Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
24. august 2022 - 20:46 Der er 12 kommentarer

Trådløst netkort

Min gamle Asus laptop hopper af nettet gang på gang, den skriver at der er problemer  med driveren til netkortet, men jeg kan ikke opdatere det, kan jeg fjerne netkortet og installere det igen, og hvordan gør jeg det?
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. august 2022 - 21:28 #1
Du kan fjerne det i enhedshåndtering - så finder computeren det nok igen ved boot.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. august 2022 - 21:37 #2
Avatar billede puren Ekspert
25. august 2022 - 10:09 #3
#2 nu kunne #0 jo også bare skifte det inbygget kort så spare man både en usb port og får et langt bedre signal da jo bruger de store antender der er bygget med ind skærmen
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. august 2022 - 11:16 #4
#3
Nu skriver han gamle ASUS - min erfaring med gamle komputere er at Wi-Fi på dem måler bedre med en moderne dongle end det indbyggede Wi-Fi. Muligvis har det indbyggede heller ikke 5 Ghz..
Avatar billede puren Ekspert
25. august 2022 - 18:14 #5
#4 min erfaring med dongler siger at de er noget lo** og nye kort at indbygget både wifi 5 & 6 som dette https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/Intel-AX211NGWGNV-Wi-Fi-6E-AX211-Gig-2230-2x2-AX-R2-6GHzBT-No-vPro/2930215
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
26. august 2022 - 09:36 #6
Tak for svar, kan man godt skifte kort i en laptop? det indbyggede kan kun køre 2.4 GHz, men en dongle der kan  køre både 2.4 og 5 er sikkert en god løsning, det skal prøves👍
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2022 - 17:55 #7
Man kan altid opgradere WiFi netkort på bærbar og stationær. Husk, netkort til bærbar er mindre end hvad der sælges til stationær.

Eksempler som du kan købe som er tilpasset til i dag:

Dustin
https://www.dustinhome.dk/sog/WiFI%20netkort?wirelessstandards=ieee+802.11ax+wi-fi+6e%2Cieee+802.11ax+wi-fi+6&interface=m.2+2230+cnvio2%2Cm.2+2230

Pricerunner
https://www.pricerunner.dk/cl/117/Netvaerkskort-Bluetooth-adaptere?q=WiFi+netkort&attr_1272=59658119&attr_60537301=60537304
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. august 2022 - 18:57 #8
De netkort der linkes til kræver et ledigt M.2 stik i komputeren -disse stik er ikke almindelige i gamle laptops  - og er der et ledigt ville nok nok sætte SSD i hvis det var muligt.
Avatar billede puren Ekspert
26. august 2022 - 21:19 #9
#6 wifi 6 +BT 5.0 på mini pci-e https://www.amazon.com/MPE-AX3000H-802-11ac-Wireless-Express-Network/dp/B091FJXQHH

men kunne jo være rart hvis #0 kom på banen og fortalte hvad han gik efter måske et model nr på den gamle asus computer
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
27. august 2022 - 11:06 #10
Jeg valgte at købe en netgear A6100 usb wifi adapter, den kører på wifi 5 GHz og virker fremragende, tak for alle Jeres input.
Mvh. Jørgen Andersen.
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2022 - 23:33 #11
#10 jammen god fornøjelse med den lige et Aber dabei du vil på ingen måder få fuld udnyttelse af wifi 5 da den kun bruger USB 2.0 så max 480Mb/s hvis den er alene på usb root huben
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. august 2022 - 00:25 #12
Gammel PC - måske kun USB2 porte  - Internet forbindelse måske endnu mindre  hastighed - Det er ikke sikker donglen er flaskehalsen.  Og er den dækker den måske fuldt ud behovet.

Min mor har internet på 10Mb/s -dækker rigeligt hendes behov - lidt mail og netbank -en smule e-handel og en masse kabalelægning. Børn og børnebørn kunne måske ønske lidt mere. På et tidspunkt var jeg hjemme og blev noget irriteret de var ikke i nærheden af de 10Mb/s - en opringning -for dyrt for langsomt sagde jeg - forældet hardware og skift til IP telefoni  sagde de vi sender nyt hardware - jeg sagde OK og hun sparede 2500kr/året - men at bruge nogle af pengene til hurtigere net synes hun ikke hun skulle.