Avatar billede hmiah Praktikant
13. august 2022 - 08:49 Der er 2 kommentarer

Flashplayer på Macbook?

Jeg promptes irriterende hyppigt til at opdatere Flasplayer og har lyst til helt at slette fra min Mac. Har læst at det sådan set er outdated & yt. Og kommer med Windows, som jo ikke vedkommer mig ;-)
Hvad bruger min Mac det til? Kan jeg roligt slette fra programmer?

På forhånd tak og venlige hilsener,
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
13. august 2022 - 08:55 #1
Flashplayer er forældet og bliver ikke længere vedligeholdt. Så hvis du ikke har en specifik grund til at have den liggende, bør du nok fjerne den.
https://www.tripwire.com/state-of-security/featured/goodbye-uninstall-flash-player-now/
Avatar billede eurositi Ekspert
13. august 2022 - 13:21 #2
Flash Player har aldrig fulgt med Windows. Det var et Adobe-udviklet produkt, som i begyndelsen havde succes ifm. som afspiller af video på hjemmesider. Softwaren har været bandlyst i over ti år, og selv Adobe fraråder folk at benytte deres gamle software.

Lignende produkter til indholdsbeskyttet web video var Real Player, DivX Player og Microsofts Silverlight. Men fælles for dem var, at de krævede installation af ekstra software (plugins), som gjorde det nemmere at installere malware på brugerens computer.

Silverlight havde ikke samme blakkede ry. Faktisk benyttede bl.a. TV2 Silverlight til deres første WebTV-løsning. Platformen døde dog, da Microsoft opgav udviklingen af deres egne proprietære videoformater... Man kunne ønske, at Apple gjorde det samme.