Avatar billede hkv Forsker
20. juni 2022 - 16:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Spam mails

En bekendt af mig har en stofa mail-adresse. Hun modtager pr. dag i gennemsnit mellem 15 og 20 mail, som af Stofa bliver anbragt i hendes spam mappe, og alle får så denne betegnelse:
mailer-daemon  *Spam* Undelivered Mail Returned to Sender - This is an automatic  o.s.v.
Som afsender på mailen står et udenlandsk navn, og ved siden af, min bekendts mail-adresse: <xxxxx@stofanet.dk>
Mailen er i de fleste tilfælde adresseret til en yahoo mail-adresse, og indeholder en meddelelse om en der er ensom o.s.v., og så er der vedhæftet samme billede i alle mails, af en i øvrigt nydelig ung pige.
Hvordan får man det stoppet?
Avatar billede madklub Guru
20. juni 2022 - 18:26 #1
Man kan ikke stoppe spam mails.

Vær glad for at de ryger i spam mappen.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juni 2022 - 05:52 #2
Skift adgangskode på kontoen. Den bliver brugt som 'mellemmand' ved udsendelse af spam til andre, og det bør stoppes.
Avatar billede hkv Forsker
21. juni 2022 - 07:52 #3
Tak for svar.
#1 Ja, det er super at de kommer i spammappen, den kan jo forholdsvis nemt tømmes.

#2 Det er skiftet. Nu må vi så se, om det hjælper.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
21. juni 2022 - 09:22 #4
På siden https://haveibeenpwned.com/ kan man se om ens email-adresse findes i en af de store lister af email som er offentligt kendt, og som hackers tit tester og sender spam-mails til.

Man kan også teste sine password - eller hvis man ikke stoler på siden (hvilket man som regel ikke skal gøre - slet ikke med passwords som ikke høre til siden), kan man download de lange lister af passwords som også bliver brugt til at teste adgang til email/hjemmesider m.m. Finder du det i disse lister, så skift det øjeblikkeligt!!

Disse email/passwords er som regel blevet "leaked / breached" (hacket) fra sociale medier, eller andre services som ikke har haft god nok sikkerhed for deres mange brugere. :(
Avatar billede hkv Forsker
27. juli 2022 - 11:21 #5
Problemet løst.
Tak for hjælp.
Mvh hkv