Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. august 2022 - 13:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Holder I styr på nytidens sang og musik - Hvordan ?

Holder I styr på nytidens sang og musik - Hvordan ? - Sang og musik fra Nutiden ….
*
Jeg må indrømme at : – Jeg kender ikke, ret meget til :
De nyeste musikere, sangere og grupper, der er fremme lige nu – for tiden. …
*
Før i tiden synes jeg, altid, jeg kendte ”Alle” de gamle og de nye.
I 50´erne, 60´, erne, 70´erne, 80´erne 90´erne, 2000´erne. (Også 1920, 1930, 1940).
*
Men jeg hørte også mange musikprogrammer i radioen. Top 20 – Hitlister.
Læste mange musikblade. Hit, Beat, Børge, SuperLove
*
Var blandt venner, som kendte de nyeste.
Og blandt kolleger, man kunne snakke musik med.
*
Nu : Er der Hitlister ?
Ja. Der er ”Dansktoppen” – Men den er ikke så interessant, for mig.
*
Jeg kigger i det gratis Gaffa.
Og : Jeg kender ingen de omtaler !
På nær, hvis de skriver om Kim Larsen, The Beatles
*
På en måde irriterer det mig lidt, at jeg ikke ”Har styr på” nutidens musik !
*
Det undrer mig også –
For jeg har altid fulgt med. Før.
*
Jeg kan spøge vore børnebørn. Og det gør jeg så ….
*
Har du styr på nutidens sange, solister, bands, musikere ?
*
Hvordan bærer du dig ad med at følge med ?
*
Jeg lytter mest til P5 på Dab Radio.
*
De spiller musik som jeg kender i forvejen.
*
Ikke, decideret ”Helt Ny Musik” * Med Musikalske Hilsner fra Jørn *
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
03. august 2022 - 14:11 #1
Jeg lytter jævnligt til P4. Der er en blanding af nyt og gammelt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. august 2022 - 14:22 #2
Med alle de musikgenrer der findes, er det jo nærmest umuligt.
Sådan noget som hip hop, rap, techno pop, klassisk oa. siger mig bare ingenting, så disse genrer gider jeg slet ikke at beskæftige mig med.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. august 2022 - 14:54 #3
Da de landsdækkende TV-stationer droppede programmer med ny musik pga. (CodaGramex) rettighedsudgifter ift. seertal i begyndelsen af 1990'erne, og da MTV ændrede sig fra at være en musikkanal til udelukkende at sende reality-TV, vil jeg tro, at "overblikket" over moderne popmusik forsvandt for de flestes vedkommende.

Musik-TV er mig bekendt helt uddødt i dag, så radioen er det nærmeste, man kommer "gode gamle dage" i dag. Men radiokanalerne er også blevet langt mere genreopdelte, end de var i gamle dage. Og så produceres der selvsagt langt mere musik, som bliver langt hurtigere tilgængeligt i hele den vestlige verden. I hvert fald langt mere, end nogen enkelt TV- eller radiokanal kan nå at formidle, selv hvis de havde råd.

Abonnerer man på Spotify eller andre musikstreamingtjenester, får man hørt ny musik ved at vælge de afspilningslister med ny musik inden for forskellige genrer (ny dansk musik, hitlistemusik, osv), som de promoverer.

Derudover forsøger streamingtjenesterne at gennemskue éns musiksmag ved at lave automatisk genererede musikforslag i samme genre, som den musik, man lige har hørt. Det er dog ingen garanti for, at man får hørt ny musik.

Hvis jeg har siddet og hørt nogle numre med Sam Cooke eller Led Zeppelin, vil tjenesterne typisk bare foreslå endnu mere Sam Cooke eller Led Zeppelin.

Som et eksperiment spillede jeg lige Pinks nye radiohit "Irrelevant" på YouTube. YouTube foreslår mig ganske vist mere musik med Pink, men da jeg er logget ind med min brugerkonto, kan YouTube huske, at jeg f.eks. også har hørt Brian Eno og det mongolske folk-rock band The HU. Derfor foreslår den mig Brian Enos nyeste udgivelse samt et helt nyt nummer med et andet mongolsk band i samme genre, som jeg ikke kender.

Men YouTube foreslår mig sjældent musik inden for genrer, jeg aldrig har hørt, f.eks. Beyoncés nyeste hit, selv om nummeret formentlig er et af de mest populære overhovedet på tjenesten.

Andre gange betaler pladeselskaberne streamingtjenesterne for at synliggøre nyudgivet musik.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. august 2022 - 15:00 #4
Tak til jer : Spændende Musik Svar !
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2022 - 15:33 #5
Jeg har fri musik via mobil-abonnement, og telmore har der musik-kanaler med stort udvalg. Hvis jeg møder en omtale af noget musik andet steds, så er det let lige at klikke ind på telmore og prøvelytte. Er så dybt diskriminerende - efter at bowie og queen blev fjernet i line lister, så er der kun kvindelige sangerinder tilbage.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. august 2022 - 21:39 #6
Tak for jeres gode svar ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. august 2022 - 18:22 #7
Tak for nu .....