Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
07. august 2022 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Et skrift-program til Windows - og Linux Mint 19.2

Findes der et skrift-program
til Windows 11
og
Linux Mint 19.2 - Tina
*
Jeg har installeret mange forskellige skrifter -
Fordi jeg godt kan lige at eksperimenterer med skrifter -
Til breve, små plakater, fødselsdagskort.
*
Jeg var typograf for jeg tog en anden uddannelse = pædagog.
*
Men er der et program, hvor man hurtigt kan se -
hvilke skrifter der indeholder de danske :
æ/Æ ___ø/Ø___ Å+å____
*
Man skriver noget i retning af:
"__Jordbær__med__fløde__på__"

Er der ingen danske bogstaver :
"__Jordbr__med__flde__p__"
*
Forstår I hvad jeg mener ?
XXXXX
Pænt god aften fra Jørn
Avatar billede fase Professor
07. august 2022 - 23:54 #1
Med skriftprogram mener du så et et teksbehandlingsprogram? I windows er der et teksbehandlingsprogram med masser af skrifter.
Programmet finder du ved at du taster wordpad ind i søgefeltet.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. august 2022 - 06:10 #2
Åbn skriftmappen C:\Windows\Fonts
Dobbeltklik på en skrift, så vises et eksempel med æ-ø-å
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. august 2022 - 06:19 #3
Hvis du tit har brug for den, så opret en genvej og læg den på skrivebordet.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2022 - 08:46 #4
hvis der skiftes mellem linux og windows, så er det lettere, hvis alle tekster/fonte er i UTF-8 - så er begge klar over, hvor de danske tegn er (skal være).
Typisk er mange fonte til linux  kun lavet til us-tegn - så lad være med at bruge tid på dem.
Avatar billede INK Ekspert
08. august 2022 - 09:34 #5
Er det eksempelvis LibreOffice, du tænker på? Findes til både Windows, Linux og Mac.
https://da.libreoffice.org
Avatar billede bvirk Guru
08. august 2022 - 18:56 #6
Applications->accessories->Character Map (dansk: start->tilbehør->tegnsæt) er også en slags skrift-program🤑
Man kan kopiere derfra som gjort med ansigtet i linien over🩺
Character Map viser de fonte som er installeret i systemet og dermed kan bruges af mere 'ordrige skrift-programmer'

Fontes evt. æ,ø og å'er - i Character Map->menulinie->view->by Unicode
æ,ø og å ligger altid i unicode blok 'latin-1 supplement'
Prøv at klikke i fontname (øverst) og brug op ned pile til at bladre gennem alle fonte.
Se at mange, men ikke alle, har ø,æ og å.
Sære navne ikke?
Nysgerrighed: Jeg har f.eks en FreeSans - hvor ligger den i mit filsystem?
I terminal:
fc-list|grep FreeSans
4 .ttf filer i /usr/share/fonts/truetype/freefont
Alle fonte ligger i  /usr/share/fonts

Måske mangler fonten der er lige hvad en typograf kunne ønske. Det kan google måske hjælpe med.
https://www.howtogeek.com/769894/how-to-install-google-and-microsoft-fonts-on-linux/
Først lige tip om at 'paste' linier i terminal - genvejstasten er shift-ctrl V.

Dvs - har man markeret
'sudo mkdir /usr/share/fonts/googlefonts && cd /usr/share/fonts/googlefonts'
og trykket ctrl-C i browser
Så skifter man til terminal og taster  shift-ctrl V

googles fonte:
https://fonts.google.com/

Lidt pastninger fra et skrift-programs Miscellaneous Symbols and Pictographs unicode blok:
🍔🍕🍖🌿🍃🌪🌝🩺
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. august 2022 - 22:38 #7
STOR tak - Jeg kigger nærmere på det ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. august 2022 - 22:12 #8
Tak til jer ALLE - Fin hjælp !