Avatar billede nu_igen Professor
21. juli 2022 - 18:49 Der er 22 kommentarer

Jeg vil sælge mine gamle mobiltelefoner

Jeg har forskellige NOKIA af den helt gamle håndværkermodel, nogle nyere smarphones af samme mærke og nogle nyere Samsung med version som ikke kan tage Mobilpay.det er vist version 5.6.
Hvilke data er der på selve telefonen, når simkortet er taget ud? Er der noget jeg skal fjerne?
Telefonerne dur jo evt. til børn eller andre med begrænset behov.
Avatar billede fase Professor
21. juli 2022 - 18:57 #1
Udover at tage simkortet ud skal du sætte telefonerne tilbage til fabriksindstillinger, så er telefonen som da du købte den. Tror du på at børn i dag vil have en gammel Nokia eller andet af ældre dato? Næh de vil have en smartphone at nyere dato. En del af deres liv forgår på digitale medier.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2022 - 19:13 #2
Hørt! Det er lige ved at fødsellægen står klar med en mobil af nyeste model, ved fødslen. 📱 Hvad der var den smarteste mobil i går, er forældet i dag og til skrot i morgen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2022 - 19:51 #3
Desværre er udløbstiden meget kort hvad angår mobiler.... med udløbtiden mener jeg her, nyhedens interesse. Der er en enorm prestige blantd børn og unge i at have det nyeste nye. Selv går jeg ikke meget op i alle de funktioner mange mobiler har i dag.
Bare jeg kan ringe op, modtage opkald, sende og modtage sms/mms, og kan kikke lidt på nettet og læse en mail, så er det rigeligt. Gruppen af Fjæsbog-junkier tilhører jeg ikke.
Avatar billede nu_igen Professor
22. juli 2022 - 07:59 #4
Tror nu nok at meget små børn gider spille SNAKE på en gammel NOKIA.Det er så mere om forældrene vil ofre et mobil abonnement på sagen.
Vi er slet Ikke MOBILJUNKIER. Vi har dem kun med i nødstilfælde og kan knap nok huske, hvordan vi skal bruge dem. Kunne godt bruge et kursus i brug af SAMSUNG. Vi har fastnet Ip telefoni .
Avatar billede bvirk Guru
22. juli 2022 - 12:36 #5
Det er gisning at antage at 'til børn' mest er køber potentialet.
Jeg er knap så ung som engang og klare mig fint med nu 4 køb af htc desire købt på dba for kr 200,-
https://guide.dba.dk/publikationer/genbrugsindekset/2019/?utm_source=DBAguide&utm_medium=contentlink&utm_campaign=Genbrugsindeks2019
Avatar billede nu_igen Professor
22. juli 2022 - 13:55 #6
:—) Det er nu ikke for pengenes skyld, men fordi der gør ondt at smide dem i elektronik skrald.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2022 - 15:14 #7
Nej man får ikke meget for gamle telefoner.
Jeg har det også sådan at så længe man kan bruge en given telefon så holder jeg fast i denne. Jeg har 2 apps som jeg har brugt. Det er Mobilepay og Corona passet. Resten er jeg stort set ligeglad med.
Med hensyn til version for Mobilepay er kravet som minimum dette:
iOS (iPhone)
11 eller nyere

Android
6 eller nyere

Min telefon er en Samsung S5 med Android 6. Heldigvis har jeg min kones Samsung liggende der venter på mig. Den har version 9, så jeg er sikret et stykke tid frem. 😊
Avatar billede milter Ekspert
22. juli 2022 - 18:34 #8
#7.
Den kan jeg slå.  Jeg bruger stadig en Nokia 2720 Fold fra 2010 uden netforbindelse, selv om dens batterilevetid ikke er så imponerende længere. Indimellem savner jeg dog muligheden for at kunne installere f.eks. en parkeringsapp på den, men hvis man ikke har det på telefonen, må man jo bruge benene :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2022 - 18:57 #9
#8 😁
Kan godt forstå du savner lidt muligheder. Jeg ville ikke gå tilbage nu. Har også Sonos  i hjemmet som mon Samsung kan styre.
Du må kaldes at være "oldscool" med hest til mobil valg 😎
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2022 - 18:58 #10
Beklager at min Samsung vælger at skrive noget andet end jeg vil 😉
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. juli 2022 - 23:03 #11
#7  S5 klarer heller ikke MitID appen.
#8 Et nyt batteri let at skifte koster vel omkring 100kr. Din telefon er jo fra før vi brugte powerbanks men i stedet et extra batteri.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 07:31 #12
#11 Udfører også alt bank og alt sundheds relateret samt e boks, over pc hvor jeg bruger nøgleviser i stedet 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 07:34 #13
Grunden til mit valg er at jeg vil arbejde i en større skærm når jeg skal dette, samt at jeg føler at over pc der virker det bedre end over apps på telefon. Jeg har et utal af gange læst om personer der har problem med deres apps hvor jeg kan tilgå disse tjenester over browseren uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 07:36 #14
Nu_igen.
Beklager tråden kom lidt ud af kurs i forhold til dit spørgsmål. Håber det var ok lige at informere.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. juli 2022 - 08:00 #15
#8 Jeg slår den med et par længder. Min Nokia 3310 holder strøm en uge, batteriet til ca. 100 kr. kan man selv skifte hvert femte år.
Kan kun telefoni og sms. Alt andet klares med stationær pc og nøgleviser.
Mine omgivelser elsker at mobbe den stædige, gamle rad.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. juli 2022 - 08:17 #16
Mobberne bliver tavse, når deres iPhones ikke kan finde signal. Nokia 3310 er fra dengang, da dækningen var dårlig.
Avatar billede milter Ekspert
23. juli 2022 - 19:47 #17
#15. Min ældste søn mobber mig ikke. Han forsøger at følge i mit spor med en af de "nye" 3310'ere. Og det har ikke noget med "old school" at gøre, det er  efter min mening meget mere i tråd med nutidens krav om genbrug og modvilje mod at smide noget ud, som stadig virker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2022 - 20:56 #18
#17 Du har ret, men prøv at forklare det til de unge der ofrer mange tunsinde kroner på det sidste nye, fordi de ikke vil risikere at blive set ned på af kammeraterne. Resutatet er at elektronikproducenterne griner hele vejen hen til banken.
Det er det samme, der gælder med f.eks. modetøj........ gruppepres kaldes det også.
Avatar billede nu_igen Professor
23. juli 2022 - 23:37 #19
Den største ulempe ved de gamle NOKIAER er at man skal taste så mange gange på de få taster for at kunne skrive en besked. Men…… når der vigtigste er at man kan ringe til familie og modtage besked …. Og taste 112, vil jeg da overveje at skite en af de to smartphones ud med en NOKIA når vi er på farten.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. juli 2022 - 23:52 #20
Jeg har nu set enkelte der kan taste beskeder meget hurtigt og uden at se på telefonen -pga de mekaniske taster - men de har nok 'trænet' en del.  3 (og oister)  har kun master på 3g og 4g -de gamle nokia kører kun 2G. 2G rækker nok længere fra kysten til vands mange steder -men kan ikke anbefales som nødudstyr til søs.
Avatar billede f-arn Guru
24. juli 2022 - 10:13 #21
@kurt54
3 (og oister)  har kun master på 3g og 4g

Jeg bruger Oister og har 5G på min mobil hvor jeg bor...
https://ibb.co/Wxtx0vd
https://www.3.dk/abonnementer/dakning/
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. juli 2022 - 10:40 #22
#21
Ja min fejl pointen skulle være 3 og (oister) har ikke 2G master.