Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2022 - 21:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til excel ark til daglige indkøb

Hej
Jeg har indsamlet kvitteringer fra indkøb i 2 mdr. med henblik på at lave en oversigt over vores indkøb og forbrug
Jeg vil gerne kunne se hvor meget vi køber af f.eks kaffe, mælk, kød, osv. på en givet måned. Jeg ved det kan blive meget detaljeret og er i tvivl over hvordan jeg skal gribe det an. Man kunne forstille sig at jeg vandret havde alle datoer mens man lodret havde forskellige kategorier f.eks mejerivarer - mælk - a38 - ost osv.
Desuden skal det også kunne indeholde de faste indtægter og udgifter pr. måned

Hvordan skal jeg gribe det an?
Avatar billede kim1a Ekspert
29. juli 2022 - 23:40 #1
Når du har din bon fra indkøb ville jeg bare taste linjerne, dato, handlested, tekst, pris og så en kategori du selv laver - som du siger f.eks. kaffe, mælk etc. eller gør dem lidt mere generelle (mejeri, tørvarer, ferskvarer og så videre). Uanset hvilken kategori du ender med så sætter du bare en på linjen.

Når du så har en række data som bare bliver større og større kan du lave en pivot tabel som f.eks. kan være på kategori og dato med pris som værdi - så har du virkelig et lækkert overblik.
Avatar billede ebea Ekspert
30. juli 2022 - 11:38 #2
Jeg har tilbage i tiden, lavet et meget detaljeret budget ark, som foruden at have en oversigt over ens indtægter og udgifter, også laver en oversigt over dagligdags indkøb, som du selv kan definere.
Personligt har jeg lavet så jeg kan se hvad jeg køber i de forskellige dagligvare butikker, samt andre steder jeg handler.
Dette kan du selv definere i et ark, som kaldes Total, hvor du laver opsætningen, og hvor du så løbende kan se hvad du har brugt af beløb i de forskellig forretninger.

Det hele er baseret på enkelte månedsark, som hver har alle dagene i den pågældende måned, og hvor indtastning på daglig basis, foregår. Alt dette opsamles i Total arket.

I Total arket, laver du også de andre eventuelle faste udgifter du måtte have, samt definerer evt. lån og andet.

Om det er helt ved siden af det du tænker, ved jeg ikke, men det er en mulighed.

Er du interesseret, kan arket sendes.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2022 - 13:35 #3
Hej Kim1a og ebea
Tak for jeres svar.

#ebea
Jeg er meget interesseret i hvordan du har lavet dit budgetskema.
Kan du ikke sende det til bjarne.olesen@gmail.com

på forhånd tak
Avatar billede ebea Ekspert
31. juli 2022 - 15:36 #4
#3 - jeg har sendt arket, til din opgivne email.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2022 - 22:29 #5
Hej ebea
Tak for det fremsendte. Jeg har endnu ikke sat mig ind i det, men virker detaljeret og genemført
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
02. august 2022 - 09:59 #6
er det muligt at få en kopi af arket
bjarne-hansen@outlook.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2022 - 13:33 #7
Hej
ark er sendt
Avatar billede ebea Ekspert
02. august 2022 - 14:09 #8
#7 - Nu er det jo ikke sådan, at fordi jeg sendte et Ark til dig, så kan du nu frit, dele det til højre og venstre.
Hvorfor skulle jeg bruge en masse timer på et arbejde, og så fordi jeg sender dig arket personligt, så mener du at du nu kan dele det med andre, som du har lyst.