Avatar billede Slettet bruger
16. august 2022 - 17:10 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til Thunderbird

Jeg har to konti Gmail og outlook. Gmail fungerer godt nok i Thunderbird, men det kan ikke rigtig finde ud af outlook. Gang på gang får jeg at vide, at der er noget galt med koden, men jeg har erfaret, at det ikke hjølper at sætte den ind igen, så jeg foretager mig intet. Så går der nogle timer, så henter outlook alligevel de mails der er, med forsinkelse.
Så når jeg ser i outlook, at der er nye mails på Eksperten, så har jeg ofte for længst læst dem.
Jeg har ikke brug for kalender eller smarte muligheder, bare programmet kan hende mails er jeg tilfreds.
Avatar billede INK Ekspert
16. august 2022 - 17:20 #1
Du har selvfølgelig kontrolleret, at mailen er opsat som beskrevet her:
https://support.mozilla.org/da/kb/thunderbird-sammen-med-hotmail

Alternativet kunne være Windows10 indbygget mailsystem. Har tidligere dårlige erfaringer med dette program, men det kan være det efterhånden er blevet bedre?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2022 - 17:38 #2
Jeg har ikke mulighed for at vælge Hotmail. Der er kun Navn, mail adresse og
adgangskode. Hvordan får man Hotmail?
Avatar billede INK Ekspert
16. august 2022 - 17:58 #3
Hotmail er i samme familie som outlook.com
Det er samme opsætning.

Hvis du ønsker en ekstra mailadresse, kunne du jo vælge en ekstra Google-mail.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2022 - 20:11 #4
Nu får jeg ikke selv særlig mange mails. Og ud fra dette har jeg valgt udelukkende at bruge de respektive web mail fra både Gmail og Yousee mail
Denne metode har jeg brugt siden jeg fik Windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2022 - 20:12 #5
Jeg bruger Gmail til eksperten her og andre sociale steder. Yousee er min private mail.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2022 - 20:12 #6
Og på Gmail får jeg besked stort set med det samme om indlæg her.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. august 2022 - 20:31 #7
prøv at se på https://www.emclient.com/?lang=en den kan selv hente konti/indstillinger mails mm fra bla thunderbird
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2022 - 20:55 #8
#4 Ja Gmail er god, jeg bruger den til alt andet en Eksperten.

#7 Tak, jeg prøver den af.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2022 - 22:39 #9
#7 Jeg har haft problemer med install. Den kunne ikke importere fra Thunderbird.
Den prøvede i et par timer, så lukkede jeg den ned. Der var andre problemer, så det må vente til senere.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2022 - 06:46 #10
Thunderbird: dine data ligger i C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles + undermapper der.
Jeg gætter på, at en eller flere filer er defekte.
1) backup af hele mappen
2) Eksporter adressekartotek og emails fra alle konti (gem i en mappe et andet sted)
3) slet alle filer der i tb's mappe, og afinstaller programmet.
4) hent en frisk tb
5) opret dine konti, og importer adresser og emails hvis de ikke kommer automatisk.
test om ikke outlook-kontoen er ok nu.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 12:43 #11
#10 Det ser noget besværligt ud, er det ikke nemmere at slette Thunderbird helt,
og så geniinstallere? Det er jo bare 2 konti.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 13:02 #12
Man kan tage backup af Thunderbird med MozBackup
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 13:07 #13
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 13:30 #14
#13 Tak, men vil man så ikke også tage backup af de fejl claes57 omtaler?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 13:51 #15
#14 Hvem siger TB fejler? Er det Yousee du har der bøvler?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 14:10 #16
Prøv at sende en mail direkte fra din Gmail (webmail) til den konto der bøvler.
Kommer den tilbage når du åbner Outlook er det et problem mellem eksperten og den klient du bruger til denne.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 14:23 #17
Nej der er ingen problemer med Gmail, det kører fint.
Det drejer sig udelukkende om outlook. Somme tider  kommer der mails, til andre tider, får jeg at vide, at der er noget galt med mit password, efter et stykke tid, kommer der alligevel mails, selv om jeg ikke har rettet i noget.
Nu har jeg nulstillet Thunderbird, og lige fået en mail fra Eksperten.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 15:27 #18
#17 Ok.
Du misforstod #16. Formoder Outlook henter mails fra både Gmail og .... som vi ikke kender.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 15:43 #19
Har lige fået mail outlook. Måske det hjalp at nulstille? Vi får se :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2022 - 18:52 #20
henter du mail på pc fra andet end thunderbird? og i givet fald, hvorfor?
Avatar billede INK Ekspert
17. august 2022 - 19:31 #21
Er lidt forvirret, men jeg har forstået følgende:

Du har en e-mail konto, der hedder xxx@gmail.com og en e-mail konto, der hedder yyy@outlook.com ??

Du modtager begge mailkonti i den samme app på din pc. Denne app (program) er Thunderbird.

Der er ikke tale om appen (programmet) Outlook fra Microsoft Office pakken ?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 19:51 #22
#21 Jeg deler samme forvirring. Jeg har stadig ikke fået besked om hvilken udbyder der bruges ud over Gmail. Jeg tænker også at Mail programmet er Outlook fra officepakken.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 19:56 #23
#21 Nej ink, det er måske denne?
https://outlook.live.com/owa/
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 20:00 #24
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2022 - 20:16 #25
Og hvis thunderbird er sat til imap, og outlook-app er på pop3, så er det dømt til at gå galt. Bruges flere programmer til at læse mails, så skal det være imap hele vejen rundt.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 21:09 #26
#20 Nej kun Thunderbird.

#21 Nej det er som du forstod, der er ikke noget fre Office pakken.

#23 ja det er nok den, du linker til.

#25 Gmail står som smtp.gmail .com
outlook stod som microsoft.smtp. office 365.com
Nu har jeg sat outlook til det samme som Gmail. Er det ok?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 21:15 #27
Ps. Det hjalp ikke, at nulstille outlook.
Avatar billede INK Ekspert
17. august 2022 - 21:33 #28
Prøv de indstillinger for IMAP og SMTP, som jeg angav i #1
De gælder for en yyy@outlook.com adresse som jeg formoder du har.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2022 - 21:53 #29
#28 nej Imap står forkert til outlook.office365.com
Der er ikke valgmuligheder.
Der står det samme i SMTP.

Måske skulle jeg hellere følge dit råd om en ekstra Gmail.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2022 - 01:18 #30
Jeg har valgt, at følge forslaget fra ink, og oprettet en ny Gmail.

I skal alle have mange tak for jeres forslag. 😁
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 06:34 #31
Velbekomme.
Lyder som en klog beslutning.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2022 - 13:35 #32
Tak! Ja det blev jo for bøvlet.:-)
Jeg har omkring midnat skiftet mail adresse, men den virker ikke, så jeg får ingen post. Jeg kommer ind på den gamle, og jeg kan se, at det er den som stadig er registreret. Jeg troede. at den slags blev ordnet af en computer.
Avatar billede INK Ekspert
18. august 2022 - 14:23 #33
Er stadig overbevist om, at såfremt du foretager manuel opsætning af din outlook.com mail med serverindstillinger fra #1 så ville den gamle virke, men det er jo historie.

Har du oprettet en ny gmail-konto med password og hele baduljen, så skal du oprette den i Thunderbird som ny konto. Hvis automatisk oprettelse ikke virker, kan du foretage en manuel opsætning.
Gmail har følgende:

Server til udgående post (SMTP)
smtp.gmail.com
Kræver SSL: Ja
Kræver TLS: Ja (hvis det er tilgængeligt)
Kræver godkendelse: Ja
Port til TLS/STARTTLS: 587

Server til indgående post (IMAP)
imap.gmail.com
Kræver SSL: Ja
Port: 993

Du skal også lige checke, at IMAP er slået til i indstillingerne i Google webmail.
https://support.google.com/mail/answer/78892?hl=da#zippy=%2Cthunderbird%2Candre-mailklienter
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2022 - 14:54 #34
#33 Det er netop det jeg har gjort. Og som 220661 har foreslået, har jeg sent en mail fra min gamle Gmail til min nye, og det virker fint. :-)
Nu skal jeg så bare have Eksperten til at registrere min nye mail. Jeg kan selvfølgelig oprette en ny bruger, men det har jeg ikke lyst til.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2022 - 19:02 #35
#35 Og hvad kan vi så bruge den oplysning til ? :-)