Avatar billede bas Forsker
27. august 2022 - 16:47 Der er 9 kommentarer

RS-232 til USB A - FTDI?

Hej
Jeg leder efter et RS-232 til USB A kabel.
Der skal være HAN-stik i begge ender.
Kablet skal bruges på Windows 10.

Jeg har læst, at der er en teknologi/et chipset der hedder FTDI.
Bør det være nemmere at få til at fungere, hvis kablet har FTDI?
Er der noget bestemt jeg bør gå efter?

På forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. august 2022 - 17:10 #1
Avatar billede bas Forsker
27. august 2022 - 17:17 #2
Tak. Ja, det har jeg også kigget på.
Det har FTDI.
Skulle FTDI gøre det mere kompatibelt eller hvordan?
Avatar billede bas Forsker
27. august 2022 - 17:36 #3
Ellers er nedenstående måske også en mulighed?
Det ser også ud til at have FTDI.

https://webshop.ed.dk/delock-adapter-usb-type-a-to/cat-p/c/p1000288672
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2022 - 18:00 #4
Så vidt jeg kan se, er FDTI blot producenten af chipsettet: https://en.wikipedia.org/wiki/FTDI

Jeg skulle mene det vigtigste er at kablet kaldes UART kompatibelt... - det er mange RS232->USB convertere ikke, og disse fungerer derfor sjældent med ældre "ægte" RS232 enheder...
Avatar billede bas Forsker
27. august 2022 - 18:18 #5
Tak. Så må jeg kigge efter kabler, som understøtter UART.
Men de kabler, som er blevet foreslået er vel fortsat mulige bud?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2022 - 18:33 #6
Måske - men jeg ville ikke stole på det - der er intet nævnt om UART kompatibliitet.
Avatar billede bas Forsker
27. august 2022 - 18:40 #7
På nedenstående side står der noget om UART under Tekniske detaljer.
Så er det måske ok?

https://www.delock.com/produkt/65962/merkmale.html?f=s
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2022 - 21:48 #8
Igen - måske, jeg tør ikke sige det.

Det er nogle år siden jeg arbejdede med converterne - hvor vi testede mange der ikke virkede, og ganske få der virkede.

Men afhængig af det udstyr du konverterer fra, betyder det muligvis ikke det støre.

Vi fandt blot frem til at enheden skulle være kompatibel med/emulere 16450 UART, der var et af de oprindelige chipsets...

Undgå de allerbilligste - så er du nok godt hjulpet. Og vælg en forhandler der tager tingene retur :-)
Avatar billede bas Forsker
17. september 2022 - 08:46 #9
Kan problemet måske også skyldes for lidt strøm?
Ville det mon hjælpe at tilslutte en aktiv USB hub?