Avatar billede barth Professor
25. juli 2022 - 11:48 Der er 6 kommentarer

CD til USB til afspilning i bil.

Jeg har et underligt spørgsmål.

I min nye bil, BMW i4, kan jeg høre musik fra et USB stik. Men det er jo nok kun MP3 filer.

Jeg har en masse CD'er og der er nogle af dem, jeg godt ville kopiere over så jeg kan høre dem i bilen.

Men det er ikke let. Den filtype cd indeholder er CDA og kan ikke afspilles. Jeg har så prøvet at ændre filtypen til MP3. Men det hjælper ikke.

Er der en måde hvor jeg kan komme til at høre min CD'er i min bil fra USB stikket?
Avatar billede barth Professor
25. juli 2022 - 12:25 #1
Det ser ud til, at jeg kan gøre det i Windows Media Player. Det prøver jeg og vender tilbage. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2022 - 12:42 #2
google har denne korte opskrift via windows media player
Open Windows Media Player (WMP) and.
Insert Music CD.
Click on the Rip Tab on WMP and choose.
More Options.
Options from the Tools menu.
In the Options window in the Rip Music tab.
under Rip Settings, choose MP3.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. juli 2022 - 13:02 #3
Du bør lige tjekke manualen for at se, hvilke lydformater, dit lydanlæg kan afspille. MP3 er teknisk set dårligere end både AC3, AAC, Vorbis (Ogg) og Opus. Hvis dit anlæg kan afspille tabsfrie lydformater (og din USB-stick har noget anstændig lagerplads), kan du rippe med WMP til FLAC eller WAVE. Dette burde gi' en lyd, som er lige så god som original-CD'ens.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. juli 2022 - 13:30 #4
Du kan rippe til FLAC i stedet for MP3 med denne ændring i indstillingerne i Windows Media Player: https://i.imgur.com/xtAZBA9.png
(Menulinjen skal muligvis aktiveres vha. VIs-funktionen, før du kan tilgå disse indstillinger)

Selv om det generelt kan være smart med tabsfrie backups af sin musik, giver selvfølgelig kun mening i denne sammenhæng, hvis softwaren i din bil kan afspille FLAC.

Men ifølge en Reddit-bruger, er FLAC ét af de understøttede lydformater: https://www.i4talk.com/threads/some-harman-kardon-questions.1673/

... Så det vil jeg da anbefale, at du ripper til.
Avatar billede barth Professor
25. juli 2022 - 13:39 #5
Hej.

Tusind tak for kommentarer. Men jeg prøvede som sagt i Windows Media Player, og det virker. Jeg fik fine MP3 filer.
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2022 - 18:53 #6
En lille ekstra oplysning. .cda-filer er ikke lydfiler, de er filer, som indeholder oplysninger til en afspiller af de oprindelige lyd-CD afspillere om, hvor et bestemt nummer starter og slutter på en lyd-CD, altså de lyd-CD'er, som dukkede op i begyndelsen af 1980'erne. Den eneste måde at kopiere lyd-CD'er er ved at "rippe" dem.

https://www.lifewire.com/copy-music-from-cds-windows-media-player-2740880