke så stort for brugeren, men kræver selvfølgelig lidt tilvænning og instruktion. Programmet er gratis og opdateres jævnligt.

Alternativet er en Microsoft Officepakke, eksempelvis version 2019, der kan købes for 139,- kr på nettet. Indeholder Outlook, hvis dette foretrækkes, og rimeligt nye versioner af Word, Excel mv.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2022 - 16:14 #3
Jeg har Officepakke 2019 med både Outlook, Word, Excel samt de andre programmer denne pakke indeholder. Det eneste ankepunkt jeg har, er at Word ikke er i stand til at kunne "læse" ældre Word-filer, men så er der jo heldigvis Libre Office👍 - en ven i nøden.
Avatar billede mort1 Ekspert
10. juni 2022 - 18:05 #4
Jeg anvender selv Officepakke 2019 og Outlook, og det handler bestemt ikke om de 139 Kroner - men men men, min nabo er en ældre dame, som man ikke bare starter op med et nyt program, uanset hvor nemt det måtte være, så jeg er parat til at prøve mange ting for at få Windows Mail 2012 til igen at fungere.
Men jeg synes det virker dybt underligt, at mails fra det offentlige ikke kan åbnes, når alle andre mails kan.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juni 2022 - 20:56 #5
Det kan være det offentliges egen sikkerhed, der er i spil. De kan blokere for udgåede programmer for at sikre deres servere. Lev med det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2022 - 21:09 #6
Ja, jeg har også på fornemmelsen, at det er noget i den retning der spiller ind.
Avatar billede falster Ekspert
10. juni 2022 - 23:02 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2022 - 08:29 #8
#4 Det er jo selvfølgeligt ærgerligt kan ikke kan åbne og se at man har fået en mail i sin E-Boks inbox.
Men den mail der ligger kan man jo alligevel ikke bruge til noget andet end en oplysning.
E-Boks skal jo alligevel aktiveres for at se hvad indholdet i mailen er.

Det at man ikke kan slette ser jeg dog som et problem??
Jeg kender ikke noget til Microsofts mail programmer mere, da jeg sluttede med Outlook Express der var en del af systemet i XP dengang.
Jeg bruger nu udelukkende web mail fra min internet udbyder samt Gmail til sider som denne og andre.
Jeg håber du kan få løst problemet Mort.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med det, men jeg tænker som andre, det er et sikkerheds issue, som det forældede 2012 mail program ikke rigtig kan håndtere.
Avatar billede mort1 Ekspert
12. juni 2022 - 11:59 #9
Jeg må nok tilskrive problematikken, at Microsoft er i gang med helt at udfase Windows Mail 2012 - Så nu handler det vist mere om at finde et andet e-mail program, som kan erstatte, og helst noget som ligger tæt op ad Windows Mail 2012, såvel i udseende som funktion, og ja, Outlook, Office 2019, er fristende - bekymrer mig / undrer mig, blot når ErikHg skriver, at Word i Office 2019 ikke er i stand til at læse ældre Word filer - Hvor meget ældre Word filer taler vi om - selv synes jeg ikke, at jeg er stødt på problemet.
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2022 - 16:57 #10
Har lige skiftet mailprogram for en ældre dame (ca. 85 år). Hun fik en ny harddisk med Windows10 og Office 2019. Det kører fint og hun er ved at vænne sig til ændringen.
For en anden ældre dame (ca. 88 år) fik jeg indkøbt en ny PC med Windows11 (nu kunne jeg ikke længere holde XP-maskinen kørende). Hun fik Thunderbird som mailprogram. Med visse tricks (tak til Google og YouTube) kunne jeg indstille programmet, så læseruden blev med ekstra stor tekst. (Hun har et lidt dårligt syn).
Med alderen er man ofte mere bange for ændringer, og det rammer jo desværre nok også en selv (hvis man lever længe nok).
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2022 - 17:30 #11
👍 thunderbird er godt, gratis, og ligner de gamle win-mail. De retter i koden, og ikke i udseende, så det er meget let at holde opdateret uden at skulle skifte arbejdsmetode.
Hvis der tages sikkerhedskopier (?) så sørg lige for at det bliver installeret, så data er med.
Default er data i C:\user\brugernavn\appdata\roaming\thunderbird\profiles… så enten skal den mappe med i backup, eller den skal flyttes (luk tb, flyt mappen, start tb, og i serverindstillinger under kontoen findes Lokal mappe - klik på gennemse, og vis frem til ny placering).
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juni 2022 - 17:48 #12
#9 Der er tale om wps filer der er fra midten af nullerne.
Det bliver det rene volapyk når en sådan fil skal læses af Word 2019.
Avatar billede mort1 Ekspert
12. juni 2022 - 18:31 #13
#10 - ink, Du har ret, jeg frygter også at min Windows 3.1 en dag ikke kører mere, for slet ikke at tale om, at min 8086 processor pludselig står af. ;-)
Spøg til side, men naboens pc, er også af ældre dato, vist fra 2014, den har Intel® Core™ i3-4330 2x3.50GHz, men jeg ved ikke hvor meget ram der er i den, men den kører fint Windows 10.og Office 2003, så mon ikke den kan lokkes til at køre Office 2019.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juni 2022 - 19:03 #14
Tilføjelse til #12
De dokumenter wps-filer blev lavet  på min første pc, som jeg købte i 2001.
Der var tale om en computer af  mærket Amitech. De var preinstalleret med Windows ME (ja man får gåsehud bare man høre navnet) Med denne fulgte Office 2002 pakken. IKKE 2003. I 2002 købte jeg i stedet en maskine med XP, men Office pakken blev installeret på maskinen og først i 2007 købte jeg Office 2007 og Office 2007 kunne godt køre de gamle wps filer.
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2022 - 19:42 #15
#13 jo, den kan sikkert fint køre Office 2019. Det kører i alt fald på en 10 år gammel Lenovo.
Det er nok en god idé, at foretage en eksport af evt. gamle mails fra Windows Mail 2012, så de kan importeres i det nye mailprogram. Det virker fint med Thunderbird, men jeg har ikke fornyelig brugt Outlook 2019 til import af gamle mails. Formoder dog det virker.
Avatar billede falster Ekspert
12. juni 2022 - 23:53 #16
wps-filer er strengt taget ikke Word-filer i "Office-forstand", men

Citat:

A WPS file is a document created with Microsoft Works Word Processor

De kan  - i dag - åbnes med f.eks. LibreOffice.

Testet med "example.wps" downloadet herfra

https://www.online-convert.com/file-format/wps
Avatar billede mort1 Ekspert
20. marts 2023 - 11:24 #17
Jeg installerede Thunderbird, og overførte alle mails - På Thunderbird kunne jeg både slette og modtage uden problemer, så det var nok løsningen - Senere har jeg fundet ud af, at programmet Windows Mail 2012 var "fyldt" hvorfor der tilsyneladende ikke var plads nok til sletteprocessen.