Avatar billede ferretsdk Mester
24. august 2022 - 19:08 Der er 11 kommentarer

Klik lyd? giver ingen mening....

Det her vil ikke give nogen mening overhovedet, men der er måske nogen der har et guldkorn om hvad i alverden der foregår i min PC.

Om natten sætter jeg den til at afspille et eller andet på youtube og efter måske 20-30 minutter kommer der en høj klik lyd, nogle gange kommer det 2-3 gange med 5-10 minutter i mellem, og det er hver eneste nat.

Normalt ville jeg tro det var en harddisk men jeg har kun m2 ssd i min pc som vel ikke skulle kunne lave sådan en lyd?

PSU/GPU/Ram/SDD/højtalere er alt sammen under 6 måneder gammelt det er kun mit MB og CPU som er omkring 2 år gammelt.

Jeg har også lagt mærke til at min PC kørte langsomt et par gange over den sidste uges tid, så som videoer eller spil der lagger lidt, så igen tænker jeg det måske kunne være min SDD selvom den stort set er ny?

Der er ikke nogen fejl meddelelser eller andet.
Avatar billede ferretsdk Mester
24. august 2022 - 19:10 #1
Har kørt antivirus og malware scan som viste alt er ok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. august 2022 - 19:54 #2
En SSD indeholder ingen bevæglige dele, som det er tilfældet med en HDD (harddisk) så det kan ikke være der problemet ligger.
Hvad med støv? - hvis der er en masse støv lægger dette sig overalt, og er med til at varmen fra komponenterne ikke kan slippe væk, og derfor sker der en overophedning, og så er det at det kan gå rigtig galt. Så er den støvet, så skal den renses med trykluft.
Enten vha. en kompressor, eller vha. trykluft på dåse.

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0ATkDczDhzJhOCflwhUr61ZUvGr7avI8U7Gp3eloQfEurrzaCR5D7nRoCzwIQAvD_BwE

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106

Det er en rigtig god ide at foretage arbejdet udendørs, da det godt kan støve "lidt"😉
Avatar billede ferretsdk Mester
25. august 2022 - 00:46 #3
Der er intet støv, har også prøvet at stoppe alle blæsere en af gangen får at se om der måske var en defekt men de virker også alle sammen.. har ingen ide om hvad man ellers kan prøve det er meget underligt, også fordi klik lyden kun kommer om natten mens den afspiller video og ikke mens jeg bruger den, det kommer heller ikke når jeg selv ser videoer så ja det giver virkelig bare ingen mening....
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2022 - 07:40 #4
Og det sker ikke om dagen hvis fremgangs måden du bruger er den samme?
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. august 2022 - 11:22 #5
Det kan - måske - være PSU´en der driller. Det er kun et gæt.
Avatar billede ferretsdk Mester
25. august 2022 - 12:33 #6
Nej det er ikke sket om dagen uanset om jeg ser video eller spiller osv. her i dag det vil sige i nat der frøs pcen, for da jeg stod op var der en youtube video på skærmen og jeg kunne intet gøre ESC selv ctrl+alt+del virkede ikke så den var fuldstændigt frossen så måtte slukke og tænde den igen, det er sket en eller to gange før at den fryser om natten, normalt slukker pc´en efter noget tid, det virker næsten som om det må ske når den prøver at gå på standby eller slukker når man har været inaktiv i længere tid.
Avatar billede ferretsdk Mester
25. august 2022 - 12:39 #7
Om det er min PSU der driller på en eller anden måde aner jeg ikke den er også næsten helt ny.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. august 2022 - 12:51 #8
Hvis du har en anden PSU - det er jo ikke noget man almindelig har liggende - så kunne du jo prøve, at installere denne (forudsat at dens ydelse i Watt er stor nok)
Avatar billede ferretsdk Mester
25. august 2022 - 15:43 #9
Har desværre ikke en PSU i overskud som er stor nok, min PC gik også lige ud mens jeg så video, skærmen gik i sort og lyden slukkede, der var stadigvæk lys på MB og RGB på ram/blæsere osv. var der også stadigvæk lys på....

Blev nød til at holde on/off knappen nede for at genstarte, tjekkede lige om der var noget der var for varmt men GPU er kun på 47 grader, CPU 58 grader så ikke noget der bliver for varmt
Avatar billede ferretsdk Mester
25. august 2022 - 15:46 #10
Den PSU jeg har er en Cooler Master V Series V850 Gold som er 6 måneder gammel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. august 2022 - 16:43 #11
Ja, så skulle den nok kunne udelukkes som synderen.