Avatar billede goglov Seniormester
15. juli 2022 - 04:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gemme kopier af mail

Kan man kopiere ikke flytte en e-mail til en selvvalgt mappe.
Det normal er jo at mail slettes efter meget lang tid. Nogle mail bør bevares i deres helhed for “evigt”
Avatar billede goglov Seniormester
15. juli 2022 - 04:33 #1
Jeg når tilføje at det drejer sig om en iPad
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2022 - 09:14 #2
Du kan sagtens flytte mails til en arkivmapper i din mailkonto. Derefter skal sikre backup af denne konto. Hvis det er IMAP sker det jo på serveren. Hvis det er en POP3 konto bliver det sværere. Som jeg husker det, sikkerhedskopieres mails ikke til iCloud, men det bør checkes.
Man kan tage et screenshot af mail og gemme det som png fil i arkiver på iPad. Man kan ved at trykke på det fast få en menu frem, hvor det derefter omdannes til pdf fil, der kan kopieres, gemmes, overføres, sikkerhedskopieres mv.
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2022 - 12:21 #3
#2 Det er kun en evt. iCloud.com der kopieres til iCloud. Øvrige konti gemmes ikke.
Avatar billede goglov Seniormester
16. juli 2022 - 03:42 #4
Jo. Jeg gemmer på serveren ikke i iCloud. Men selv der er der en udløbsdato (om flere år. Max. grænse X GB).
Det jeg gerne vil er at tage en kopi af en vigtig fil der er så lang at det vil resultere i 20-30 skæmdumps der delvist overlapper hinanden (hvilket gør det svære at læse uden redaktion) og gemme mailen som en fil i en arkivmappe. Er.dette muligt
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. juli 2022 - 16:22 #5
Kan du ikke "printe" den til en PDF fil.
Avatar billede goglov Seniormester
17. juli 2022 - 00:03 #6
Hvordan printer jeg min mail til pdf?
Der er tilsyneladende ikke adgang til printer fra mail programmet i iPad.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. juli 2022 - 00:54 #7
Nu har jeg ikke Ipad - Men mon ikke ink har et bud.

Men både på windows og Iphone kan Opera browseren gøre det - har gemt en webside som pdf i cloud fra en iphone se (first edition).  Så kan du tilgå mailen  som webmail burde det kunne lade sig gøre den vej.  På nyere windows har microsoft inkluderet funktionen.
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2022 - 08:12 #8
#6 selvfølgelig kan du printe fra mailprogrammet. Det kræver selvfølgelig en printer på netværket, der kan modtage AirPrint.
I mail trykker du på pilen i nederste højre hjørne og vælger udskrift.

Har du ikke en printer med AirPrint, kan nogle printere udføre direct print (direkte wifi til printeren) med en særlig app. Hvis du skal have hjælp, må du oplyse printer model og dit setup.
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2022 - 08:13 #9
iPad kan ikke printe til pdf, som #5 foreslår. Desværre!
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2022 - 08:23 #10
Korrektion, jeg er blevet klogere. iPad og iPhone kan let omdanne mail og andre dokumenter til pdf. (Ligesom Windows).

Du åbner din mail, trykker på pilen i nederste højre hjørne. I menuen, der kommer frem vælges udskriv. I billedet, der nu kommer frem, vil der til venstre være en kopi af det der udskrives.
I stedet for at vælge udskriv trykker du på miniaturebillederne og vupti har du en pdf, som kan gemmes i arkiver. Det er så nemt med Apple, man skal bare prøve tingene af 😂😂🤡
Avatar billede goglov Seniormester
17. juli 2022 - 19:19 #11
Tak for svaret.
Jo, jeg kan godt se udskriv, og jeg har en printer på netværket der kan udprinte.
Men det jeg ønsker mig er at tage den enkelte mail og gemme den i en dedikeret mappe. Ikke i mail programmets eget fælles arkiv. Det fylder mindre end en bunke udskrevne a4 sider 😇
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2022 - 21:20 #12
#11 prøv lige at læse det jeg skriver. Du kan lave en pdf af mailen i stedet for at udskrive. Denne pdf fil kan du gemme som ønsket.
Avatar billede goglov Seniormester
18. juli 2022 - 04:18 #13
Tak for hjælpen. Nu virker det. Man skal ind i printeren for at lykkes.
Min sti ser således ud:
Mailprogrammet:
Mail/udskriv/tryk på mailbilledet/nyt mailbillede Her vælges HP SMART (printeren)/nu ses en png fil - vælg del og gem/vælg del og gem/vælg arkivmappe.