Avatar billede mp1982 Novice
22. august 2022 - 09:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Samme værdi/Ændring

Jeg har en række celler hvor jeg gerne vil sammenligne om de har præcist det samme indhold.

Eks:

A1              B1
Odense    Odense
Århus        Odder

Hvis der er et præcist match vil jeg gerne cellen i B1 bliver markeret grøn hvis ikke rød.

Alternativ er det også ok hvis jeg i C3 kan få angivet om der er et match.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
22. august 2022 - 10:28 #1
I celle C1 kan du skrive =HVIS(A1=B1;1;0) hvilket vil skrive 1 (i celle C1) hvis A1 er samme som B1, ellers 0
Derefter kan du vælge Betinget formatering i "Båndet" i Hjem-menuen. Prøv dig frem med de forskellige muligheder. Eller kan man vælge Brugerdefineret eller Flere regler... i de fleste kategorier.
Jeg kan personlig godt lide Ikonsæt, men Farveskalaer er nok den du leder efter.
Avatar billede visto Professor
22. august 2022 - 12:37 #2
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt. Men her er mit bud, eksemplificeret med cellerne A2 og B2, hvor der i dit ark står Odense Odense.

I celle B2 skal du vælge Betinget formatering > Ny regel > Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
I indtastningsfeltet skal du lave 2 betingede formateringer, den ene med formlen
=A2=B2
hvor du sætter fyldet til grøn
Den anden formatering med formlen
=A2<>B2
hvor du sætter fyldet til rød.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2022 - 12:40 #3
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2022 - 13:04 #4
#visto, der var jeg 2 min. for langsom ;-)

Har dog tilføjet, en betingelse, så den ikke bliver grøn hvis A1 og B1 er tomme.