Avatar billede goglov Seniormester
11. august 2022 - 04:05 Der er 10 kommentarer

PC Slumretilstand virker ikke

Fejlbeskrivelse:
Når jeg vælger: Tænd/sluk og slumre
Så lukker computeren for umiddelbart efter at starte med startskærmen.
Der er tilsyneladende ikke tale om genstart. Computeren begynder forfra med det samme.
Jeg bruger Windows 10 på en stationær computer og slumre har indtil nu virket upåklageligt (jeg har indstillet det mange gange uden fejl). Noget er sket! Heldigvis virker sluk knappen stadigt :-)
Fejlen opstod lige efter at jeg har haft maskinen kørende i et døgn på indstillingen: Aldrig under balanceret/skift indstillinger for plan/sæt computeren til slumring

Forslag til hvad jeg kan gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2022 - 06:09 #1
Du skal I strømstyring under hvad tænd og sluk knapperne gør og så gå i avancerede indstillinger for strømstyring.  Her kan du se om slumre ikke er aktiveret i den lille boks ud for.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
11. august 2022 - 09:22 #2
Måske hindrer et program din PC i at gå i dvale/slumre, fordi det ikke har haft mulighed for at nulstille strømstyringsplanen efter brug, måske fordi programmet er afsluttet ukorrekt.

Det kan f.eks. være et backupprogram der har været igang med at lave backup, eller en videoafspiller som ikke lukker PC'en, mens den viser en film.

Prøv at åbne kommandoprompt/powershell og skriv...

powercfg /requests

Så vises en liste over de ting der forhindrer din PC i at gå i dvale/slumre.

Der er tre kategorier. Display, Driver og Awaymode
Hvis der står Ingen ud for alle tre, så er det noget andet der er galt.

Men hvis der står et navn, så kan du tvinge din PC til at gå i dvale, ved at lade den ignorere den pågældende tjeneste eller driver som er årsagen.

Hvis der f.eks fremkommer en driver med navnet "Virtual Network 123", så betyder det at Virtual Network 123 driveren holder din PC vågen.
Du kan få din PC til at ignorere dette, når den skal i dvale/slumre ved at skrive...

powercfg /requestsoverride DRIVER "Virtual Network 123" SYSTEM

Du skal selvfølgelig erstatte Virtual Network 123, med det navn der evt. fremkommer på din PC
Avatar billede goglov Seniormester
11. august 2022 - 20:51 #3
Til 220611
Jeg har kikket og der er indstillet til Slumre

til blød trafikant
Jeg brugte Windows PowerShell (Admin)
Der svares Nonne ud for SYSTEM, AWAYMODE, EXECUTION, PERFBOOST, ACTIVELOCKSCREEN
Hvad kan der så være galt?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. august 2022 - 07:56 #4
Ok! Jeg har grublet lidt over hvad dit problem så kan skyldes.

Har du ændret rækkefølge på dine harddiske i BIOS'en, hvis du har flere installeret?

Årsagen til at jeg spørger er, at jeg engang havde tilsvarende problem, da jeg byttede om på mine diske i BIOS/Boot Order. Jeg lavede en bootmenu (Grub) på en Linux-partion, hvor jeg kunne vælge at starte enten Linux eller Windows.
Windows startede fint, men da Windows ikke længere var fysisk det primære operativsystem på PC'en, så virkede Dvale og Slumre ikke. Der skete præcis det samme som på din PC. Hvis jeg skiftede rækkefølgen tilbage, så Windows igen bootede direkte uden bootmenuen ved opstart, så var der ingen problemer med Dvale og Slumre.
Avatar billede goglov Seniormester
12. august 2022 - 21:21 #5
Nej, jeg har ikke foretaget ændringer i bios eller harddiske.
Eneste ting jeg kan komme i tanke om er at jeg samtidigt har afinstalleret mit gamle virusbeskyttelses program og instaleret et nyt.
Suk.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. august 2022 - 11:44 #6
Har du prøvet at afinstallere det nye antivirusprogram for at se om problemet forsvinder?

Det lyder dog ikke som en oplagt årsag, men man skal aldrig sige aldrig. Det kunne jo godt være en antivirustjeneste der kører i baggrunden, som forhindrer slumre/dvale.
Avatar billede goglov Seniormester
15. august 2022 - 23:40 #7
Kan du ikke foreslå noget andet. Jeg husker med gysen, hvad der skete sidst jer afinstallerede er virusprogram på en windues computer. Harddisken skulle formateres og alt geninstalleres..
Måske er det bare mig der der har kolde fødder.
Avatar billede goglov Seniormester
16. august 2022 - 04:57 #8
Det slår mig at comuteren LYDER lige som den genstarter. altså ikke noget med at slumre men lukke helt ned og så genstarte.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. august 2022 - 13:46 #9
Jeg er løbet lidt tør for ideer.
Hvis jeg finder på noget, så vender jeg tilbage.
Indtil da, må andre gerne bidrage med løsningsforslag.
Avatar billede goglov Seniormester
16. august 2022 - 19:30 #10
Blød trafikant
Tak for indsatsen. Jeg håber også at problemet med tiden bliver løst. Suk.