Avatar billede ZeBa Ekspert
02. august 2022 - 18:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Photoshop - reparer

Jeg kan ikke finde det redskab, der bruges til at reparere fejl i foto - fx når min hunds øjne løber, så klikker jeg bare på det, og så er det væk
Avatar billede ZeBa Ekspert
02. august 2022 - 18:26 #1
Det er cirkelformet, sådan at man kan øge eller formindske størrelsen
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2022 - 18:28 #2
Måske det her kan hjælpe?

https://repairit.wondershare.com/photo-repair/fix-photos-in-photoshop.html

Hvordan kan det være en fejl, hvis din hunds øjne løber? er det ikke såden, din hund så ud, da billedet blev taget?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. august 2022 - 19:48 #3
CS5 dansksproget version:
Plastret i værktøjskassen, hold musen nede, vælg Pletreparationspensel.
Punktum og komma er tastaturgenvej til større og mindre pensel.
Avatar billede ZeBa Ekspert
02. august 2022 - 22:08 #4
Jeg afinstallerede PS og geninstallerede - og så virkede det.
Men tak for jeres forslag :)
Avatar billede Freebooter Mester
23. august 2022 - 15:17 #5
Som FinnRasmussen skriver så er det nok Pletreperationspenslen du var på jagt efter. Den hedder Spot Healing Brush hvis din Photoshop er engelsk.
• Den hurtige vej til værktøjet er at taste et [J].
Hvis det skulle være et af de andre reperationsværktøjer der bliver aktiveret, kan du skifte imellem dem med [shift]+[J].
Det rette værktøj ligner et plaster med en lille stiplet bue over.
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. august 2022 - 17:49 #6
Du har ret, 1000 tak.
Så kan du måske også hjælpe mig med det her: Når jeg henter en NEF fil ind via Bridge, åbner den den i Adobe Express, selv om jeg bruger PS. Og når jeg vil gemme den som jpg, gemmer den den som PSD, selv om jeg har valgt jpg i File - Export - Export Preferences
Avatar billede Freebooter Mester
24. august 2022 - 08:33 #7
Vælg program
Du kan selv vælge hvilket program der skal være standard for de forskellige filtyper i Bridge.
Du finder det her (i Bridge):
1. [ctrl]+[K] (åbner preferencerne)
2. Vælg "File Type Associations"
3. Scroll ned til du finder Nikons NEF fil og vælg hvilket program du ønsker.

Export
Du kan aktivere en funktion der hedder Quick Export.
a) Sæt de rette preferencer
1. [ctrl]+[K] (åbner preferencerne)
2. Vælg "Export"
3. Sæt Quick Export Format til "JPG"
b) Export et foto
1. Hav et foto åbent i Photoshop
2. Vælg: File > Export > Quick Export as JPG

Gem som JPEG
Hvis du blot ønsker at gemme din fil som JPEG via File > Save As... og billedet enten har flere lag eller det har været beskåret (uden fluebenet "Delete Cropped Pixels" er slået til), så skal du ændre lidt i dine preferenser først:
1. [ctrl]+[K] (åbner preferencerne)
2. Vælg "File Handling"
3. Sæt et flueben ved "Enable Legacy Save As"
Derved får du mulighed for at gemme filen i alle formater uanset om disse understøtter lag eller ej.

Skriv endelig igen hvis jeg har misforstået dit spørgsmål.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 11:48 #8
#7:
Hvad mener du: Scroll ned til du finder Nikons NEF fil og vælg hvilket program du ønsker.
Hvilket program??
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 12:05 #9
#7: Der er ikke noget, der hedder file associations
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 12:10 #10
Når jeg nu klikker på en NEF fil og redigerer den og så klikker Open, så åbner den PS - og så sker der ikke mere.....
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 12:13 #11
Og nu åbner den Express, men jeg vil IKKE bruge Express. Jeg vil bruge PS!
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 12:15 #12
Jeg bliver sgu vanvittig af det her. Kan jeg da for fanden ikke bare få det som jeg havde det før i stedet for alt det her idioti!!!!!!!
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. august 2022 - 12:25 #13
Nu har jeg afinstalleret Express, og når jeg så i Bridge klikker på en NEF fil, skriver den "Filen har ikke tilknyttet en app til udførelse af denne handling...Hvis der allerede er installeret en app, skal du oprette en tilknytning på siden indstillinger for standardapps"
Men under standard apps er der ingen PS.
Avatar billede Freebooter Mester
24. august 2022 - 16:20 #14
Jeg har lavet en lille video der viser hvad jeg skriver.
Du kan se videoen her:
https://youtu.be/xPOW4ZpSihY

Jeg husker ikke hvad "File Type Assosiations" oversættes til i den danske udgave, men mon ikke det er noget i retning af "Fil type tilknytning"?
Når jeg skriver "...og vælg hvilket program du ønsker" mener jeg at du ud for [Nikon Electronic Format (.nef)] skal vælge hvilket program på din computer du ønsker skal åbne når du dobbeltklikker en .nef fil i Bridge - i dit tilfælde skal du vælge Photoshop.
Avatar billede ZeBa Ekspert
10. september 2022 - 23:55 #15
Mange tak, det virker :)