Avatar billede nu_igen Professor
01. august 2022 - 09:54 Der er 17 kommentarer

Vælge en anden server?

Når jeg vil sende en mail fra min Ipad får jeg denne besked:
KAN IKKE SENDE POST
Forbindelsen til den udgående post asmtp@yousee.dk
Blev afbrudt.dukan konfigurere ekstra servere  til udgående post under indstillinger l- MAIL - KONTI.

HVILKE ANDRE SERVERE? Og det må da være en Yousee fejl? Samme fejl havde jeg for nogle uger siden, hvorefter Yousee rettede nogle parametre. Kan der skyldes en REPEATER ET ANDET STED I VORES HUS?
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 10:11 #1
Jeg tror din iPad forsøger at foreslå, at du opretter alternative SMTP-servere, så den har flere at vælge mellem, hvis en server har et midlertidigt nedbrud eller ikke fungerer.
Hvis du kan bruge internettet på normal vis og med normal hastighed, burde det ikke have relation til en repeater.
Avatar billede jk45 Forsker
01. august 2022 - 11:28 #2
asmtp@yousee.dk ? skal være asmtp.yousee.dk :)
Avatar billede nu_igen Professor
01. august 2022 - 12:25 #3
Beklager, jeg skrev forkert. Min server står til asmtp.yousee.dk
Avatar billede INK Ekspert
01. august 2022 - 13:01 #4
Har du husket at taste kodeordet også for asmtp serveren.
Jeg ved godt, der hos Apple står optional, men det er det ikke hos YouSee.
Kodeordet for din mailkonto skal tastes begge steder, både for indgående og udgående server.
Avatar billede nu_igen Professor
01. august 2022 - 18:26 #5
Tak, men hvor indtaster jeg kodeordet å en Ipad - indstillinger - konti -..... men hvad så?
Var kommet igennem til Yousee som nr. 22 og midt under samtalen blev vi afbrudt. Jeg forventer da at teknikeren så ringer tilbage. Han sidder jo med mit tlf. nr.
ØV
Avatar billede INK Ekspert
01. august 2022 - 18:36 #6
På din iPad:
Indstillinger
Mail
Din YouSee konto
Server til indgående post vises (kontroller at adgangskode er korrekt)
Vælg nu server til udgående post SMTP og nu vises din primære server, der skal være asmtp.mail.dk eller asmtp.yousee.dk
Tryk på denne og nu vises detaljer for server til udgående post:
Værtsnavn skal være som nævnt
brugernavn er din mailadresse
adgangskode skal skrives her
Brug SSL skal være slået til
Godkendelse skal være adgangskode
Serverport 465
Tryk derefter på ok
Dernæst pil tilbage til kontoen
Tryk ok, og tingene skal virke.
Avatar billede nu_igen Professor
01. august 2022 - 19:36 #7
Hej og tak
Jeg har gjort som du skriver. Alle oplysninger er som de skal være, men serverporten var angivet til 25 - og det er også den port jeg benytter på min PC med Outlook som mailprogram. Jeg har rettet til 465. Må lige kigge efter om SSL er slået til eller fra på Outlook.
Jeg har testet indstillingerne i Outlook og de er allesammen ok.
Kan det være modtagerens server der ikke kan tage imod?
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
01. august 2022 - 19:42 #8
Har set på mail opsætningen i min Outlook på PC. Her er  udgående server angivet til asmtp.mail.dk - og ikke asmtp.yousee.dk. Kan det være årsagen?
på Outlook er der ikke hak i SSL -
Kan disse forskellige indstillinger have indflydelse?
Desuden er indg. port = 110 og udgående port 25.
Der er ingen problemer med Outlook kontoen.
Det mærkelige er jo at det først er indenfor de sidste uger at jeg har problemer.
Avatar billede nu_igen Professor
02. august 2022 - 10:05 #9
Der er noget helt galt, for en gang imellem får jeg denne besked, selvom det er samme ipad og indtastningsmail jeg bruger:

Denne besked kan ikke vises på grund af formateringen. Bed afsenderen om at sende den igen i et andet format eller med et andet e-mailprogram.

text/plain
Avatar billede INK Ekspert
02. august 2022 - 13:26 #10
Se dette link

https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opsaet-yousee-mail/ios

Udgående port kan være 25, når SSL ikke er slået til.

Du skal selvfølgelig vælge mellem pop3 eller IMAP. Forskellen er, at ved pop3 downloades mail iPad, mens det ved IMAP foregår på serveren.
Avatar billede nu_igen Professor
02. august 2022 - 13:56 #11
Indg. Står til pop3.mail.dk, mens udg. Står til asmtp.yousee.dk

Kan det være fordi det er mail.dk og yousee.dk at det kokser?
Avatar billede INK Ekspert
02. august 2022 - 14:10 #12
#11, det mener jeg ikke har nogen betydning. Men du kan selvfølgelig ændre den ene, så det er samme “efternavn”.

En løsning kan være at slette kontoen, og så genoprette den. Desværre vil du så slette alle gemte mails på iPaden. Ved genoprettelse vil du så kun få de mails, der er gemt på serveren. Du kunne logge ind på din YouSee webmail og kontrollere hvad, der fortsat ligger på serveren. Hvis du har sat automatisk sletning til, så er det måske kun seneste 7 dage eller seneste måned, der er gemt.
Avatar billede nu_igen Professor
02. august 2022 - 15:05 #13
Tak for svaret. Du er virkelig ihærdig med at løse mine spørgsmål. Jeg prøver lige at kontakte Yousee.  Inden de præcis klokken 18.00 smækker røret på. En gang imellem får man en god tekniker i røret, ofte dog en uvidende.
Avatar billede nu_igen Professor
02. august 2022 - 15:06 #14
Hvad er det for et mail program der ligger på en Ipad? Det har jeg aldrig fundet ud af.
Avatar billede INK Ekspert
02. august 2022 - 15:22 #15
Det er Apple's eget mailprogram, der blot kaldes mail. Jeg bruger programmet på både min iPhone, iPad og MacBook Pro. Men du kan også anvende Outlook og andre. Søg i App-store.
Avatar billede nu_igen Professor
04. august 2022 - 14:07 #16
Tak for svaret. Yousee har ensnu ikke haft bedre forslag end dem du også har skrevet. Ikke løst!
Avatar billede INK Ekspert
04. august 2022 - 14:35 #17
Kom du ind på din webmail?