Avatar billede bvirk Guru
14. juni 2022 - 14:07 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Læse docx filer uden office

Har lige beklaget mig til en forening over at vedhæftet i mails var i formatet docx

Hvordan er det i windows 8/9/10/11 - kan man læse docx filer uden at have office installeret.

Og hvad med apple produkter - iphone/ipad og desktops - er der nogen der ved om de bare viser docx filer.

På forhånd tak
En linux bruger som ikke gider office for så lidt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. juni 2022 - 14:14 #1
Libre Office læser docx filer og er gratis.
Hvis du ikke vil have hele pakken, kan du nøjes med at installere Libre Office Writer.
Avatar billede bvirk Guru
14. juni 2022 - 14:51 #2
Tak for svar, Finn, men du kender jo til Apple enheder - hvordan på disse uden Office?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
14. juni 2022 - 15:33 #3
TextEdit, Pages og iCloud Drive (online) kan åbne docx på Mac.
Det er desværre ikke altid 100% ens med Office :/

Alternativ til MS Office på Mac:
NeoOffice, OpenOffice og LibraOffice.
Avatar billede fase Professor
14. juni 2022 - 15:39 #4
Du eller rettere din forening kan da komme over problemet med xxx.docx filer ved at udsende den vedhæftede fil i formatet xxxx.pdf. Så kan alle læse filen. Det kræver så bare at foreningen gemmer filen i både docx og pdf format. Men det burde ikke være et problem, fordi Word kan gemme i begge formater.
Avatar billede bvirk Guru
14. juni 2022 - 16:35 #5
#3: tænkte nok Apples produkter kunne vise det. Deres kunder må ikke få hovedbrud over deres fantastiske enheder formåen.

#4 Ja, det må være måden - at sende som filtype pdf.

Jeg fremsøgte selv om windows 7/8/9/10/11 kunne læse docx filtype uden office pakke - det fremgår af https://en.wikipedia.org/wiki/WordPad at det er tilfældet.

Tak for alle svar - også de informative om hvordan JEG kunne blive docx kompatibel.