Avatar billede MetteM Juniormester
16. juni 2022 - 09:39 Der er 8 kommentarer

Konvertere Excel til XML

HJÆLP!

Jeg har brug for hjælp til at konvertere Excel til XML. Har forsøgt med diverse guides, men det er som om jeg mangler noget grundlæggende viden…

Har nogle data (udbetalingskladde) fra vores økonomisystem (Dynamics 365 - BC), som jeg enten kan vælge at få eksporteret i excel eller som XML (men kommer i tekst-format!?). Oplysningerne skal importeres i netbank (Nordea), men jeg kan simpelthen ikke få skidtet til at virke.

Hvad skal jeg gøre for at tilknytte data i et XML-format? Har forsøgt at importere i excel og via acces (har ikke en database).

Mangler ligesom en skabelon eller noget jeg kan opbygge efter.
Avatar billede kulawig Professor
16. juni 2022 - 15:13 #1
hvilket format har den fil der kommer ud af Dynamics
*.csv
*.xls
eller noget helt tredje ?
Avatar billede MetteM Juniormester
16. juni 2022 - 19:15 #2
Jeg kan eksportere oplysningerne til Excel (.xls). Men hvis jeg gør det “via dynamics” kommer det ud som tekst. Giver det mening?
Avatar billede kulawig Professor
17. juni 2022 - 12:38 #3
ja .. jeg tror ikke "bare" at det er tekst.... det er formateret tekst med en adskiller f.eks mellemrum, semikolon eller komma.

kunne du prøve at kopiere en linje eller to og smide den op ?
Avatar billede MetteM Juniormester
20. juni 2022 - 08:56 #4
I tekstdokumentet kommer dette:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<data>
  <columns>
    <NODE0 index="1"></NODE0>
  </columns>
</data>

Jeg fatter ikke at lave XML-tilknytningen i excel, og ovenstående kan ikke gemmes som XML uden....

Giver det mening?
Avatar billede kulawig Professor
20. juni 2022 - 14:33 #5
i Excel

tryk på faneblad "Data"
tryk på guiden "Hent data"
Vælg "fra Fil"
Vælg "fra XML"
Vælg din xml fil

hvad får du ud af det ??
Avatar billede MetteM Juniormester
20. juni 2022 - 15:01 #6
En boks der hedder "Navigator". Der kan jeg vælge "indlæs/indlæs i" eller "transformer data"....??
Avatar billede kulawig Professor
21. juni 2022 - 07:51 #7
prøv en af mulighederne, hvis det ikke virker prøv den anden :-)
Avatar billede MetteM Juniormester
21. juni 2022 - 10:05 #8
Jeg har forsøgt, men er i tvivl om hvilket niveau jeg skal markere, inden jeg vælger handling!?