Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 03:48 Der er 42 kommentarer

Ingen forbindelse til skærmen efter cleaning af pc

Jeg gik i gang med at rense min pc indvendigt fordi jeg lagde mærke til at min CPU nærmest havde en grader der var på kogepunktet og der lå faktisk også et godt stykke lage af støv som jeg ellers fik renset godt og grundigt af selvom der stadig lige ligger bitte små hist og pist som jeg ikke helt kan komme til. Da jeg så skulle til at starte den igen og var spændt på hvad grader nu viser på CPU'en var der bare ingen forbindelse til skærmen. Den er tændt og der går strøm til den fordi den lyser og det samme for den anden skærm jeg har. Det sjove er at f.eks går der strøm til min mus men at min høretelefon og keyboard pludselig ikke lyser overhovedet. Jeg genstartede den flere gange, tog kablerne ud og ind på det hele flere gange og det samme for selve skærmene men stadig det samme. Jeg har også lagt mærke til at der f.eks. lyste et rødt lys foran min pc når jeg tændte den men ser at den nu heller ikke lyser selvom den ren faktisk kører. Der er lyd på jeg kan høre den kører, har endda taget lågen af fra siden og prøvet at starte den på denne måde for at se om der er noget af det der ikke kører men alt ser ud til at virke - både GPU'en og CPU har ventilatoren kørende. Jeg har seriøst siddet renset og nærmest brækket ryggen for at få det hele væk og har brugt ca. 1 time bare på cleaning og nu er der gået 3 timer og jeg kan stadig ikke få det her til at virke. Ved simpelthen ikke hvad og hvor jeg har gjort noget galt...
Når man ser på det ligner det lidt ligesom mangel på strøm af en eller anden årsag da den ikke har forbindelse til skærmene og det samme for høretelefon og keyboard, meget mærkeligt..
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2022 - 09:31 #1
Tyder på et løst stik og/eller løse “kort”. Du har måske ved din ihærdige rensning fået skubbet til grafikkort og stik, så de blot skal trykkes på plads.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 09:36 #2
nu har jeg i løbet af hele natten prøvet en del forskellige ting og grafikkortet har jeg faktisk lige prøvet for 10min siden samt ram replug og det virkede heller ikke. Nu har jeg søgt og søgt rundt på nettet og kan se at det også er sket for en masse andre men det er ikke alle der har fået hjælp til at løse det eller har deres løsning ikke virket for mig. Jeg har taget stikkende ud og ind på al mulig harddisk osv. har endda tager BIOS batteriet ud og ind det gjorde heller intet...
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2022 - 09:42 #3
Det kan tænkes at  et eller flere kabler er gået løs under rengørringen.
Hvad har du i øvrigt brugt til rengørringen? Trykluft er bedst til dette formål. Trykluft kan købes på dåse eller en kompresser kan også bruges til dette formål.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 09:55 #4
Jeg har faktisk specielt rengjort CPU fanen fordi som jeg skrev øverst at temperaturen var så høj at jeg var nødt til at få det tjekket. Jeg brugte sådanset bare papir og kniv/saks til at få det ud, altså jeg stod ikke og skrabbede løs men fordi min pc nu er gammel er fanen sådan at der er bitte små lidt ligesom takker sådan nogle huller langs hvor der lige kan komme en kniv eller saks igennem så stikker jeg den ind den ene ende og trækker op/ned og samler al det støv der ligger imellem der. Og så har jeg også brugt papir jeg gjorde lidt våd så det kunne sætte sig på det når jeg tørrede støvet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2022 - 10:30 #5
Det er absolut ikke anbefalelsesværdigt at tage de midler som du nævner i brug.
Som jeg skriver er trykluft meget bedre, da man jo ikke risikerer at ramme nogle komponenter direkte.
Trykluft på dåse kan købes flere steder, og har man en kompressor er dette nummer et.

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=CjwKCAjwoMSWBhAdEiwAVJ2ndsMD5WCJJpd0t2bxmDdXaX6BwW2IjZO-e0-J_RdpfL34AkaOo3y9SBoCQ_0QAvD_BwE

https://www.harald-nyborg.dk/komprimeret-luft-til-rensning-400-ml

https://www.jemogfix.dk/airduster-luftspray-400-ml-autozone/1141/9052318/
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 10:35 #6
hvad gøre du så med det støv der ligger inden i, altså du puster bare noget luft med den trykluft du siger også flyver det bare i luften eller hvad gør du af det? Det bliver jo ikke rigtig rengjort udover du bare puster det ud hvor det ligger men hvor havner det så henne tænker jeg...
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. juli 2022 - 10:36 #7
Brug aldrig vand eller lign væske i en PC! Vand leder strøm og får PC'en til at kortslutte når den tændes. En dråbe er nok til at kortslutte et kredsløb. Måske er det netop dette der er sket.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 10:43 #8
Men nu har jeg set mange steder på nettet på reddit osv at mange har haft lignende problem lige efter de har rengjort at den så ikke have forbindelse til monitoren og lign ligesom mig..
Eksempel dette link - han har beskrevet lige præcis som mit udover hvad der lige præcis gik galt for ham og mig, men alt fra at keyboard høretelefoner ikke bliver genkendt af pcen - for ham var det så musen f.esk. så tænker det måske er noget der sker men af lige præcis hvilken årsag det kan jeg bare ikke finde ud af...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/hp2kyq/help_no_signal_to_monitors_and_mouse_after/
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2022 - 11:09 #9
#6 Man fjerner de udvendige kabler, og tager pc´en med udenfor, så skal støvet nok blæse væk, under rengørringprocessen med trykluft, det sørger vinden for. Som #7 nævner, så er vand bandlyst ifm. rengørring af en pc. El og vand går ikke godt i spænd med hinanden.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 11:11 #10
Nu tror jeg ellers ikke det er derfor fordi det er lige nøjagtig som det link jeg sendte
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2022 - 19:57 #11
Jeg har adskillige gange renset min(e) pc´re - både stationær og bærbar - med trykluft fra min kompressor, uden at der efterfølgende har været problemer, men der er under alle omstændigheder godt lige at kikke efter om der er løse ledninger efter rensningen.
Er en pc meget støvet indvendig, svarer det til at en person arbejder i 30 graders varme iført termotøj osv. - det er heller ikke gavnligt for helbredet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2022 - 20:05 #12
Har du forsøgt strøm knebet hvor du fjerner al strøm fra den og holder start knappen nede i 30 sekunder indtil strøm er drænet fra bundkort inden du genmonterer det lille bios batteri igen sætter strøm på og prøver igen?
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 22:03 #13
#12
Nej jeg har ikke prøvet på lige præcis den måde men holdte tænd sluk knappen nede i omkring 30 sekunder efter jeg slukkede den måske ville der ske noget tænkte jeg. Jeg kan godt tænde den uden bios batteriet er sat i så? Jeg kan lige prøve som du siger - jeg har prøvet hvor jeg bare tog bios batteriet ud kun og satte det i igen.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juli 2022 - 22:05 #14
#11
Jeg tror jeg næsten har været hele pc’en igennem - jeg tog endda grafikkortet ud til sidst og satte den i igen
Avatar billede Onkel I Seniormester
16. juli 2022 - 00:42 #15
#12
Det virkede heller ikke :((
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2022 - 07:24 #16
#15 Så bliver du nødt til at tjekke op på om din forsyning leverer den spænding den skal.
Den skal normalt vis kunne levere 3 forskellige spændinger
På det store stik på bundkort er der flere farver i stikket.
Sort er stel på alle ledninger.
Gul ledning skal give 12 volt
Rød skal give 5 volt
orange skal give 3,3 volt.
Overholdes de ikke vil pc ikke virke.
Jeg havde en forsyning engang der leverede 11,9 volt på 12 volt kredsen, og det var ikke nok til pc kørte.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2022 - 07:25 #17
Jeg brugte et multi meter til at måle med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juli 2022 - 11:49 #18
#16 På nyere PSU´er kan det være vanskeligt, at se hvilke ledninger der er hvad, da kablerne alle er sorte. Hvad dette skal gøre godt for, må stå hen i det uvisse, men det kan medføre en masse unødigt besvær👎
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2022 - 13:52 #19
#18Ja det er rigtigt at menge gange er det hele bare sort på nyere forsyninger. Så skal man kende pinout på 24 pin der er på bundkortet. Men jeg mener det er en standard måde at ledningerne sidder på
https://www.lifewire.com/thmb/6YH6BMOfXnyhMgxQ-qU8yIOFqP4=/2200x1467/filters:fill(auto,1)/atx-24-pin-12v-power-supply-pinout-2624578-bd809482596447b7afa7c63232719560.png
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2022 - 13:53 #20
Avatar billede Onkel I Seniormester
16. juli 2022 - 18:01 #21
Nyt:
I går valgte jeg at unplug alt hvad jeg kunne på bundkortet og tog alt mulig kabler jeg ikke anede hvad var også satte jeg dem alle ind igen og det lys der før ikke var på fronten af kabinet som indikerede at pc’en er tændt/kører er nu tilbage igen. Jeg kunne f.eks. heller ikke holde power button nede og slukke den men efter lyset er tilbage en den også tilbage. Det virkede lidt ligesom at noget ikke bare var sat ordentligt i selvom jeg egentlig ikke havde noget med alt andet pånær CPUen at gøre
Avatar billede Onkel I Seniormester
16. juli 2022 - 18:11 #22
Når ja, og en anden ting er at efter jeg gjorde alt det her med replug så genstarter den efter jeg tænder den. Der går lige de 15-20sek ca. også pludselig slår den fra også genstarter den af sig selv
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2022 - 18:18 #23
Bliver den ved med genstart?
Avatar billede Onkel I Seniormester
16. juli 2022 - 19:49 #24
Nej kun en gang men der sker ikke noget efterfølgende - sort skærm “no signal detected” på skærmen
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juli 2022 - 01:19 #25
Nu så jeg lige fra en anden fremmede tråd som også har samme problem og at det themal paste halløjsa der ligger smurt ovenpå CPU'en havde han renset væk af en fejltagelse og at det åbenbart var et kæmpe problem og vigtigt og at det næsten var derfor men når jeg nu tænker over det er jeg ret sikker på at min CPU heller aldrig havde det på fordi det var en opgradering af det gamle CPU jeg havde og den blev bestilt over enten amazon eller ebay og at den altid har virket lige siden men pludselig ikke virker efter rengøring og at det paste er så vigtig hvordan har den så virket indtil nu? Er virkelig løbet tør for ideer. Jeg skal også købe en ny pc den er rimmelig gammel som jeg ellers nævnte og var også tæt på at købe fra nogle dage siden men lykkedes ikke af nogle særlige årsager - nu skal jeg også på ferie om få dage så det bliver helt klart efter ferien men det var da lidt træls at det endte på denne måde... :((
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2022 - 07:52 #26
Der skal være pasta på cpu'en eller en thermal pad som nogle kølere måske har.
Man afrenser begge flader med isopropyl alkohol som man man kan købe i dagligvare butikker så det er helt rent og tør. Så putter men en klat på størrelse med en lille ært midt på cpu og trykker køleren lige ned over så det jævnes pænt ud indtil den klikker fast i låsen.
Din pc genstarter og lukker ned fordi den lynhurtigt bliver for varm.
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juli 2022 - 08:21 #27
Okay jeg kan lige se om jeg får mulighed for at skaffe mig det pasta der. Men nu er der åbenbart også forskellig slags af dem nogen som køler hurtigere eller lignende tror jeg, er det lige gyldigt eller hvordan finder jeg ud af hvad for en jeg skal købe?
Og det med genstartning - jeg sagde den kun gjorde det en gang når man tændte den men efter jeg hæv det stor stik ud anden gang som sidder på bundkortet (mener jeg det var) med alle de forskellige ledninger som går til strømforsyningen begyndte den at genstarte hele tiden nu. Den kører ca. 1 minut så slår den fra og genstarter..
Kan den egentlig blive så varm på 1 min?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2022 - 08:29 #28
#27 Ja det kan den. Den bruger store cpu resurser for at starte system op.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2022 - 10:23 #29
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juli 2022 - 17:09 #30
Så det måske det værd at prøve inden jeg køber ny pc.

#29
Ja lagde jeg godt mærke til, det var bare mere hvad for noget der lige passede ind til mig og hvad er vigtigt - de er alle forskellige åbenbart de kølepaster der..
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2022 - 18:10 #31
Det vigtigste er at pastaen er fordelt godt på hele fladen, så varmen bliver ledt væk så effektivt som muligt. Jeg har selv byggel min pc, og har bl.a. en stor CPU-køler fra firmaet Noctua - det sidder faktisk to blæsere på denne, men naturligvis er der også brugt en god kølepasta.
Hvis eller forhåbentlig når du får gang i "dyret" så prøv at installere Speccy. Programmet er gratis og giver en masse nytige oplysninger om pc´en, f.eks. temperatur på CPU og GPU.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juli 2022 - 18:37 #32
Jeg har allerede speccy installeret men nu kan jeg selvfølgelig ikke komme til fordi den ikke sender forbindelse til skærmen (tror jeg).
Det var også derfra jeg så min cpu temperatur var så høj og valgte at slukke pc’en for at rengøre den. Efter 1 times rengørelse prøvede jeg at tænde den så endte sådan. Og det sjove er at det åbenbart er et kendt problem fordi når man skriver det på Google støder jeg på mange som har oplevet det, det har bare ikke lykkedes mig at fixe det med de metoder de har fixed det på
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2022 - 19:26 #33
På bundkortet sidder der enten to eller tre små ben der peger lodret op. På typen med tre ben er der en såkaldt "jumper", der er en lille firekantet plastdims, med metal inden i. Denne danner forbindelse mellem to af benene, og ved reset fjerne denne jumper, og sætte på det midterste ben samt på det der normalt ikke er i brug. Efter denne proces sætte jumperen tilbage på sin normale plads. Der er også en anden type: der stikker to ben lodret op, uden nogen jumper. For at resette tager man her en lille skruetrækker eller en anden metalgenstand og kortslutter de to ben. Dette kan - måske - hjælpe, så dyret starter.

Her er en lille video, der forhåbentlig kan være en hjælp.

https://www.youtube.com/watch?v=-9RnIj-EcdQ
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juli 2022 - 20:15 #34
Mange tak, jeg tror jeg har forstået det. Den dims der det er noget som allerede sidder klar på alle bundkort rigtigt? Nu er jeg ikke hjemme nemlig men vil se på det når jeg er..
Det er ikke noget jeg har lagt mærke til før tror jeg - den jumper og de 2-3 ben der stikker op osv.
Hvad er egentlig forskellen med at tage batteriet ud og gøre det her? Troede ellers at pille batteriet ud var det “allersidste” man kunne gøre for det kunne virke
Avatar billede Onkel I Seniormester
18. juli 2022 - 01:13 #35
jeg prøvede, men ingen held. Tror det eneste jeg kan prøve, det er det themal paste når jeg vender hjem fra ferie, og så kommer jeg til at købe en ny i alle omstændigheder, men håbede selvfølgelig heller ikke, at min nuværende pc skulle ende sådan - havde endda tænkt mig at sælge den, ikke fordi jeg kan sælge den til alverdens, men det da bedre end at smide den ud...
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juli 2022 - 15:41 #36
Hvis det ender med, at du smider den ud, så husk inden at give harddisken nogle slag med en hammer🔨, hvis ikke at du evt. ønsker at bruge den igen, som f.eks. ekstern harddisk i et saparat kabinet. Er der ikke vigtige/følsomme filer betyder det ikke så meget.
Avatar billede Onkel I Seniormester
18. juli 2022 - 16:06 #37
Jeg fandt problemet men der er stadig noget som ikke helt fungerer. Jeg havde min gamle GPU og CPU liggende i skabet som jeg tænkte kunne være godt at tjekke af for at se om det var en af de to dele eller om det var hele bundkortet eller andet der måske var noget galt med. Først skiftede jeg grafikkortet - intet skete. Så skiftede jeg CPU’en ud samtidig med det gamle GPU sad i så skete der noget. Så tænkte jeg om det måske kunne være fordi CPU’en så satte jeg det nye GPU altså det jeg bruger nu på igen samtidig med det gamle CPU så startede den men den starter ikke helt op der er bare forbindelse til skærmen boot op viser når den så er færdig og man så tænker “okay nu tænder den” og den kommer til hovedskærmen hvor man indtaster adgangskode til sin bruger så går den bare i sort skærm og intet sker igen. Jeg skiftede over til mit nuværende CPU altså det jeg bruger nu så virkede den også pludselig men det samme sker for den. Først sagde den noget med at pc’en ikke slukkede korrekt og jeg skulle genstarte den, det gjorde jeg. Efter jeg skiftede CPU sagde den noget med “diagnosticering af pc” eller lignende når den så blevet færdig så gik den sort igen. Der er i hvert fald liv i den det jo altid noget. Jeg gik endda ind i bios settings kiggede lige rundt, prøvede at indstille uret og datoen tilbage og trykkede gem og exit så gik den sort igen..
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2022 - 16:13 #38
Er du 100% sikker på din forsyning er stabil?
Avatar billede Onkel I Seniormester
18. juli 2022 - 16:23 #39
Hvordan bliver jeg det, udover det med multi meter. Altså før inden jeg skiftede GPU og CPU ud med det gamle var der intet signal til skærmen men det er der nu men den går bare i sort skærm når den har drejet færdig i boot up. Altså på min HP pc er der lidt ligesom “load” symbol der drejer som alle nok ved - når den så er færdig så plejer den jo at komme på hovedskærmen hvor jeg så skriver min kode for at logge ind på pc’en men det gør den ikke den går i sort skærm lige når den har loadet færdig
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juli 2022 - 17:00 #40
#38 Jeg havde en CPU i min stationære der var defekt - men den kunne sagtens starte pc´en op. Efter maskinen var slukket, bevægede den en kabinetblæser der sider monteret i fronten sig ganske stille, så det viste sig at være PSU´en der var synderen. Resultatet blev: ud med den game og ind med en ny: så virkede den igen. Der er uden tvivl mange måder en PSU kan være defekt på. Jeg har også en mistanke om at PSU´en er synderen i dette tilfælde.
Avatar billede Onkel I Seniormester
18. juli 2022 - 22:40 #41
Jeg lagde mærke til at det er fordi min GPU slår fra at skærmen går sort. Fik øje på fanerne på GPU'en der stopper lige så snart boot up er fuldført. Nu er det GPU der er noget galt først den ene nu den anden det bliver sjovt det her😅Jeg kunne nemlig høre at der blev lidt stille hver gang den slog fra jeg troede bare at pcen faldt lidt til ro eller noget i den stil fordi der ikke sker en masse på skærmen osv lidt ligesom når man gamer kører den i fuld drøn.
Jeg tog lige BIOS batteri ud igen og skiftede også lige rundt på ram men intet...
En anden ting er at GPU'en ikke bare slår fra efter en bestemt tid f.eks. 30sekunder osv men når den endelig bliver færdig med at loade i boot skærmen fordi nu når jeg har leget så meget med BIOS osv og har pillet det ene og det andet ud så kommer den med en hel masse info hvis man kan sige sådan - enten siger den at pcen ikke er lukket korrekt og at man kan vælge at genstarte den eller så kan jeg gå i BIOS settings og være derinde og lege lidt med nogle indstillinger dvs der sker intet når det gælder alt det her fordi jeg har været inde i BIOS i et par minutter og kigget rundt lidt så slå den nemlig ikke fra det først og kun når den booter med "HP" mærket på skærmen osv når den endelig er færdig med at boote så slår den fra så der må være noget underligt lige der..
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juli 2022 - 01:09 #42
Jeg skriver nu fra min pc som har ligget i koma i nogle dage😅jeg fik den til at køre men tror heller ikke den helt er 100% optimal fordi jeg blev nødt til at koble nr.2 skærm af som var HDMI stikket og kører kun på DVI. Jeg har kun sat det ene ram stik i (8gb) fordi det lige lykkedes at virke da den sad i så gad ikke at rode rundt nu når den virker men lagde mærke til at efter den faktisk var oppe at køre og jeg var logget ind tilsluttede jeg lige HDMI kablet så gik skærmen sort da jeg så pillede den fra igen for at vende tilbage gad den slet ikke og fortsatte i sort skærm så var nødt til at genstarte igen uden HDMI forbundet denne gang. Og en anden ting er den faktisk tændte med GPU fanerne fra, uden at de drejer. Jeg er ikke sikker om den kører på CPU'en iGPU men var lige i enhedshåndtering og så der var et advarselstegn på "skærmkort" helt øverst så var jeg inde på nettet og downloade de seneste drivers til min GPU og nu den advarsel væk og lige pt kører fanerne også (det lagde jeg så slet ikke mærke til hvornår de præcis begyndte det) men har stadig ikke prøvet at slutte HDMI-stikket igen efter fanerne også er oppe og køre fordi jeg slet ikke orker at rode med det igen lige nu men en anden ting er at f.eks. i enhedshåndtering under "skærmkort" ligger der lige pludselig to grafikkort - det ene er det normale dGPU som er 1060 jeg bruger og det andet er så processorens iGPU som også bliver vist der og det har den aldrig gjort - er det noget som betyder meget eller vil forsvinde når jeg måske genstarter?