Avatar billede totalpc Seniormester
17. august 2022 - 15:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Fravælge mappe synkronisering til OneDrive

Hej
Mit skrivebord synkroniseres til OneDrive.
Nu har jeg lagt en mappe på skrivebordet, som IKKE skal synkroniseres til OneDrive, så den vil jeg vælge fra. Hvordan faen kan jeg gøre det?
Jeg kan godt gå ind på konto og fravælge en mappe, men den skriver jo så det modsatte. At den fjernes lokalt og kun bliver i skyen. Det er det omvendte jeg vil have. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. august 2022 - 15:44 #1
Åben indstillinger for onedrive (højreklik på onedrive ikonet i systray og vælg tandhjulet i øverste højre hjørne).
På fanen "Konto", Klik "Vælg mapper" ud for den placering der synkroniseres (det kan ske du kun har en).

Her får du en træ-struktur over det der synkroniseres - og her kan mapper vælges til og fra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. august 2022 - 15:46 #2
...Og med disse ord skrevet, kommer et dimmenti :-) - det er det modsatte... - så skjules mappen på PC´en, men forbliver på OneDrive...

Så ved jeg ikke hvordan :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 15:49 #3
Alternativt:
Læg mappen et andet sted end hvor OneDrive arbejder,  og lav en genvej til denne mappe på skrivebordet ved at højreklikke på mappen og vælge send til og opret genvej.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. august 2022 - 15:51 #4
Jeg er ikke sikker på det er muligt. Hvis det er på grund af sikkerhed eller størrelsen på filerne i mappen, kan du lægge den egentlige mappe et sted der ikke synkroniseres, eks. c:\Data - og så i stedet lave en genvej til denne mappe, der ligger på skrivebordet. Genvejen synkroniseres selvfølgelig til OneDrive, men selve mappen gør ikke...
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2022 - 15:53 #5
#4 Lige mine ord ;-)
Avatar billede totalpc Seniormester
18. august 2022 - 07:20 #6
Okay... jamen så er det præcis som jeg selv var kommet frem til. Jeg synes det er en total underlig bagvendt måde, at det er implementeret.
Vildt irriterende at jeg ikke kan have en mappe liggende på skrivebordet, men store videofiler i og så få en fejl fordi der ikke er plads på OneDrive.
Nå men tak for input.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2022 - 08:01 #7
Jeg sad i bilen og tænkte på en yderligere måde...

* Fravælg synkronisering på hele "Desktop" mappen.
* Marker synkronisering af alle de enkelte emner, undtagen den famøse mappe.

...Så burde det virke som du vil have det, men med den ulempe at ny emner nok ikke vil synkronisere pr. default.

Altså tænk på det sådan, at når den overordnede mappe er markeret til synkronisering, så vil alle underemner høre til i OneDrive, og KAN vælges synkroniseret til PC´en.
Men hvis den overordnede mappe ikke er markeret til synkronisering, hører emnerne i mappen heller ikke til OneDrive, med mindre du aktivt vælger "Flyt til OneDrive" for dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 08:13 #8
Velbekomme :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 08:44 #9
En af grundene til jeg ikke bruger Microsofts løsning til at tage backup med. Det er for bøvlet og fastlåst, og har altid været det.